Unge i chok over indhold i tyggegummi: Nu er deres brand 170 millioner værd

Plastik og potentielt skadelige kemikalier. Det er ingredienser i langt det meste tyggegummi. Det satte fire unge iværksættere sig for at lave om på med virksomheden True Gum.

Artiklen er oprindeligt udgivet i marts 2022, men vi synes stadig, at den er læseværdig, derfor har vi genudgivet den. God fornøjelse.

Hvad har tyggegummi til fælles med lim og bildæk? De indeholder alle plastik.

- Vi synes, at der har sneget sig ingredienser ind i tyggegummi, som i virkeligheden ikke burde være der. Det var vildt, at der ikke var nogle, der prøvede at tackle den problemstilling, og det gav os en masse blod på tanden.

Sådan siger Jacob Sand Motzfeldt og Peter Juul Regnersgaard.

VTS Thumb
Serie

Viljen til Succes

De sørger for at holde hovedstadsområdet i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer - til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes. 

 Se serien her

Sammen med to andre besluttede de sig for at udfordre tyggegummiindustrien. 

De stiftede True Gum.

- Vi synes, at det var enormt chokerende, da vi opdagede, at der er plastik inde i tyggegummi. Det var ikke, fordi vi tænkte, at nu skulle det være os, der på få år prøver at genopfinde en hel industri, men alligevel begyndte nogle af de her tanker at spire, forklarer Peter Regnersgaard, der i dag er marketingdirektør i True Gum.

(Artiklen fortsætter under billedet...)

Peter Regnersgaard (venstre) og Jacob Motzfeldt (højre) har stiftet True Gum sammen med to andre.
Peter Regnersgaard (venstre) og Jacob Motzfeldt (højre) har stiftet True Gum sammen med to andre.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

For fem år siden vidste de fire stiftere ingenting om at lave tyggegummi, og i dag har de gjort det, som andre har måtte opgive. 

Nemlig at lave et plastikfrit og bionedbrydeligt tyggegummi.

Plastik og skadelige kemikalier

Man har dog ikke altid brugt plastik til at lave tyggegummi.

- Inden Anden Verdenskrig blev der brugt rigtig rågummi fra gummitræer i meget tyggegummi. Efter krigen skete der et skift, hvor nogle af de største producenter i USA begyndte at bruge en syntetiske gummibase i tyggegummiet, som indeholder plastik. I løbet af ingen tid fik det spredt sig til hele verden, og da vi startede i 2017 var der ingen tilbage i Europa, som brugte rigtig rågummi, forklarer Jacob Motzfeldt, der er adm. direktør i True Gum.

Artiklen fortsætter under billedet

Her ses det rågummi, som True Gum bruger i deres tyggegummi.
Her ses det rågummi, som True Gum bruger i deres tyggegummi.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Plastik og kemikalier, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende og kræftfremkaldende. Det kan findes i meget af det tyggegummi, som er på markedet.

quote Folk ved ikke, at de her ingredienser er til stede i rigtig meget tyggegummi.

Jacob Motzfeldt, adm. direktør

True Gum vil tilbyde et alternativ.

- Folk ved ikke, at de her ingredienser er til stede i rigtig meget tyggegummi. Vi har prøvet at kigge på hver enkelt ingrediens og undersøge, hvordan vi kan gøre den ingrediens sundere og mere bæredygtigt, siger Jacob Motzfeldt.

Artiklen fortsætter under billedet

True Gum har deres tyggegummi-fabrik i Glostrup.
True Gum har deres tyggegummi-fabrik i Glostrup.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

En undersøgelse fra 2021 foretaget af TÆNK viser, at 70 procent af alt tyggegummi indeholder uønskede kemikalier.

Ifølge TÆNK er det især ingredienserne BHA, BHT, titaniumdioxid og sødemidlet aspartam, man skal holde sig fra.

Men ingredienserne er ikke kun skidt for kroppen, men også miljøet.

- Vi bliver nogle gange spurgt om det gør nogen forskel at vælge True Gum, frem for et konkurrerende produkt med plastik i. Og ja, det gør en forskel. Mange bække små, som vi plejer at sige. Hver gang man laver det her lille tilvalg, så laver man også et lille fravalg. Og det kan betyde enormt meget, når man skalerer det op, forklarer Peter Regnersgaard. 

Tyggegummi i naturen

Gummibasen udgør cirka 30 procent af et tyggegummi. Hvis gummibasen indeholder plastik, vil tyggegummiet være op til fem år om at blive nedbrudt i naturen.

Hvert fjerde stykke affald, der bliver smidt på gaden, er tyggegummi. Derfor udgør tyggegummi en miljømæssig udfordring.

Det er også dyrt at fjerne de mange stykker tyggegummi, som er trådt ud på gaderne. Cirka 10 kroner betaler kommunen for at fjerne et enkelt stykke tyggegummi, og det tager ca. en halv time at rense en kvadratmeter fliser.

Kilde: Hold Danmark Rent og Plastic Change.



Ingen gummitræer bliver fældet

Stifterne af True Gum fandt ud af, at normalt tyggegummi kan have op til 80 forskellige ingredienser. 

Artiklen fortsætter under billedet

True Gum startede hjemme i den ene af stifternes eget køkken.
True Gum startede hjemme i den ene af stifternes eget køkken.
Foto: True Gum

De skabte True Gum med kun fire: Det er plantebaserede sødemidler, økologisk glycerin, en naturlig smagsgiver og rågummi, der kommer fra vildtvoksende gummitræer i den centralamerikanske regnskov.

- Rågummiet er gummitræets saft. Når vi høster den saft, får vi den fra små samfund, der bor inde i junglen. Ingen træer bliver fældet i processen. Man kravler op i træet og snitter i barken, og så glider saften ned langs træet. Man opsamler saften i poser, som er bundet rundt om træets stamme. Hvis man har høstet fra et træ i 2022, kan man komme tilbage igen fem år senere og høste igen. På den måde støtter vi lokalsamfund, og vi sørger for, at træerne i sig selv får en økonomisk værdi, og det gør, at man ikke fælder træer, forklarer den adm. direktør i True Gum.

Artiklen fortsætter under billedet

Her ses de fire stiftere af True Gum. Fra venstre: Jacob Motzfeldt, Peter Regnersgaard, Zabrina Ziegler og Morten Ebdrup.
Her ses de fire stiftere af True Gum. Fra venstre: Jacob Motzfeldt, Peter Regnersgaard, Zabrina Ziegler og Morten Ebdrup.
Foto: True Gum

Zabrina Ziegler er uddannet indenfor ernæring, mens Morten Ebdrup, Peter Regnersgaard og Jacob Motzfeldt har forskellige business-uddannelser fra Copenhagen Business School.

Idéen til True Gum

Men hvorfor ville de fire venner lige pludselig udfordre Stimorol, V6 og Mentos? Den historie starter i 2017.

- Efter et middagsmåltid trækker vi en pakke tyggegummi op af lommen for at få frisk mund efter måltidet. Her kommer vi til at diskutere, hvorfor tyggegummi altid bliver liggende på gaden. Det går op for os alle fire, at vi aner faktisk ikke, hvordan man laver tyggegummi, så vi googler lidt på telefonen og finder ud af, at der historisk er blevet brugt rigtig gummi fra et gummitræ, men nu bruger man en kemisk fremstillet gummibase. Da vi erfarer det, der starter der en spirende glød, siger Peter Regnersgaard og fortsætter:

- Det virker da helt vildt, at man som forbruger og samfund accepterer, at der findes sådan et produkt. Hvorfor er der ikke nogen, der laver et alternativ med nogle mere reelle og positive ingredienser? Vi kiggede hinanden lidt i øjnene og blev enige om, at nu hvor der ikke er andre, der gør noget, så kunne vi prøve.

Klik videre i billedgalleriet herunder for at se flere billeder fra True Gums start

De fire stiftere begyndte at udvikle prototyper, først i deres eget køkken og senere i en lille lejelejlighed på anden sal i Sydhavnen.

- Vi fandt ud af, at skal man lave fødevarevirksomhed, så skal man ikke op på anden sal, fordi det giver en hel masse bøvl, men det var meget symptomatisk for den rejse, vi har været på. Vi stod overfor en udfordring, og vi fik den ligesom bare løst. I det her køkken på anden sal begyndte vi så at lave tyggegummi. Vi hakkede, æltede, håndrulle, skar og håndpakkede. Vi gjorde det hele selv, så det var ekstremt manuelt, oplyser Peter Regnersgaard.

Jacob Motzfeldt supplerer:

- På en normal dag lavede vi omkring 20 kilo. I dag kan vi lave op til et ton på en dag.

Blandt de mange forsøg på at ramme den gode tyggegummiopskrift, skete der noget stort.

- Peter lykkedes en gang med at lave et vildt godt lakridstyggegummi, og vi var alle sammen meget begejstrede. Problemet var bare, at vi ikke havde skrevet ned, hvad der var kommet i, så vi kunne ikke genskabe den. Nu er det tyggegummi blevet helt mytisk, og vi kalder den Peters miks. Det er den, vi stræber efter, hver gang vi går ind i produktudviklingen, fortæller de to iværksættere med et grin.

Skar 500.000 stykker tyggegummi hånden

Efter 472 prototyper var teamet tilfreds med resultatet, så de opsagde deres jobs og kastede opsparingerne ind i projektet.

- Vi sad uden løn og med en prototype, og vi havde en forventning om at skulle lancere om to måneder, men det tog yderligere halvandet år. På sådan en rejse finder man ud af, at der er mange djævle i detaljen. Jeg kan huske, at vi på et tidspunkt lavede en holdbarhedstest for at se, hvor længe produkterne kunne holde på hylderne, og så fandt vi ud af, at det blev helt vådt efter en uge, og det satte os tre måneder tilbage, fortæller Jacob Motzfeldt.

Da 7-Eleven lagde sin første store bestilling, måtte firkløveren skære de 500.000 stykker tyggegummi i hånden.

Artiklen fortsætter under billederne

Tyggegummimassen kan hurtigt forveksles med dej, når det endnu ikke er skåret i mindre stykker.
Tyggegummimassen kan hurtigt forveksles med dej, når det endnu ikke er skåret i mindre stykker.
Foto: True Gum
Her er stykkerne skåret ud og klar til at blive tygget.
Her er stykkerne skåret ud og klar til at blive tygget.
Foto: True Gum

Men meget er sket siden dengang, og i dag kan stifterne godt se, at det første tyggegummi, de lancerede, ikke var helt i top.

- Da vi startede, var tyggegummiet ikke så godt, men jeg er hjertens taknemmelig for dem, der støttede os alligevel, fordi så fik vi noget omsætning og nogle penge til at udvikle tyggegummiet endnu mere. Det er et mindset, jeg prøver selv at tage med mig ned i supermarkedet i dag. Når jeg kigger på varer fra en lille dansk fødevarevirksomhed med nogle spændende visioner, men med et ikke helt så godt produkt endnu, så prøver jeg at støtte en ekstra gang, fortæller den adm. direktør. 

quote Vi vil gerne genopfinde tyggegummiet til det bedre. Derfor skal vi også selv have vores egen produktion.

Peter Regnersgaard, marketingsdirektør

I dag har True Gum 40 ansatte, og de har fået etableret deres egen fabrik i Glostrup. Det er et meget bevidst valg, at produktionen ikke er flyttet til udlandet.

- Vi vil gerne genopfinde tyggegummiet til det bedre. Derfor skal vi også selv have vores egen produktion. Det har bidraget til nogle dårlige rygge og en masse udfordrende opgaver i løbet af årene, men det har også gjort, at vi har kunne rykke os så hurtigt. Vi vil gerne have, at tingene foregår lokalt, og hvis vi vækster, så vækster lokalsamfundet også, siger Peter Regnersgaard.

Artiklen fortsætter under billedet

I dag har True Gum 40 ansatte og over 15.000 forhandlere fordelt på cirka 25 markeder.
I dag har True Gum 40 ansatte og over 15.000 forhandlere fordelt på cirka 25 markeder.
Foto: Morten Bisgaard Christensen/TV 2 Kosmopol

Og samarbejdet mellem stifterne har altid været i top - trods små uenigheder.

- Når man er fire, der er 100 procent investeret i virksomheden, så er man også nogle gange endt med at diskutere et emne en halv time for meget. Vi var meget fælles om at træffe alle beslutninger for tre år siden, fordi vi ville alle sammen gerne ville have alting gjort helt rigtigt, og vi skulle alle sammen have vores synspunkter med ind i det, fortæller Jacob Motzfeldt.

Solgt for 170 millioner kroner

I slutningen af 2021 blev True Gum solgt til den svenske fødevarekoncern Humble Group for 170 millioner kroner. Planen er dog, at virksomheden skal fortsætte som hidtil og stadig med de fire stiftere ved roret.

- Hvis man vil have Nestle, Mondeléz og alle de andre store koncerner til at tænke mere grønt, så bliver man nødt til at skabe nogle konkurrenter til dem. Det er den her svenske Humble Group i gang med at bygge, og det så vi som en sindssygt fed mulighed for at kunne sprede budskabet om plastikfrit tyggegummi endnu længere ud, siger True Gums marketingdirektør.

quote Det lykkedes os med en vis portion store drømme og naivitet at udfordre en hel industri.

Jacob Motzfeldt, adm. direktør

I dag forhandles True Gum i cirka 25 lande og har over 15.000 forhandlere. I år forventer de at sælge 10 millioner æsker.

Om lidt kommer True Gums ottende tyggegummivariant på gaden. Den har peppermynte-smag, og så har den tandvedligeholdende egenskaber.

True Gum-teamet håber, at de kan inspirere andre virksomheder til at tænke mere bæredygtigt, og selvom de er langt fra målet, er der meget at fejre.

- Vi anede faktisk intet om at lave tyggegummi eller at drive egen fødevareproduktion, da vi startede. Alle dem vi er oppe imod ude på supermarkedshylderne, de har været i industrien i mange år, så det gør mig stolt, at det lykkedes os med en vis portion store drømme og naivitet at udfordre en hel industri, afslutter adm. direktør, Jacob Motzfeldt. 

True Gum sælger ikke kun tyggegummi, men også pastiller og tabletter.
True Gum sælger ikke kun tyggegummi, men også pastiller og tabletter.
Foto: True Gum

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik