Beskyldes for at markedsføre druk-fester til unge: Kæmpesag på vej mod diskotek

Forbrugerombudsmanden politianmelder Club Retro i Helsingør for i 51 tilfælde at annoncere målrettet til unge under 18 om arrangementer, hvor der serveres alkohol. Indehaveren afviser anklagerne.

- Vi har aldrig nogensinde fået en bøde for at servere alkohol for unge under 18 år, og i denne omgang har vi end ikke fået en advarsel for vores markedsføring. Jeg er klar til at gå i retten.

Sådan lyder det fra indehaveren af Club Retro i Helsingør, Finn Hansen.

Han og hans selskab, SP ApS, er blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, som mener, at selskabet - og natklubben - markedsfører arrangementer til unge under 18 år - arrangementer, hvor der serveres alkohol.

I en pressemeddelelse om sagen skriver Forbrugerombudsmanden:

"Diskoteket Club Retro, som SP ApS står bag, har fra februar til december 2022 inviteret unge under 18 til arrangementer med alkohol mindst 51 gange. Det er gennemgående, at Club Retro har lavet begivenheder på Facebook, hvor diskoteket inviterer unge fra 16 år og opefter".

Og som dokumentation nævner de en tekst, der i forskellige varianter er slået op på diskotekets Facebook-side:

quote De har allerede prøvet med en sag mod os en gang. Den tabte de.

Finn Hansen, indehaver, Club Retro

"RETRO FRIDAYS – EN SIKKER VINDER – […] BORDPAKKER – Skal din aften være noget ekstra? SMS til 25 307 307 med antal gæster, samt budget, så laver vi en pakke til lige netop jeres selskab. […] STRENG ID-POLITIK. Pas eller kørekort. Studiekort sammen med sygesikring. […]”

Arrangementer for +16-årige

I teksten står der - ud over et krav om legitimation - intet om alder, men ifølge Forbrugerombudsmanden fremgår det andre steder - nemlig på Club Retros hjemmeside, at deres arrangementer henvender sig til +16-årige.

- De har allerede prøvet med en sag mod os en gang. Den tabte de, siger Finn Hansen til TV 2 Kosmopol.

Det var i 2019, og året efter tabte Club Retro sagen i byretten i Helsingør. Men året efter endte sagen i Østre Landsret, som afgjorde den til Club Retros fordel.

Klubbens annoncer på Facebook var nemlig udstyret med et filter, så man kun så dem på Facebook, hvis man var over 18 år.

- Og nu prøver de (Forbrugerombudsmanden) så igen. Men hvorfor er det lige 51 annoncer, de har valgt ud. Hvorfor ikke flere - eller færre. Det svarer lidt til, at der kommer en politibetjent og siger, at du har kørt for stærkt. Og det mener han, at du har gjort hver dag - så du får en kæmpe bøde, Det giver ikke mening, lyder det fra Finn Hansen.

Anmeldelsen, der dækker de 51 annoncer, er ifølge Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse, den tredje i en række af anmeldelser mod klubben.

Gigantbøde

Bøden kan - hvis Club Retro ender med at skulle betale - blive meget stor. Ifølge Forbrugerombudsmanden koster det en bøde på 10.000 kroner, hvis man markedsfører et arrangement med alkohol til unge under 18. Og den bøde skal betales pr. overtrædelse.

Forbrugerombudsmanden mener at have 51 forskellige tilfælde - så dermed er kravet altså 510.000 kroner.

-  Når en virksomhed specifikt skriver 16+ i reklamer for festarrangementer, så er i hvert fald en del af målgruppen under 18 år, hedder det i pressemeddelelsen fra Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

Hertil siger Finn Hansen:

- Det er gået galt for os én gang, så der i én annonce stod +16. Men i alle de andre tilfælde var det slettet - så vi skal måske have en bøde. Resten må vi afvise, siger han.

Har kigget på sager fra 2022

Hos Forbrugerombudsmanden oplyser man til TV 2 Kosmopol, at man i sagen har koncentreret sig om forhold i 2022.

- Perioden og de 51 forhold er et udtryk for det, der er fundet i 2022. Sådan er det med alt, vi foretager os – vi er nødt til at sætte en linje. Der er noget, der hedder forældelse, som gør, at vi ikke bare kan gå for eksempel fem år tilbage, siger fuldmægtig Julie Jørgensen hos Forbrugerombudsmanden.

Hun siger videre, at sagen alene handler om markedsføringsloven.

- Det er selve markedsføringen af begivenhederne, som er afgørende for om markedsføringsloven er overtrådt. Hvad der sker, og hvem der kommer ind, er uden betydning i forhold til markedsføringsloven. Det er derfor for eksempel uden betydning, at der tjekkes sygesikringskort. Markedsføringen er i de 51 tilfælde, efter vores vurdering, rettet mod børn og unge.

Julie Jørgensen understreger, at det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at der ikke er brugt aldersfilter på Facebookannoncerne.

Først på eftermiddagen tirsdag var Club Retros Facebookside ikke længere i drift.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik