Drop bilkøen: Mange nye supercykelstier på vej

Der er sat flere penge af til supercykelstier i det københavnske budget. Og det kan betale sig, viser en ny opgørelse.

Eftermiddag. Mange biler. Myldretid.

Mange vil kunne nikke genkendende til, at netop dét kan være en svær størrelse at håndtere. Men i hovedstadsområdet mener de at have fundet en af de løsninger, der kan være med til at gøre det lidt lettere at komme rundt i trafikken: Supercykelstier.

quote Vi håber, man vil opleve, at det er hurtigere og smartere at tage sin cykel i stedet for at sidde i kø på indfaldsvejene til København

Mette Anneline Rasmussen, København, Rad. V.

Derfor er der nu flere supercykelstier på vej. Budgettet i København er netop faldet på plads, og her er der afsat penge til mere supercykelsti.

- Vi håber, man vil opleve, at det er hurtigere og smartere at tage sin cykel i stedet for at sidde i kø på indfaldsvejene til København, siger Mette Anneline Rasmussen, der er gruppeformand for Radikale Venstre, til TV 2 Lorry.

Og det kan faktisk svare sig at lave supercykelstier, viser en ny opgørelse fra tænketanken KRAKA.

De har set på, hvilke trafikinvesteringer der giver god effekt, når man holder det op mod, hvor stor en udgift, det kræver. Her viser det sig, at det er en stor samfundsøkonomisk gevinst at investere i supercykelstier.   

Supercykelstier

Supercykelstierne laves i et samarbejde mellem 23 kommuner og Region Hovedstaden.
Idéen er at skabe en bedre infrastruktur, der gør det både nemt, sundt og sikkert at vælge cyklen på strækninger over fem kilometer.

Glade cyklister

Ét af de steder, der nu kan se frem til en supercykelsti, er strækningen mellem København og Roskilde.

Ifølge Andreas Rasmussen, der hver dag cykler fra hjemmet i Fløng til arbejdet i Rødovre, er det en god idé med flere supercykelstier.

- Det giver mere overskud i hverdagen at cykle, fordi man får luft. Og så er det godt for miljøet, siger han.

Også Søren Karlsen fra Taastrup er begejstret for idéen om den kommende supercykelsti. Selvom han oftest cykler korte ture, kan han sagtens se fordelen ved cykelstien.

- Supercykelstier er godt, fordi man passer på cyklisterne og gør noget for dem, så de kan komme sikkert frem og tilbage og ikke bliver generet af biler, siger han.

quote Det giver mere overskud i hverdagen at cykle, fordi man får luft. Og så er det godt for miljøet.

Andreas Rasmussen, cyklist.

Han er dog lidt bekymret for, at supercykelstierne vil betyde flere elcykler. Han mener nemlig ikke, at hurtigcyklerne hører hjemme på cykelstierne.

- Vi almindelige cyklister presser os sammen, når nogle kører hurtigere end os selv. Vi er slet ikke vant til, at folk kører så stærkt. Det er farligt, siger han.

 

Flere borgere over kommunegrænser

Ifølge gruppeformand for Radikale Venstre, Mette Annelie Rasmussen, er der i dag alt for mange, der kører i bil over kommunegrænser.

- Der er ti gange så mange, der kører i bil over kommunegrænser, end der er cykler. Det vil vi gerne gøre noget ved, og derfor bygger vi flere cykelstier, siger hun.

Hos Radikale Venstre er de glade for, at der er afsat flere penge til supercykelstier.
Hos Radikale Venstre er de glade for, at der er afsat flere penge til supercykelstier.
Foto: TV 2 Kosmopol

Hos Radikale Venstre vil man gøre det mere indbydende og motiverende at cykle i stedet for at tage bilen. Og så er supercykelstierne et bud på en grønnere infrastruktur.

- Der er ingen tvivl om, at når man investerer i supercykelstier, rammer man mange gode ting. Flere cyklister, sundere alternativer, mindre trængsel på vejene og mindre CO2 udledning. Alt i alt en super god investering, siger Mette Annelie Rasmussen.

Der er allerede etableret otte supercykelstier, og syv mere er på vej. Planen er, at der skal være 45 supercykelstier, der samlet set vil strække sig over cirka 746 kilometer rutenet.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik