Efter påbegyndelsen af metroarbejdet tilbage i 2009 blev man nødt til at flytte en del af den flere hundrede år gamle kirkegård bag den gule mur på Nørrebrogade i København.
Opgravningen af de døde skulle gøre plads til en 30 meter dyb nedgang til stationen, men projektet fik senere et større efterspil.
Tidligere transportminister Magnus Heuniche (Soc. Dem.) udtalte blandt andet til Berlingske, at det kun handlede om ganske få gravpladser, ligesom flere andre folketingspolitikere holdt fast på det.
Assistens Kirkegård: Et historisk åndehul
Åbnede i 1760 og blev hurtigt et yndet udflugtsmål for københavnere.
I begyndelsen af 1800-tallet udvidede man parken, og Jens Bang tegnede Nørrebros endnu ældste bygning; graverboligen med sin græske tempelfacade.
Mange af danmarkshistoriens store skikkelser er blevet begravet her - med Søren Kierkegaard og H.C. Andersen som de fremmeste.
Kilde: Kristeligt Dagblad og Kulturcentret Assistens
Men Politiken kunne i 2011 oplyse, at arkæologer i alt har gravet 1.100 kister og 100 urner med indhold op i forbindelse med byggeriet.
Skubbet på skinner
Og det er ikke kun døde, man har flyttet på. Også den gamle graverbolig måtte skubbes 32 meter.
Siden dengang har bygningen stået i en stor stålhal og ventet på at kunne vende tilbage til sin vante plads. Og det kunne den så tirsdag, hvor den på massive skinner stille og roligt kunne køre tilbage til stedet, hvor bygningen ellers har stået siden 1805.
- Man har taget en stor stålkonstruktion og etableret den igennem bygningen. Det har man lavet som et ståldæk under bygningen, og så har man løftet bygningen op og flyttet den. Så har man sat den ned på nogle midlertidige fundamenter, og flyttet den tilbage til den endelige placering her, siger Kristian Winther, der er projektleder i Metroselskabet, til TV 2 Lorry.
Afsluttende arbejde begynder
Arbejdet med at flytte den 300 ton tunge Graverbolig har stået på længe. I mere end to år har Metroselskabet nemlig planlagt flytningen af den ellers fredede bygning. Og især den sidste måned har været travl, så man var sikker på, at intet ville gå galt under flytningen.
Med flytningen af graverboligen går metrobyggeriet nu også ind i sin næste fase. For stationsboksen er færdig, og tunnelerne er færdigudgravet.
- Det betyder rigtig meget. Vi er i gang med en fase, hvor vi skal til at lave stationsoverfladerne over stationerne, som bliver det afsluttende arbejde på Cityringen, siger Kristian Winther til TV 2 Lorry.
Fortsætter arbejdet efter planerne, vil metroen stå færdig i juli 2019.