Omstridt betalingsbro giver virksomheder ekstraregning

Erhvervsdrivende på Hornsherred-siden af Roskilde Fjord opkræves fremover ekstra for at få tømt affald og fragtet varer. Begyndelsen på afviklingen af erhvervslivet i Jægerspris, advarer selvstændig.

Konsekvenserne fra åbningen af Danmarks tredje betalingsbro, Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord, begynder efterhånden at kunne mærkes blandt erhvervsdrivende på Hornsherred-siden af fjorden.

I den forgangne uge har flere virksomheder modtaget brev om, at de som følge af betalingsbroen kan se frem til en mindre ekstraregning for at få tømt erhvervsaffald.

Det har firmaet Marius Pedersen A/S, der håndterer erhvervsaffald for forskellige virksomheder, meddelt deres kunder på den nordlige del af halvøen.

Danmarks nye betalingsbro over Roskilde Fjord, Kronprinsesse Marys Bro, åbnede den 1. oktober 2019. Kronprinsesse Marys Bro er en tvungen ny trafikvej for tunge køretøjer, f.eks. busser og lastbiler.

quote Jægerspris bliver afviklet som erhvervsområde på grund af det her.

Brian Ventrup, erhvervsdrivende i Jægerspris

- Da broen er en betalingsbro, pålægges Marius Pedersen A/S ekstra omkostninger, hvorfor vi desværre ser os nødsaget til at indføre en broafgift pr. tømning/afhentning. Broafgiften vil fremadrettet fremgå på jeres faktura, skriver firmaet i brevet.

Også firmaet SCT Transport, der blandt andet fragter jord og grus, har sendt et brev ud til kunder i Hornsherred, hvor de oplyser, at de som følge af broafgiften på Kronprinsesse Marys Bro pålægger kunderne en afgift på 36 kroner per overkørsel.

Direktør: Samme princip som Storebæltsbroen

Simon Clausen, der er administrerende direktør i Marius Pedersen A/S, forklarer til TV 2 Lorry, at det ekstra gebyr afhænger af størrelsen på containeren, der skal afhentes eller tømmes. Det kan være alt fra to kroner til lidt over 40 kroner per tømning, skønner han.

- Helt simpelt kan man sige, at vi har en rute, og fra 1. oktober er det pludselig blevet dyrere for os at køre den eneste vej, vi må køre. Det er fuldstændig samme princip som ved Storebæltsbroen, hvor vi også opkræver ekstra for spedition, siger han.

Direktøren udtaler, at han gerne havde været den ekstra opkrævning hos sine kunder foruden.

- Hvis der ikke var afgift på broen, så var det fair nok som kommune at lede tung trafik via en omfartsvej. Men når nu det er tvungen betaling for os, så er vi nødt til at gøre det. Vi undrer os lige som så mange andre over, hvorfor man har valgt at gøre det til en betalingsbro, når alle på nær to andre broer i landet er gratis at køre over, siger Simon Clausen.

Artiklen fortsætter efter billedet...

Erhvervsdrivende, der får håndteret affald af firmaet Marius Pedersen A/S, har modtaget dette brev.
Erhvervsdrivende, der får håndteret affald af firmaet Marius Pedersen A/S, har modtaget dette brev.
Foto: Privatfoto

Begyndelsen på afviklingen af Jægerspris

En af dem, der har modtaget brevet, er Brian Ventrup, driver en entreprenørvirksomhed i Jægerspris. Ifølge Brian Ventrup er det naturligt, at Marius Pedersen A/S er nødt til at sætte prisen op.

- Det er jo ikke dem (Marius Pedersen A/S, red.), der er skurken her. Det er brobetalingen, der tvinger dem til at gøre det, siger han.

- Det handler heller ikke så meget om lige netop denne her ekstra opkrævning. Vi frygter og forventer, at det her er begyndelsen på flere ekstraregninger fra leverandører, hver gang vi skal have varer fragtet over fjorden, siger Brian Ventrup.

Og da mange bække små som bekendt gør en stor å, spår den selvstændige entreprenør, at de stigende udgifter for virksomheder i Hornsherred i værste fald kan blive fatal for erhvervslivet.

quote Når nu 70 procent af vores kunder befinder sig på den østlige side, så er det klart, at vi med de stigende udgifter ser på mulighederne for at flytte derover.

Brian Ventrup, erhvervsdrivende i Jægerspris

- Med broen og afgifterne er der jo ikke nogle mellemstore virksomheder, som overhovedet kunne drømme om at slå sig ned på denne side af fjorden, siger Brian Ventrup.

- Ud fra et erhvervsmæssigt synspunkt vil jeg påstå, at Jægerspris bliver afviklet som erhvervsområde på grund af det her, siger han.

For Brian Ventrups firma, Lindbæk & Ventrup, gælder det, at langt størstedelen af opgaverne ligger på Frederikssund-siden af Roskilde Fjord. Nu overvejer han at rykke firmaet samme vej for at slippe for betalingsbroen.

- Når nu 70 procent af vores kunder befinder sig på den østlige side, så er det klart, at vi med de stigende udgifter ser på mulighederne for at flytte derover, siger han.

Du kan læse TV 2 Lorrys webdok ’Broen, der splittede en kommune, allerede inden den blev bygget’ på linket herunder:


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik