Bilister fravælger ny fjordbro - trafiktal er faldet siden åbning

Dugfriske trafiktal for Kronprinsesse Marys Bro viser, at den samlede mængde trafik er faldet, siden broen åbnede for en måned siden.

De nyeste trafiktal fra Kronprinsesse Marys Bro i Frederikssund viser, at den samlede mængde bilister, der dagligt krydser broen, er faldet.

Allerede i dagene efter åbningen for en måned siden stod det klart, at antallet af bilister på broen var langt fra Vejdirektoratets målsætning om 11.900 krydsende bilister per dag.

Kun 4.200 bilister tog dagen efter åbningen en tur på den omdiskuterede og længe ventede betalingsbro over Roskilde Fjord.

Siden da er det kun gået ned ad bakke for antallet af bilister, som bruger den nye bro.

quote Det vidner jo om, at det går næsten værre for trafiktallet, end vi havde turde håbe på.

Kenneth Jensen, medlem af styregruppen, Broafgit-nejtak og byrådsmedlem, Frederikssund Kommune, Socialdemokratiet. 

Trafiktal på Kronprinsesse Marys Bro
UgeSamlet trafik på Kronprins Frederiks BroLastbiltrafik på Kronprins Frederiks BroSamlet trafik på Kronprinsesse Marys BroLastbiltrafik på Kronprinsesse Marys Bro
4019.4692293.702298
4118.7611952.730252
4217.8251692.804278
4318.9441742.662302
44 (mandag)19.7942112.770513

I uge 40 - ugen efter åbningen - krydsede 3.702 bilister dagligt broen, mens der i uge 43 kun var 2.662 bilister, der hver dag kørte over den nye fjordforbindelse.

En forskel på 1.040 bilister.

- Det vidner jo om, at det går næsten værre for trafiktallet, end vi havde turde håbe på.

- Der er ikke ret mange, der vælger at betale for at køre over broen, siger Kenneth Jensen (S), som er medlem af styregruppen i den kritiske organisation "Broafgit-nejtak" og byrådsmedlem i Frederikssund Kommune.

Ingen bekymring hos bro-ansvarlig

De dugfriske trafiktal får dog ikke Leif Tullberg, der er bestyrelsesformand for Fjordforbindelsen Frederikssund, som er det selskab, der har ansvaret for bygningen og økonomien, til at ryste på hånden. Han erkender dog, at de første prognoser er sat for højt.

I første omgang estimerede man, at 12.000 biler skulle krydse betalingsbroen i døgnet, og selv om det tal blev skruet ned på 11.000, så har det stadig vist sig at være alt for højt.

- Hvis omverdenen tror, vi skal op på 11.000 biler i døgnet det første år, så er det klart de tænker: ”Hold kæft, det er op ad bakke”, når man ser på vores nuværende tal. Men det er der heller ikke tale om. Vi taler om, at vi skal op ca. 6.000 det første år, men det er noget vi sidder og regner på i øjeblikket, og så melder vi snart ud, siger Leif Tullberg til TV 2 Lorry.

Gammel bro trækker fortsat størstedelen af trafikken

Mens den samlede trafik på den nye bro falder, ser det anderledes jævnt ud på den noget ældre Kronprins Frederiks Bro, der også krydser fjorden.

Her er forventningen, at trafikmængden på sigt vil falde, men noget tyder på, at det tager tid, at tage en ny bro til sig for Frederikssund-borgerne.

Mens trafiktallet for Kronprins Frederiks Bro faldt i de første to uger efter åbningen af den nye bro, knækkede kurven igen opad i uge 43.

Broen har været stærkt omdiskuteret, især fordi borgerne skal betale for at køre over den.

TV 2 Lorry har derudover blandt andet fortalt, hvordan borgere i Frederikssund Kommune kan se frem til en ekstraregning på blandt andet tømning af affald, da køreturen for renovationsfirmaet Marius Pedersen A/S er blevet fordyret af betalingsbroen.

Hvis du vil læse mere om konflikterne og splittelsen blandt borgere og politikere som følge af den nye bro i Frederikssund kan du læse meget mere i vores webdok om sagen herunder:


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik