PostNord advarer: Falske pakkebeskeder i omløb

Hvis du har modtaget en mail eller SMS fra nogen, der påstår at være PostNord, skal du passe på.

Forvirringen var stor på PostNords terminal i Taastrup i går.

Syv mennesker mødte op for at hente en pakke hver. Problemet er bare, at PostNords terminal i Taastrup kun har breve.

Årsagen er, at de syv alle har modtaget en besked - enten på SMS eller mail - der angiveligt er fra PostNord, som fortæller, man har en pakke liggende, men at der mangler at blive betalt fem kroner i fragt.

Et eksempel på en falsk mail fra PostNord.
Et eksempel på en falsk mail fra PostNord.
Foto: TV 2 Kosmopol

Problemet bliver større

- Det er et voksende problem. Det kommer lidt i bølger, og lige nu oplever vi et markant stort antal, siger Herman Petersson, it-chef i PostNord Danmark.

I den falske besked - der typisk sendes til tusindvis af brugere - bliver du opfordret til at følge et link til betaling, men bliver i stedet mødt af et tilbud om en mobiltelefon til én krone. Men hvis du hopper på den, har du afleveret dine kreditkortoplysninger til ukendte it-kriminelle og har sandsynligvis meget lange udsigter til mobiltelefonen.

- Man kan ikke forstå, der er nogen der kan have lyst til at gøre det. Men der kan måske være mange penge i det, hvis der bare er nogle enkelte af de mange tusind modtagere, der giver deres oplysninger, siger it-chefen.

En velkendt metode

Svindelnummeret er en form for "phishing", hvor ukendte svindlere kontakter ofrene med henblik på at få dem til at udlevere oplysninger - ofte kontooplysninger - ved hjælp af e-mails og hjemmesider der skal forestille at være fra en anden afsender.

Herman Petersson fortæller, at det ikke er første gang og sandsynligvis heller ikke sidste gang, PostNord oplever denne form for svindel. Men det er svært, hvis ikke umuligt, helt at sætte en stopper for, da både hjemmesider og afsender-e-mails kan være svære at få tilstrækkeligt med oplysninger om. Dog er den verserende falske hjemmeside ved at blive lukket ned på foranledning af PostNord.

Et par tips til at spotte phishing og til hvad du kan gøre, hvis du tror, du har været udsat for phishing

1. Hvis du ved, det er en phishing-mail, så slet den straks.
2. Hvis du er i tvivl, så tjek afsenderen. Forsøg at google afsenderen og kig på resultaterne.
3. Hvis der er et link i beskeden, kan du holde musen over linket uden at trykke. Så kan du se, om du bliver sendt derhen, du skal.
4. Husk på, at de fleste virksomheder som behandler fortrolige oplysninger, i udgangspunktet aldrig vil kontakte dig med en neutral henvendelse i tilfælde af problemer.
5. Kontakt den virksomhed eller person, der står som afsender, og hør, om de har sendt mailen. Hvis ikke vil de sandsynligvis gerne advares. Brug aldrig kontaktoplysninger fra den mail, du mistænker er falsk.
6. Hvis du er kommet til at videregive oplysninger, spær straks den konto det vedrører. Hold øje med dine konti og kontakt din bank, hvis du mener der er uregelmæssigheder.
7. Hvis du har klikket på et link, du ikke skulle og straks ser det, kan du forsøge at minimere skaden ved straks at koble computeren af internettet. Kontakt en ekspert med henblik på at få renset computeren.

Kilde: www.forbrug.dk

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik