Lastbiler trodser forbud og drøner over gammel bro

Lastbiler over 3,5 ton er forment adgang over Kronprins Frederiks Bro ved Frederikssund. Vejdirektoratets trafiktællinger viser dog, at omkring 150 lastbiler alligevel krydser broen hver dag.

Det er ulovligt, men alligevel så drøner den ene lastbil efter den anden over Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund.

Kørslerne forårsager støj og utryghed for naboer og bløde trafikanter, og lovlydige vognmænd føler, at de bliver ramt på konkurrenceevnen, når de modsat deres konkurrenter overholder loven.

Trafiktal fra Vejdirektoratet viser, at omkring 150 lastbiler kører over broen i døgnet. Flere af dem kører med varer for store danske virksomheder som Coop, DSV og Frode Laursen.

- Det rareste ville være at få den her tunge trafik væk fra en by som Frederikssund. Jeg kunne godt tænke mig, at der faktisk ikke var nogen lastbiler, der kørte over broen. Det kunne være rigtig dejligt for rigtig mange mennesker, siger Frederikssunds borgmester, John Schmidt Andersen (V).

quote Jeg vågner nogle gange om natten og hører det og tænker, hvem er ved at bryde ind? Jeg bor her jo alene, så det er ikke særlig rart.

Bitte Cecilie Bang, nabo til broen

Der står store skilte flere steder i byen, der oplyser om, at lastbilkørsel over broen ikke er tilladt. De sidste skilte står ved lyskrydsene lige op til broen. Men skiltene bliver af mange chauffører enten ignoreret eller overset.

Det har været ulovligt for lastbiler over 3.5 ton at krydse Kronprins Frederiks Bro siden september 2019. Der åbnede nemlig den parallelle betalingsbro Kronprinsesse Marys Bro fire kilometer længere sydpå, som lastbilerne i stedet er henvist til.

Nabo bliver vækket om natten af lastbilstøj

Lastbiltrafikken over Kronprins Frederiks Bro er faldet betragteligt siden Kronprinsses Marys Bro åbnede. Men mange naboer havde set frem til en længe ventet ro, når den nye bro kom, og den ro har de endnu ikke fået.

- Jeg vågner nogle gange om natten og hører det og tænker, hvem er ved at bryde ind? Jeg bor her jo alene, så det er ikke særlig rart, siger kunstmaler Bitte Cecilie Bang, der flyttede ind i en villa tæt ved broen for lidt over et år siden.

- Jeg troede jo først, at når det sagde Wroomwroomwroom wroomwroomwroom, at det så var skytset ovre fra Jægerspris (militær skydebane, red), jeg kunne høre. Men det gik så op for mig, at det var lastbillyde, jeg skulle lære at leve med, og det er altså ret frustrerende, når man går og arbejder, siger Bitte Cecilie Bang.

Fra Bitte Cecilie Bangs have kan man høre en summende lyd, når lastbilerne kører tæt forbi huset, og så kommer der nogle højere bumpende lyde, når de tunge lastbiler kører over broklappens samlinger.

- De høje lyde går lige i hjernen, og det er da frustrerende. Lydene burde jo ikke være der, så det skal bare stoppes, siger hun.

Flere transportfirmaer vil ikke forklare lovbrud

Det er både danske og udenlandske vognmænd, der ulovligt kører over Kronprins Frederiks Bro. Ofte kører de for store danske virksomheder. Men selvom TV 2 Lorry har filmet deres trailere køre over broen, så vil hverken Coop, eller vognmandsfirmaerne Frode Laursen og H.A. Transport lade sig interviewe om, hvorfor de benytter broen.

TV 2 Lorry har to gange filmet lastbiler, der kører for DSV, krydse broen. DSV beklager, men firmaet kan ikke garantere, at det ikke vil ske igen.
TV 2 Lorry har to gange filmet lastbiler, der kører for DSV, krydse broen. DSV beklager, men firmaet kan ikke garantere, at det ikke vil ske igen.
Foto: Martin Kiil

Danmarks største transport- og logistikudbyder DSV undskylder deres overkørsler med, at vognmændene er underleverandører. Men DSV påpeger, at også underleverandørerne har fået instrukser om at overholde lovgivningen.

- Vi har jo rigtig mange lastbiler på vejene hver eneste dag, og jeg kan ikke svare for den enkelte chauffør, om det er gammel vane, forglemmelse eller om det er gjort med vilje, siger Simon H. Galsgaard, der er administrerende direktør i DSV Road.

quote Hvis man skal have de tunge lastbiler væk fra den gamle bro, for de kommer jo ikke væk af sig selv, så er det, fordi politiet skal være mere synlige nede i det område.

John Schmidt Andersen, Borgmester, Frederikssund

TV 2 Lorry har filmet to forskellige lastbiler med DSV-containere køre over broen, og det beklager direktøren, der dog ikke kan garantere, at det ikke vil ske igen.

- Men det får mig da til at konstatere, at vi nok lige skal rundt til vores underleverandører og indskærpe endnu en gang, at de altså skal overholde lovgivningen, når de kører for os, siger Simon H. Galsgaard.

Politiet laver næsten ingen kontroller

Det giver en bødestraf, hvis man som lastbilchauffør bliver taget i at køre ulovligt over broen. Men risikoen for at blive taget er forsvindende lille, for politiet har kun enkelte gange lavet kortere kontrolaktioner ved broen, og det irriterer flere af byens borgere.

- Hvis man skal have de tunge lastbiler væk fra den gamle bro, for de kommer jo ikke væk af sig selv, så er det, fordi politiet skal være mere synlige nede i det område, siger Frederikssunds borgmester, John Schmidt Andersen.

quote Hvis alle lastbilerne kommer over til os, så vil det betyde, at vi får en million kroner mere om året.

Leif Tullberg, Fjordforbindelsen Frederikssund

Formanden for den nye Kronprinsesse Marys Bro vil også hilse en forøget kontrolindsats velkommen. Det vil nemlig kunne skubbe biler over på den nye betalingsbro.

- Hvis de her 150 biler kører ulovligt, så vil politiet nok på et eller andet tidspunkt lave en forøget indsats, og det er klart, at det kigger vi høfligt på, siger Leif Tullberg, formand for Fjordforbindelsen Frederikssund.

- Hvis alle lastbilerne kommer over til os, så vil det betyde, at vi får en million kroner mere om året og på nuværende tidspunkt, hvor vi er i en indkøringsfase, får vi cirka 19 millioner bruttokroner ind i broafgifter om året, og en million kroner mere vil selvfølgelig gavne os, siger han.

TV 2 Lorry ville meget gerne have spurgt Nordsjællands Politi, hvorfor de ikke har lavet flere kontrolaktioner, når nu officielle trafiktal viser, at 150 lastbiler kører over broen hver eneste dag.

Nordsjællands Politi har ikke kunnet afsætte tid til interview, men har i stedet sendt en kort skriftlig kommentar.

- Vi er opmærksomme på, at der fortsat er lastbilchauffører, som vælger at køre over Kronprins Frederiks Bro, selvom det ikke længere er lovligt. Vi har siden december sidste år gennemført tre kontroller ved broen, og vi vil fortsat have fokus på området. Vi forventer således at gennemføre flere kontroller i den kommende tid og planlægger disse i forhold til øvrige opgaver og prioriteringer, skriver Nordsjællands Politi i en mail til TV 2 Lorry.

Lovlydige vognmænd irriterede over lovbrydende konkurrenter

Trafiktal fra Vejdirektoratet viser, at der rundt regnet kører dobbelt så mange lastbiler over Kronprinsesse Marys Bro som over Kronprins Frederiks Bro. En af dem, der vælger at følge loven og dermed betale broafgiften, er vognmand Teddy C. Tiufkær.

- Det betyder en udgift på mange penge hver måneden, siger han.

Coop vil ikke udtale sig om, hvorfor vognmænd, der kører for dem, ulovligt bruger Kronprins Frederiks Bro.
Coop vil ikke udtale sig om, hvorfor vognmænd, der kører for dem, ulovligt bruger Kronprins Frederiks Bro.
Foto: Martin Kiil

Teddy C. Tiufkær har otte lastbiler, der hver dag starter og slutter vest for Roskilde Fjord. Men opgaverne ligger typisk øst for fjorden, og dermed må Teddy C. Tiufkær de fleste dage betale de 41 kroner i broafgift 16 gange, da lastbilerne skal betale både ud og hjem.

- Det er en rimelig høj sum, uden at vi har regnet hundrede procent på det, men vi snakker altså ikke kun en udgift på 2.000-3.000 kroner om måneden, det gør vi ikke. Vi snakker væsentligt højere beløb, siger Teddy C. Tiufkær.

Udover at han potentielt ville kunne spare broafgiften, så vil det faktisk ofte også være både kortere og hurtigere for Teddy C. Tiufkær, hvis han ligesom mange af hans konkurrenter valgte at bryde loven og køre over den gamle bro.

Men han har helt bevidst valgt at være lovlydig, selvom han mener, at situationen fører til unfair konkurrence.

- Det er det vel et eller andet sted, hvis nogen kan komme hurtigere og billigere fra øst til vest end andre ved at bryde loven, siger Teddy C. Tiufkær.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik