33 procent flere biler på motorvejene 10 år efter betalingsringen blev droppet

Der er kommet flere biler på de store indfaldsveje ind mod København de seneste ti år, og trængslen er stigende. I de senere år har bilpendlere dog brugt stort set den samme tid på at køre til og fra hovedstaden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.

Slangerne af biler på de store indfaldsveje til København har de seneste ti år bare vokset sig tykkere og længere.

Der var således 33 procent flere køretøjer på de 11 største indfaldsveje til København i 2019, end der var i 2012, hvor Thorning-regeringens betalingsring blev lagt i graven.

Det viser TV 2 Lorrys gennemgang af trafiktal, som Vejdirektoratet har leveret.

Trafikken er steget "ganske meget" over en årrække, og det er et problem for samfundet, mener transporterforsker på DTU, Jeppe Rich.

- Trængsel er lig med spildtid. Vi bruger tid i kø, som vi ellers kunne havde brugt på arbejde eller fritid. Hvis vi kan reducere trængslen, er det en gevinst for samfundet, siger han til TV 2 Lorry. 

Trængsel er lig med spildtid

— Transporterforsker på DTU, Jeppe Rich

Jeppe Rich mener, at den primære årsag er, at danskerne særligt siden finanskrisen har fået  mange flere biler. I en tid, hvor danskerne bliver rigere, vælger flere at købe en bil for at spare tid, mener Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDM.

- Der er mange, der ikke orker at bøvle bus og tog, der måske ikke kører derhen, hvor man skal. I stedet investerer de i en bil, og så bunker køen op, siger Torben Lund Kudsk til TV 2 Lorry. 

Antallet af køretøjer er steget mest på Frederikssundsmotorvejen og Holbækmotorvejen, mens Motorring 3 både i 2012 og i dag er hovedstadsområdets mest trafikerede motorvej. I dag er der omkring 130.000 daglige køretøjer på M3. Det er omkring 30.000 mere end i 2012.

Artiklen fortsætter efter grafikken...

I netop 2012 ville S-R-SF-regeringen mindske trængsel og gøre kollektiv trafik billigere med en betalingsring. “Der kommer en god løsning i morgen”, lød det. Dagen efter, den 22. februar 2012, skrottede daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) dog betalingsringen.

I denne uge sætter TV 2 Lorry fokus på 10-året for betalingsringens endeligt. Vi spørger blandt andet: Hvis ikke en betalingsring – hvad er så løsningen på den stigende trængsel i hovedstadsområdet? 

Artiklen fortsætter efter faktaboksen...

Betalingsringen, der ikke blev til noget

  • Den daværende S-R-SF-regering ville i 2012 have en betalingsring inden for Ring 2 og overvejende langs Ringbanen (linje F fra Hellerup Station til Ny Ellebjerg Station).


  • På Amager skulle ringen gå langs Øresundsvej. Betalingsringen blev lanceret med undertitlen “færre trafikkøer og billigere billetpriser.”


  • Betalingsringen skulle indbringe to milliarder til den kollektive trafik.


  • Regeringen kaldte også betalingsringen for “miljøringen” og “trængselsringen”, ligesom man lagde vægt på de sundheds - og miljøgevinster, der kunne være ved at begrænse bilkørsel i hovedstadsområdet.


  • Den 22. februar 2012 blev S-R-SF-regeringens ønske om en betalingsring rundt om København lagt i graven. Dagen inden havde statsminister Helle Thorning-Schmidt (S) på et pressemøde gentagne gange sagt: “Der kommer en rigtig god løsning i morgen.”


  • S-R-SF-regeringen endte som bekendt med at droppe planerne og afsatte i stedet én milliard kroner til kollektiv trafik, som københavnerne måtte dele med resten af Danmark.


  • Helle Thorning-Schmidt mente, at en stor folkelig modstand var årsagen til, at projektet blev droppet:
    - Det særlige ved denne situation var, at lige præcis de mennesker, hvis problemer vi gerne ville løse, altså dem der sidder i trængslen, de sagde nej tak. Fagbevægelsen sagde nej, tak. Deres borgmestre sagde nej, tak. Pendlerne, altså dem, der bruger den kollektive trafik var imod. Miljøorganisationerne var imod. Man kunne nærmest ikke finde nogen, som var for det, sagde Helle Thorning-Schmidt til Berlingske.

Mens antallet af biler på motorvejene altså er steget siden 2012, tegner der sig samtidig et billede af, at tiden, vi bruger i dødssyge bilkøer, ikke er blevet mindre.

En opgørelse fra Vejdirektoratet viser, at trængslen i hovedstadsområdet steg med 25 procent fra 2010 til 2016. Der er her tale om et samlet tal, der dækker over det overordnede vejnet i hovedstadsområdet - og altså ikke kun motorveje.

Nye tal, som Vejdirektoratet har oplyst til TV 2 Lorry, viser, at den såkaldte rejsetid på seks udvalgte motorvejsstrækninger ind mod København fra 2016 til 2019 samlet set kun er steget med omkring et minut.

Artiklen fortsætter efter grafikken... 

Udvidelser og ændrede vaner

Men hvordan hænger det så sammen med, at der samtidig er kommet mange flere biler på motorvejene?

Det skyldes blandt andet, at motorvejene flere steder er blevet udvidet, siger Kasper Grøndahl Rosenstand, afdelingsleder i Vejdirektoratet. 

Det hænger også sammen med, at danskernes pendlervaner har ændret sig, lyder det. 

Myldretiden er blevet længere. Vejnettet udnyttes mere fleksibelt

— Kasper Grøndahl Rosenstand

- Folk vil gerne slippe for at holde i kø, for det er en sur måde at starte dagen på. Det er ikke alle, der kan, fordi der eksempelvis skal afleveres børn om morgenen, men nogle kan tage afsted tidligere eller køre senere. Det har medført, at myldretiden er blevet længere. Vejnettet udnyttes mere fleksibelt, og det kan være en medvirkende forklaring på, hvorfor rejsetiden ikke er steget, siger Kasper Grøndahl Rosenstand til TV 2 Lorry. 

Artiklen fortsætter efter faktaboksen...

Corona og trafik

  • De seneste to år har været præget af corona-hjemsendelser og nedlukninger, og det har medført betydeligt mindre trafik på vejene, oplyser Vejdirektoratet. 


  • I øjeblikket er antallet af køretøjer dog kun et par procent under niveauet fra tiden før corona. 


  • TV 2 Lorry har i gennemgangen valgt at se bort fra coronaårene 2020 og 2021, og det er derfor 2019, der er det bedste år at sammenligne med. 

Der er dog store lokale forskelle på rejsetid - eksempelvis kører bilpendlerne i dag lidt hurtigere på arbejde på Køge Bugt Motorvejen, end de gjorde i 2016. Det skyldes ifølge Vejdirektoratet, at der modsat tidligere år i dag ikke er ligeså meget vejarbejde, og at motorvejen er blevet udvidet markant.

Omvendt er rejsetiden øget mærkbart på Motorring 3 siden 2016. Det tager eksempelvis i dag syv minutter mere at køre sydpå mellem klokken 15 og 16 om eftermiddagen. I denne time snegler man sig afsted med under 39 km/t i gennemsnit, hvis man kører hele den 18 kilometer lange strækning.

Forklaringen er - ifølge Vejdirektoratet - at Motorring 3 længe har været tungt trafikeret, så selvom trafikken ikke er steget mere end gennemsnittet, rammer øget trængsel hårdere, fordi strækningen i forvejen er hårdt belastet.

I FDM peger afdelingschef Torben Lund Kudsk på, at Ring 3, der løber parallelt med Motorring 3 tidligere har fungeret som en ventil for Motorring 3. Men sådan er det ikke mere, for her er man ved at bygge letbane. Det betyder anlægsarbejde og ændret vejføring, siger han. 

- Man skal ikke underkende, hvad det fører med sig. Og man skal huske, at det anlægsarbejde har fundet sted under corona, hvor flere har været hjemme. Det vil altså give stigende trafikpres fremover, siger Torben Lund Kudsk til TV 2 Lorry. 

Trængslen er steget i hovedstadsområdet

Overordnet sidder danskerne mere i kø på de fleste motorveje i hele landet, viser en ny rapport fra Vejdirektoratet. Fra 2016 til 2018 steg den såkaldte forsinkelse således med omkring 20 procent på eksempelvis Motorring 3, Motorring 4 og Frederikssundmotorvejen.

Trængslen har været opadgående i hovedstadsområdet over en længere periode, fastslår Kasper Grøndahl Rosenstand fra Vejdirektoratet.

- Vejene i hovedstadsområdet er blandt de mest trafikerede veje i Danmark. Så trafikanterne i hovedstadsområdet sidder generelt lidt mere i kø end trafikanterne i resten af landet, siger Kasper Grøndahl Rosenstand.

Men skal borgere i hovedstadsområdet så vænne sig til nærmest uendelige bilkøer i al evighed? Og hvordan kommer trafiktallene til at udvikle sig de kommende år? 

Det hænger ifølge Vejdirektoratet blandt andet sammen med økonomiske konjunkturer, hvordan vi bosætter os, hvordan vi pendler til og fra arbejde, hvor mange biler den enkelte familie har og - ikke mindst - hvordan vejene udvikles. For når en motorvej udvides, er der flere der benytter den.

Stigende trafik i fremtiden

Vejdirektoratet har i den forbindelse lavet en fremskrivning af trafiktallene på de ovennævnte 11 største indfaldsveje til København. Den tager udgangspunkt i, at de relevante projekter i aftalen om infrastrukturplan 2035 bliver gennemført.

Artiklen fortsætter efter faktaboksen...

Fremtidige vejsprojekter i hovedstadsområdet

Udvidelse af Hillerødmotorvejens forlængelse til motorvej

Med projektet udvides den eksisterende motortrafikvej til en 4-sporet motorvej på hele den 13 km lange strækning. ormålet er at afhjælpe trængslen på den nuværende motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød.


Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Ring 4 - Farum

Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en udvidelse af Hillerødmotorvejen på den ca. 9 km lange strækning fra Ring 4 til Farum. Projektet omfatter en udvidelse fra de nuværende 4 spor til 6 spor inklusiv anlæg af nye nødspor.


Udvidelse af Hillerødmotorvejen fra Motorring 3 til Ring 4

Projektet omfatter en udvidelse af Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 ved Motorvejskryds Gladsaxe og Ring 4 ved Bagsværd og skal ses i sammenhæng med udvidelse af kapaciteten på Motorring 3.


Øget kapacitet på Motorring 3 ved København

Med projektet øges fremkommeligheden på Motorring 3 ved blandt andet at inddrage eksisterende nødspor til kørsel på store dele af strækningen. 


Udvidelse af Øresundsmotorvejen

Med projektet udvides Øresundsmotorvejen med et ekstra spor i hver retning fra Vestamager til Københavns Lufthavn. For den østlige del nærmest Øresundsbron betyder det, at strækningen udvides fra to til tre spor i hver retning, mens strækningen i den vestlige del inden afgreningerne til Amagermotorvejen og København C udvides fra tre til fire spor i hver retning. Samtidig udbygges tilslutningsanlæg og sammenfletningen med Amagermotorvejen.


Udvidelse af Ring 4 København (nordlig)

Med projektet igangsættes en VVM-undersøgelse af en udvidelse af Ring 4 fra 4 til 6 spor mellem Ballerup C til Ballerup Byvej (”Chokoladekrydset”) samt en udvidelse til 4-sporet byvej mellem Ballerup Byvej og Hillerødmotorvejen. 


Udvidelse af Motorring 4 ved København (sydlig)

Projektet omfatter en udvidelse af Motorring 4 på ca. 3 km mellem motorvejs-kryds Ishøj og motorvejskryds Vallensbæk med 2 ekstra vognbaner. Der udvides således fra fire til seks spor mellem motorvejskryds Ishøj og Ishøj Stationsvej, og der udvides fra seks til otte spor mellem Ishøj Stationsvej og motorvejskryds Vallensbæk. 


Udvidelse af Amagermotorvejen til betjening af Holmene

Projektet indebærer blandt andet, at Amagermotorvejen udbygges til 8 spor ved inddragelse af nødsporene, og at den nuværende motorvej suppleres med parallelle fordelingsveje á 2 kørespor i begge retninger på strækningen mellem Motorvejskryds Avedøre og Kalvebodbroerne. Derudover etableres 4 kørespor på strækningen fra Kalvebodbroerne til TSA 20 København C ved inddragelse af nødsporene. Projektet er en nødvendig forudsætning for etablering af ”Holmene” syd for Avedøre Holme.


Forlængelse af Nordhavnstunnel og VVM-undersøgelse af Østlig Ringvej

Der udvikles en helt ny bydel på Nordøstamager – Lynetteholm og Refshaleøen. Udviklingen på Nordøstamager forudsætter imidlertid, at der er både gode forbindelser med kollektiv transport og med vej til området. Projektet omfatter en forlængelse af Nordhavnstunnelen til Lynetteholm og en VVM-undersøgelse af en fuld ny Østlig Ringvej, som via Amager skal forbinde Helsingørmotorvejen i nord med Øresundsmotorvejen i syd. Undersøgelsen fokuserer på anlæg af en sænketunnel med genbrug af Femern Bælt-forbindelsens tunnelelementfabrik ved Rødby. 


Anlæg af vejforbindelse til Stevns

Der er sat penge af til i første omgang at lave en miljøkonsekvensrapport og siden også selve anlægget



Kilde: Infrastrukturaftale 2035 

Fremskrivningen viser, at trafikken står til at stige procentvist mest på Amagermotorvejen og Køge Bugt Motorvejen, mens den kommer til at stige mindst på Helsingørmotorvejen. Generelt vil trafikken på de 11 motorveje stige med 16 procent, og det kan blandt andet give udfordringer på Motorring 3, mener trafikforsker fra DTU Jeppe Rich. 

- På Motorring 3 kan man ikke udvide mere, fordi villakvartererne ligger helt op til. Der kan man forvente en stor stigning i rejsetid. Det er der ikke så meget at gøre ved, medmindre man indfører vejafgifter eller anden beskatning af at køre i myldretiden. 

Der bliver dog taget hånd om den stigende trafik i fremtiden, lyder det fra Vejdirektoratet.

- I sommer blev der indgået en stor infrastrukturaftale, som indeholder en lang række projekter, som handler om at udbygge vejnettet og udbygge kapaciteten. Disse projekter vil fremover bidrage til et både sammenhængende og fremkommeligt vejnet, siger Kasper Grøndahl Rosenstand.

Kilde: Vejdirektoratet

Link kopieret!

Seneste nyt

Politi advarer mod trafikkaos fredag morgen: "Tag afsted i god tid"

Foto: TV 2 Kosmopol

Fredag morgen og formiddag vil flere veje kortvarigt være spærret i København, særligt omkring Indre By, på grund af et statsbesøg af den egyptiske præsident.

Det skriver Københavns Politi på X.

Der er allerede nu opsat skilte i gadebilledet, der fortæller, at privatbiler skal flyttes.

Politiet vil være synlige i gadebilledet fredag, men opfordrer allerede nu til, at man tager hjemmefra i god tid, uanset om man skal igennem byen i bil, på cykel eller til fods.

Link kopieret!

København risikerer at blive "magnet for hjemløse", mener LA-profil

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Et flertal i Københavns Kommunes teknik- og miljøudvalg vil give hjemløse lov til at overnatte i nogle af byens parker og grønne områder, når der er fyldt op på herbergerne.

Men det vil skabe stor utryghed for københavnerne, mener Ole Birk Olesen (LA), der både er medlem af Københavns Borgerrepræsentation og Folketinget.

Det skriver Berlingske.

- Man skal finde en gylden balance mellem at hjælpe de hjemløse, vi har i København, men ikke blive en magnet for hjemløse ved at stille for mange ting til rådighed for alle, der kommer rejsende til København, siger han til mediet.

Det kan få den konsekvens, at færre vil få lyst til at benytte byens parker, mener Ole Birk Olesen.

Link kopieret!

Livgarden tager imod præsident til Egyptens nationalmelodi

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Når Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, fredag og lørdag er på statsbesøg i Danmark, bliver han budt velkommen af det danske kongepar i Christian VII's Palæ på Amalienborg i København.

Her vil kongeparret og den egyptiske præsident overvære et æreskompagni af Den Kongelige Livgarde, som er opstillet til lejligheden.

Det fremgår af programmet for statsbesøget, som Kongehuset har lagt på sin hjemmeside.

Under velkomsten vil Den Kongelige Livgardes Musikkorps fremføre Egyptens nationalmelodi.

I løbet af statsbesøget skal Abdel Fattah al-Sisi også mødes med både den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og formanden for Folketinget, Søren Gade (V).

I forbindelse med programmet skriver Kongehuset, at Danmarks forhold til Egypten vil blive styrket i forbindelse med statsbesøget.

Link kopieret!

Omdiskuteret bydel i København må ikke ligne et "mini-Manhattan", mener Rosenkrantz-Theil

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lynetteholm og andre kommende byudviklingsområder i København skal bygges i samme stil som de gamle brokvarterer.

Det mener den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil, skriver Politiken.

- Københavnerne lægger vægt på, at man gerne vil have, at man kan se, at det er København. De ønsker karrébyggerier eller byggeforeningsagtige huse som Nyboder, hvis det skal være mindre. Det er de ord, folk sætter på det. Jeg synes, det er rigtigt, for det er det, der kendetegner København, siger hun til avisen.

Hun ønsker ikke, at Lynetteholm skal komme til at ligne Ørestad med en stor andel private udlejningsboliger, der "koster det hvide ud af øjnene", og som er plastret op i stål og beton "som et mini-Manhattan".

Link kopieret!

Nyt byggeri skal indtænke solceller på taget fra 2026

Om godt et år skal alle nye, store offentlige og ikke-beboelsesbygninger som udgangspunkt bygges med solcelleanlæg på taget.

I 2026 træder et EU-direktiv i kraft, som siger, at vi gradvist skal sætte solceller op alle de steder, som er teknisk egnet, og hvor det økonomisk giver mening.

- Det er et fornuftigt skridt, fordi især lokal produktion af strøm får mulighed for at fortrænge udbygning af elnettet og reducere transmissionstabene, siger Sune Thorsteinsson, der er projektleder ved DTU Electro til TV 2 Kosmopol.

Kim Slavinsky er er direktør i virksomheden Phønix Tag Energi og medlem af Dansk Solcelleforening. Han er enig med forskeren.

- Jo mere decentralt, vi kan lave produktion og forbrug, jo færre penge skal vi bruge på at lave infrastrukturen. Det giver rigtig god mening, at den billigste energiform, der findes i verden, den bliver brugt af forbrugerne der, hvor den bliver produceret, siger han.

Samtidig kan de mange små anlæg være med til at styrke forsyningssikkerheden, siger Sune Thorsteinsson fra DTU.

- I forhold til verdenssituationen nu, er decentrale anlæg med til at stabilisere elproduktionen, fordi man simpelthen er mindre følsom overfor terrorhandlinger, siger han.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Arla tilbagekalder mælkeprodukt

Arla Foods tilbagekalder produktet Protino, der er en syrnet mælkebaseret dessert, efter der er fundet mug på produktet.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er produktet uegnet som fødevare og bør kasseres eller returneres, hvor det er købt.

Link kopieret!

Nordsjællandsk by får nyt madmarked

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SlotsArkaderne i Hillerød går i december gang med at bygge om, så det nye madmarked Balkonen Food Hall kan åbne sommeren 2025.

Det skriver sn.dk.

Her vil der være syv madboder og en bar.

- Vi har jo i et pænt stykke tid set tendensen, at vi danskere rigtig gerne vil bruge nogle penge på at spise ude. Så det tapper vi ind i. Og i stedet for at invitere én spiller ind til hele det store areal, synes vi, at det giver god mening, at man får nogle forskellige spiseoplevelser og valgmuligheder, siger Morten Voss, centermanager for SlotsArkaderne, til sn.dk.

Madboderne vil blandt andet servere mexicanske, japanske og italienske retter.

Link kopieret!

Internationalt efterlyst bandemedlem sigtet for at smugle 357 kilo kokain

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 42-årig mand bliver fredag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret uden selv at være til stede.

Det skriver NSK, National enhed for Særlig Kriminalitet, i en pressemeddelelse.

Manden er sigtet for i fællesskab med flere medgerningsmænd at have indsmuglet og handlet med 357 kilo kokain fra 2020 til sommeren 2024.

Manden har været internationalt efterlyst siden 2019 og er en del af den forbudte bande Loyal To Familia.

Flere personer er allerede dømt for indsmugling og videredistribution af omfattende mængder narkotika i samme sag.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google