Farvel til diesel og goddag til el: CO2-neutrale busser tages i brug

Søndag udskiftes dieselbusser med eldrevne busser på tre linjer i Ballerup og Egedal.

Når rejsende på buslinjerne 147,156 og 157 fremover skal med rutebil, så bliver det en tur uden motorstøj og udstødning.

Denne weekend har kommunerne Ballerup og Egedal nemlig udskiftet flåden af busser på de tre linjer fra diesel til spritnye el-busser.

Lørdag blev busserne indviet, og søndag tages de i brug.

- Vi er rigtig glade for, at vi har fået de her el-busser, sådan at vi nu får reduceret vores CO2 udledning, siger Jesper Würtzen (S), borgmester i Ballerup Kommune, til TV 2 Lorry.

Han bakkes op af Egedal-borgmesteren Karsten Søndergaard (V), der også hæfter sig ved bussernes mindskede støj.

- Vi bliver grønne – det er jeg rigtig glad for. Og så får vi nogle busser, som ikke larmer. Det er til gavn for passagererne, der sidder inde i bussen, men ligeså meget for dem, der bor på ruten, hvor bussen kører, siger Karsten Søndergaard (V).

- Det er genialt

Lørdag kunne interesserede borgere komme ombord og trille en tur med de nye busser, og skal man dømme ud fra de fremmødte, så er de nye el-busser et velkomment tiltag i de to kommuner.

- Jeg synes, det er dejligt. Der er ikke den samme larm, der er stadigvæk lidt støj, men det er slet ikke så meget larm som i de andre. og tanken om at vi ikke forurener, det synes jeg er genialt, siger Lasse Enersen fra Ballerup, der bakkes op af hustruen:

- Ja, det synes jeg også. Det der med forureningen, det synes jeg virkelig vi skal gå op i – selvom det måske er lidt dyrere, siger Eva Enersen.

Ægteparret Lasse Enersen og Eva Enersen glæder sig over de nye el-busser.
Ægteparret Lasse Enersen og Eva Enersen glæder sig over de nye el-busser.
Foto: TV 2 Kosmopol

Reducerer CO2-udledningen med 24 procent

Udskiftningen betyder, at de nye busser på de tre linjer fremover hverken udleder CO2. Desuden larmer de mindre.

Ifølge de to kommuner betyder omlægningen af buslinjerne, at kommunernes udledning af CO2 reduceres med 370 tons om året. Det svarer til 24 procent af den samlede udledning fra Ballerup og Egedals buslinjer.

El-busserne kører til sammen 547.000 kilometer om året. Årligt fragter de tre buslinjer cirka 850.000 passagerer.

- Vi glæder os over, at vi i dag er kommet et skridt tættere på at kunne leve op til vores fælles grønne ambition. Med busserne i Ballerup og Egedal har vi i alt sat 76 el-busser i drift alene i år takket været et godt samarbejde med kommuner og vores operatører, udtaler Dorthe Nøhr Pedersen, administrerende direktør i Movia, der udbyder de tre buslinjer.

Tre gode grunde til at erstatte dieselbusser med el

  • En ny dieselbus anvender 3-4 gange mere energi til fremdrift end en el-bus.
  • El-busser støjer væsentligt mindre end dieselbusser.
  • El-busserne kører 100 procent på elektricitet.

 

Kilde: Movia


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik