Hans Bøllings bakkebord er Brdr. Krügers hidtil eneste designklassiker.
Bordet bliver produceret på virksomhedens fabrik i Værløse, men her har det gennem årene været arbejdet som underleverandør, der har fyldt mest.
Blandt andet har de siden 1992 produceret Kay Bojesen-aben for Rosendahl Design Group.
- Det er jo en dansk designklassiker, og den får den samme kærlighed, som vores møbler gør, fortæller Lasse Holm Clausen, der er CEO i den 136 år gamle virksomhed.
Vi vil rigtig gerne have, at der er flere, der lærer os at kende og ser vores gode håndværk og designs.
Brdr. Krüger hed egentlig Ferdinand og Theodor: To brødre, der i 1886 startede et trædrejeri på Frederiksberg, som lavede små delelementer til møbler.
- Og så kunne Hr. og Fru Jensen komme ind med deres dørknop - eller hvad der nu var gået i stykker - og få drejet en ny, fortæller Lasse Holm Clausen.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Men da udlandet overtog de opgaver op gennem 70’erne og 80’erne måtte virksomheden finde en anden vej.
- De begynder så at producere færdigvarer. Så i stedet for at man producerer ét stoleben, så producerer man hele stolen.
- I dag er det Kay Bojesen-aben, som for os er det stærkeste bevis på det, og den strategiske beslutning var fuldstændig afgørende for, at vi er et af de få drejefirmaer, der er tilbage i Danmark, pointerer direktøren.
Ny generation, ny strategi
Brdr. Krüger overlevede og er i dag stadig i familiens hænder.
Fjerde generation - Juliane og Niels - har stadig deres daglige gang på fabrikken, mens femte generation har overtaget ejerskabet - også selvom det ikke lå i kortene, at Jonas og Julie Krüger skulle føre virksomheden videre.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
- Så greb vi chancen. Det var sådan lidt fra den ene dag til den anden, at vi tænkte: “Nu gør vi det. Vi prøver."
- Og så kunne vi jo godt se, at vi kunne gøre en kæmpe forskel, og vi kunne sagtens finde vores plads, selvom vi ikke var håndværkere, der kunne gå ud og arbejde i træet, siger Julie Krüger.
Nu har vi været her i 136 år, men vores vigtigste opgave er at sørge for, at vi er her 136 år endnu.
Til gengæld kunne søskendeparret bidrage til en ny strategi, der skal sætte Brdr. Krüger på verdenskortet.
- Selvom vi har været her i over 130 år - fra 1886 - er vi stadig ukendte for mange danskere og også rundt omkring i verden, så vi vil rigtig gerne have, at der er flere, der lærer os at kende og ser vores gode håndværk og designs, fortæller Julie Krüger og Lasse Holm Clausen tilføjer:
- Nu har vi været her i 136 år, men vores vigtigste opgave er at sørge for, at vi er her 136 år endnu.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Jagten på den nye Hans Wegner
Siden 2016 har Lasse Holm Clausen skullet eksekvere den strategi i et marked med hård konkurrence og store traditioner for stærkt dansk møbeldesign.
- Hvis man er et lidt ukendt brand, hvor de fleste kender Wegner og Arne Jacobsen og så videre, så skal man møve sig lidt mere ind for at få plads, det er helt sikkert, siger Lasse Holm Clausen med et smil.
Vi vil gerne prøve at se, hvem kunne være den nye Wegner, hvem kunne være den nye Arne Jacobsen.
Strategien blev at bruge 136 års knowhow til at lave designermøbler i eget navn i samarbejde med nulevende designere.
- Noget af det, der kendetegner den danske guldalder i 50’erne og 60’erne, var det her enormt tætte samarbejde mellem håndværkeren og designeren. Wegner var jo et klasse-eksempel på en, der forstod håndværket og havde et tæt samarbejde, og det er jo det, vi ønsker med vores produktion her i Værløse, at man har det der tætte samarbejde mellem designerne og håndværkerne, fortæller Lasse Holm Clausen, der samarbejder med designere som OEO Studio, Rasmus B. Fex og Nanna Ditzel.
- Vi vil gerne prøve at se, hvem kunne være den nye Wegner, hvem kunne være den nye Arne Jacobsen, som således først bliver anerkendt om nogle årtier, men måske kunne vi være med til at skubbe lidt til hist og her og få gang i det.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Stor vækst og store kunder
Og der har været gang i den de seneste år.
- Folk vil gerne købe vores møbler. Vi kan godt finde ud af at lave noget pænt, og vi kan godt finde ud af at lave det i en rigtig høj kvalitet, så det er gået rigtig stærkt - specielt de sidste par år. Sidste år vækstede vi med 50 procent og regner med, at vi kan gøre det lidt bedre i år igen.
I de seks år, hvor Lasse Holm Clausen har stået i spidsen for Brdr. Krüger, har virksomheden mere end tredoblet medarbejderstaben, så de nu er knap 60 ansatte.
- Vi er også blevet internationale, så pludselig har vi toldregler i Taiwan, vi skal forholde os til og deslige, så det giver en anden kompleksitet. Så vi har måttet hyre både flere, men også andre kompetencer, fortæller Lasse Holm Clausen og tilføjer, at virksomheden har måttet tilbagekøbe den bygning, som de flyttede fra for seks år siden, for at få plads til produktionen.
Man får noget mere bevågenhed, når man kan lave en stol til verdens måske mest berømte restaurant.
Langt det meste af produktionen bliver solgt i butikker i 24 lande, men Brdr. Krüger griber også gerne muligheden for at lave samarbejder direkte med slutkunden.
- Et af de gode eksempler er, at vi i 2017 lavede Arv-stolen til restaurant Noma, da de genåbnede i nye lokaler ude ved Christianshavn, fortæller Lasse Holm Clausen, mens han fremviser et ufærdigt eksemplar af stolen, som er designet af David Thulstrup.
- Man får noget mere bevågenhed, når man kan lave en stol til verdens måske mest berømte restaurant.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Ind i fremtiden med det bedste fra fortiden
Arv-serien er udstillet i Brdr. Krügers nye showroom, der ligger som nabo til Odd Fellow-palæet på en af de mest eksklusive adresser i København.
- Der er nogle gode danske traditioner i designet, men så har den lige nogle enkelte ting, hvor den lige er skåret af hist og her, siger Lasse Holm Clausen, mens han viser den færdige stol frem.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
De nye designere fylder meget i showroomet, men der er stadig plads til en gammel kending.
- Det er så den nyeste kollektion, vi har lanceret, og det er igen med Hans Bølling, som til trods for at han er 91 år, stadig er meget aktiv, fortæller Lasse Holm Clausen og peger på en serie af møbler, som tydeligt bærer bakkebordets design videre.
Vi vil gerne stå stærkt på det traditionelle håndværksmæssige traditioner og prøve at bringe dem ind i fremtiden og kigge fremad.
Den 136 år gamle familievirksomhed er på vej ind i fremtiden - med alt det bedste fra fortiden.
- Vores slogan hedder New Turn on Tradition - altså en ny måde for traditionerne. Vi vil gerne stå stærkt på det traditionelle håndværksmæssige traditioner og prøve at bringe dem ind i fremtiden og kigge fremad, understreger Lasse Holm Clausen.