Amerikansk rapport: El-løbehjul udleder mere CO2 end en dieselbus

En ny rapport fra et amerikansk universitet konkluderer, at elektriske løbehjul belaster klimaet mere end en dieselbus.

Der drøner rigtig mange el-løbehjul rundt i de københavnske gader i dag. Og de udenlandske udlejningsfirmaer har ikke været sene til at markedsføre sig på, at det elektriske løbehjul er den nye grønne transportform.

Men en ny rapport fra North Carolina State University i USA sår nu tvivl om el-løbehjulenes klimaforbedrende bidrag.

Faktisk konkluderer rapporten, at el-løbehjul udleder mere CO2 pr. person pr. kilometer end en dieselbus med passagerer.

Og som yderligere benzin på bålet for løbehjuls-entusiaster er det ifølge rapporten kun en tredjedel, som bruger transportmidlet frem for bilen.

Forhastet beslutning

Socialdemokraten Lars Weiss, der er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i København er blandt kritikerne af de populære løbehjul i bybilledet.

- Det viser endnu en gang, at beslutningen om at give frit for løbehjul i de danske byer nok har været lidt for forhastet.

- Man kan sige, at det er endnu et argument for el-løbehjulet, der er forsvundet. Der er ikke orden på trafiksikkerheden, og nu viser miljøregnskabet sig at være tvivlsomt. Hvis der ikke er styr på miljøregnskabet, og hvis der ikke er styr på trafiksikkerheden, og hvis de ligger og flyder alle vegne, så skal de ud, siger Lars Weiss til TV 2 Lorry.

De populære el-løbehjul i Københavns gader er ifølge ny rapport slet ikke så miljøvenlige, som mange ellers tror.

Skal finde sit rette leje

Det konservative medlem i Teknik- og Miljøudvalget, Jacob Næsager, mener omvendt, at elløbehjulet er et godt middel for københavnerne.

- Vi er blevet 250.000 flere københavnere, så der bliver trængsel alle steder. Jo flere forskellige måder man kan komme frem på jo bedre, og jo mindre håber jeg, trængslen bliver.

Et af de helt store grunde til el-løbehjulenes klimabelastning har været deres gennemsnitlige leveperiode på omkring en måned.

Men ifølge Jacob Næsager vil de med tiden blive endnu mere klimavenlige, fordi man stadig er i en indkøringsfase.

- Jeg tænker, at vi får nogle renere versioner af løbehjulene, og jeg tænker også, at som med alt nyt, så skal det finde sit rette leje, siger Jacob Næsager til TV 2 Lorry.

Mange kommer til skade

Mandag skriver Berlingske, at mange personer er kommet til skade i forbindelse med elløbehjulene.

En opgørelse fra Region Hovedstaden viser, at over 100 mennesker er indtil videre i år kommet slemt til skade i Københavnsområdet i ulykker, som de har været impliceret i, mens de kørte på elløbehjul.

Typisk har de fået skader i ansigtet efter at være styrtet med hovedet forrest.

Der har også været flere episoder, hvor folk er kommet til skade uden selv at have været ude at køre, men er faldet over elløbehjul, der var smidt på fortovet – eller er blevet påkørt af ét.

Enhedslistens Fungerende bygge- og teknikborgmester i København, Karina Vestergård Madsen kalder ulykkestallene fra Region Hovedstaden "stærkt bekymrende".

Hun vil derfor nu presse på for, at der skrides ind mod elløbehjulene - for eksempel med krav om, at der påmonteres alkolås, og at der indføres en hastighedsgrænse på seks kilometer i timen i dele af København.

- Jeg håber, at den nye transportminister kigger seriøst på de nye ulykkesstatistikker og går i dialog med kommunen og politiet om at få lavet de nødvendige restriktioner, siger Karina Vestergård Madsen til Berlingske.

Siden den 17. januar i år har det via en forsøgsordning, besluttet i folketinget, været tilladt at køre på el-løbehjul i København.

I juni måned indførte et flertal i Teknik og Miljøudvalget i Københavns Kommune dog et loft for, hvor mange el-løbehjul der må være i byen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik