Royal bro skaber igen problemer: "De skal ikke køre her"

Snart bliver det igen lovligt for lastbiler at passere Kronprins Frederiks Bro. Men det vil byrådet i Frederikssund Kommune sætte en stopper for.

Problemerne omkring de royale broer i Frederikssund Kommune lader ikke til at være overstået.

Den kilometerlange Kronprinsesse Marys Bro over Roskilde Fjord syd for Frederikssund, blev bygget for at aflaste den meget trafikerede Kronprins Frederiks Bro, der går gennem byen.

Og selvom det efter lang tids kamp i starten af året blev gratis at passere den førstnævnte, så er det ikke slut med de store frustrationer.

Den frie adgang har nemlig skabt et nyt problem.

Udsigt til lastbiler

For da regeringen sidste år i infrastrukturaftalen besluttede at gøre kørsel på Kronprinsesse Marys Bro gratis, skete det ved at ophæve loven om en ny fjordforbindelse ved Frederikssund. 

Samme lov indeholder dog også et forbud mod, at lastbiler kan passere den gamle Kronprins Frederiks Bro. Og den står altså til at blive ophævet til stor ærgrelse for Tina Tving Stauning (S), der er borgmester i Frederikssund Kommune.

- Det er vi mildest talt ikke glade for, siger hun til TV 2 Lorry og fortsætter:

- De lastbiler, der ikke har noget at gøre i byen, skal tage Kronprinsesse Marys Bro.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Tina Tving Stauning.
Tina Tving Stauning.
Foto: Jonathan Drivsholm

Vil bibeholde forbud

Derfor har et flertal i Frederikssund Byråd besluttet at sende et brev til transportministeren og tage kontakt til Vejdirektoratet.

De ønsker nemlig fortsat et forbud mod lastbiltrafik på den gamle bro.

Til TV 2 Lorry fortæller Tina Tving Stauning (S), at ønsket skyldes flere ting.

- Vi ønsker ikke den tunge trafik der. Og vi vil også gerne undgå forureningen.

I faktaboksen herunder kan du læse en række af de argumenter, byrådet i Frederikssund har skrevet til transportministeren og Vejdirektoratet i håb om at bibeholde forbuddet mod lastbiler på Kronprins Frederiks Bro. 

Artiklen fortsætter efter faktaboksen.

Byrådets argumenter mod lastbiler på Kronprins Frederiks Bro

  • Broen bliver flittigt brugt af både biler, men også cyklister og gående som den eneste forbindelse over fjorden for de svage trafikanter.


  • Sliddet på en vej fra en lastbil svarer til sliddet fra 10.000 personbiler.


  • Kronprins Frederiks Bro blev indviet den 30. oktober 1935. Broen er således 86 år gammel. Større broer er normalt dimensioneret med en levetid på ca. 100 år. Levetiden for Kronprins Frederiks Bro kan forventes forlænget, såfremt der ikke tillades kørsel med lastbiler over denne.


  • Vi vil gerne passe på broen og de helt nære omgivelser både på land og ved samt på vandet.


  • Trafikken på J. F. Willumsensvej ønskes begrænset i forhold til den tunge trafik, da mange skolebørn og andre skal krydse denne vej.


  • Forbindelsen mellem det nordlige Frederikssund og bymidten ønsker vi at gøre (og opretholde) så ubesværet som muligt for at sikre sammenhængskraft mellem bydelene.


  • Vi ønsker mange til- og frakørsler ud og ind i Frederikssund by for at fordele trafikken bedst muligt og ønsker den uvedkommende lastvognstrafik ført udenom boligområder og selve Frederikssund by.


Kilde: Frederikssund Kommune

Selvom det fortsat er ulovligt for lastbiler at passere Kronprins Frederiks Bro, så sker det i stor stil. Det kunne TV 2 Lorry i i januar 2020 afsløre:

Se eller gense indslaget herunder:

Selvom det er blevet ulovligt for store lastbiler at kører over Kronprins Frederiks Bro i Frederikssund, fortsætter mange med at gøre det. Nu kræver både borgere og borgmester at politiet griber hårdere ind.

_


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik