Onsdag får Danmark et nyt medie - navnet er TV 2 Kosmopol.
Samtidig lukker TV 2 Lorry, der som medie er et helt andet sted, end det var, da den første udsendelse blev sendt for 34 år siden, mener direktør for TV 2 Kosmopol, Morten Kjær Petersen.
- Men fortiden hænger ved, og det skal der nu laves om på. Vi er bedre og mere end vores rygte, derfor skifter vi navn og retning, siger han.
Direktøren fortæller, at man har gennemført undersøgelser, der viser, at mange brugere “stadig opfatter TV 2 Lorry som noget, der var: En vinklub og langsomme nyheder på flow-tv,” selvom de har taget godt imod nye platforme som web og sociale medier.
- Vi er ikke længere hygge-tv fra gamle dage. I dag er vi et moderne mediehus, der kommer seerne i møde på flere platforme med kritisk, konstruktiv og løsningsorienteret journalistik, siger Morten Kjær Petersen.
Direktøren har samtidig erkendt, at man med 34 kommuner og 2,1 millioner potentielle brugere ikke kan være lokal for alle. Med skiftet vil TV 2 Kosmopol sikre brugerne ”et fokus på det, vi deler her i vores unikke område af Danmark og globalt udsyn”, siger direktøren.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Over flere år har mediehuset “indarbejdet ny journalistik, der går på tværs, afdækker samfundsudviklingen med perspektiv og udsyn og indfanger det, der interesserer alle, der bor i Danmarks eneste metropol”, siger direktøren.
Eksempelvis har journalister taget turen til Stockholm for at se, hvordan deres betalingsring virker – en betalingsring, der aldrig blev til noget i København. Et andet eksempel er fodbold-optøjerne mellem Brøndby og FCK, som fik mediehuset til at undersøge, hvordan man i England har løst problemer med fodboldvold.
TV 2 Kosmopols seere vil også opleve, at der ikke længere bliver vist vejrtegninger i 19.30-udsendelsen. Derudover rykker værterne tilbage i et nydesignet studie skabt af teaterscenograf Peter Schultz.
(Artiklen fortsætter efter boksen.)
Spørgsmål og svar med direktør Morten Kjær Petersen
Med lanceringen af TV 2 Kosmopol følger en kampagne, der blandt andet indeholder små film, som “spiller på fordomme om hovedstaden og københavnerne set fra Jylland, Fyn og Bornholm.”
(Artiklen fortsætter efter videoen.)
- Nogle opfatter alle sjællændere som københavnere. Vi tager fordommene på os som småarrogante og lidt for smarte i de fine saloner, men vi er lige så sammensatte som i resten af landet – faktisk er vi det mest mangfoldige område i Danmark, siger Morten Kjær Petersen og fortsætter:
- Vi er stolte over at være, hvor og hvem vi er, og vi skal ikke grine af jyderne, men med dem og af os selv. Vi er et lille land, og vi kan godt rumme, forstå og omfavne hinanden. Vi synes selv, vi bor i Danmarks fedeste område, siger han.
Fakta om TV 2 Kosmopol
Dækker et område med 2,1 millioner borgere, 34 kommuner og to regioner.
Sendte første gang for 34 år siden som TV 2 Lorry, helt præcist den 1. januar 1990.
Er den største af de otte TV 2 regioner, som alle er selvstændige selskaber med egen bestyrelse og egen strategi og en økonomi, der finansieres af licensmidler med hver 71,8 millioner kroner.
TV 2 Kosmopol har faste nyhedsudsendelser fire gange om dagen i regionale vinduer på TV 2's hovedkanal, der dog ikke har indflydelse på indholdet.
TV 2 Kosmopol udkommer også på tv2kosmopol.dk, Facebook, Instagram og YouTube.