Det var på mange måder et spørgsmål om held, at det ikke endte fatalt, da en gruppe på cirka 20 cyklister bevægede sig ned ad Ellebækvej udenfor Birkerød tirsdag formiddag den 5. juli.
Her mødte de nemlig et pansret militærkøretøj med en kampvægt på hele 32 tons.
Køretøjet bevægede sig med 40 kilometer i timen rundt i et sving, da føreren måtte klodse bremserne for at undgå at torpedere flere af de modkørerende cyklister, der efter sigende fyldte hele vejen.
Vi er oprigtigt bange for, at der sker en ulykke, som koster liv.
Det skriver Den Kongelige Livgarde i et Facebookopslag
- Vi er oprigtigt bange for, at der sker en ulykke, som koster liv. Formålet med opslaget er at synliggøre et problem, som kan fjernes via dialog og forståelse om vejens brug. En ulykke vil ikke være til at bære for begge involverede parter - specielt fordi der er regler for, hvem der må benytte vejen, udtaler kaptajn og presseofficer i Forsvaret Thomas H. Reimann i opslaget.
Fører blev forskrækket
Køretøjet, der her er tale om, er af typen IKK. Det står for InfanteriKampKøretøj - en blanding mellem en pansret mandskabsvogn og en kampvogn - der både kan transportere personel og bekæmpe fjenden med sin 35 mm Bushmaster III maskinkanon.
Ikke desto mindre var det en forskrækket fører, der måtte op at stå på bremsen, da han pludseligt så 20 cyklister i øjnene.
Vejen, Ellebækvej, er nemlig militært område, og den er derfor spærret for civile alle hverdage fra 07-17, står der i opslaget.
Den eneste undtagelse er, hvis man har et ærinde hos enten Garderkasernen i Høvelte, Sjælsø Skydebaner eller Kriminalforsorgen. Den Kongelige Livgarde mistænker dog, at flere - både billister og cyklister - bruger vejen som en smutvej for at undgå at krydse Kongevejen og de to lyskryds.
- Vi er i gang med at se på, hvorledes vi bedre kan synliggøre, at det er en militær vej, men vi vil også - i samarbejde med Militærpolitiet - lave stikprøvekontroller af færdslen på vejen - alt sammen for at undgå en alvorlig ulykke, siger Thomas H. Reimann i opslaget.
Opfordring fra DCU
Gennem de seneste par år er flere og flere hoppet på jernhesten for at tage en rask cykeltur ud i det blå.
Dels på grund af Tour de France-feberen, der på det seneste har grebet om sig, og dels som følge af Covid-19, forklarer kommunikationsansvarlig i Danmarks Cykle Union, Ulrich Albrechtsen.
- Hvis man kigger over et par år, er der flere, der er kommet ud at cykle. Vi tror, at det blandt andet har haft noget at gøre med, at under corona, hvor mange fitnesscentre var lukket, der har naturen ligget derude hele tiden.
- Så de, der gerne ville træne, har sat sig op på cyklen. Og så er det klart, at når Tour de France kommer til Danmark, så skal det have en afsmitning på medlemstallene, siger han.
Men man skal altså tænke sig om, uanset om man cykler på den tohjulede eller kører i sin bil, lyder opfordringen.
- Vi opfordrer altid vores medlemmer til at passe på hinanden. De skal derfor også huske, at de er de bløde trafikanter, og at man til hver en tid overholder den gældende lovgivning. Husk nu, at orientere jer om de forhold, i kører under. Både bilister og cyklister har lige meget ret til at færdes på vejene, så det er afgørende, at vi deler dem på en forsvarlig facon, siger Ulrich Albrechtsen.
Danmarks Cykle Union består af over 300 klubber og har flere end 30.000 medlemmer.