En måned med dele-elløbehjul på gaden: Her er virksomhedens dom

Mange danskere og turister har rullet på løbehjul i de københavnske gader den sidste måned. Og ud fra antallet af brugere at dømme, er successen stor.

De nye, elektriske dele-løbehjul, der for en måned siden blev sat ud i Københavns byrum, er blevet taget rigtig godt imod.

Det er i hvert fald det indtryk firmaet VOI sidder tilbage med, efter de delevenlige el-løbehjul nu har tilbragt lidt over en måned på de københavnske gader.

Siden den svenske virksomheds lancering af 200 el-løbehjul den 17. januar 2019 i København, har over 10.000 hentet VOI's app. App’en bruges til at lokalisere og oplåse løbehjulene.

Men bruger folk faktisk app’en? Svaret er ja.

quote Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger

Eric André, VOIs landechef i Danmark

Langt over tusind mennesker bruger nemlig et af VOI's løbehjul hver eneste dag i København. Og VOI's landechef i Danmark, Eric André, er meget glad og overrasket over el-løbehjulenes hurtige popularitet.

Fakta om el-løbehjulene

Sådan virker det: Løbehjulene låses op via app'en "VOI".

 

Pris: Det koster 10,- kroner at starte en tur og derefter 1,50 krone i minuttet.

 

Aldersbegrænsning: Du skal være 18 år for at benytte VOI's service.

 

Forsikring: I Danmark vil du være forsikret. Forsikringen dækker skader på tredjeparter.

 

Alkohol: Det er ulovligt at bruge løbehjulene under påvirkning. VOI arbejder aktivt for at mindske spirituskørsel, bl.a. ved at fjerne løbehjulene kl. 21.00 hver dag.

- Vi forventede, at vi måtte vente lidt, inden folk for alvor tog løbehjulene i brug, men det er gået langt hurtigere, end vi regnede med. Vi har fået rigtig gode tilbagemeldinger på løbehjulene, og vi kan se, at de fungerer godt i byen, så vi er meget glade, siger Eric André.

De over 1.000 løbehjulsture om dagen bliver altså til over 30.000 ture på en måned.

Til sammenligning viser en opgørelse, at Københavns 1.850 hvide bycykler blev benyttet 35.000 gange i december 2017, ifølge Politiken. Det betyder, at på en måned benyttes hver af VOI's 200 løbehjul over otte gange så ofte som hver af de 1.850 bycykler. 

VOI's elektriske løbehjul kan benyttes af alle, der har downloaded VOI's app. Med app’en kan man lokalisere og oplåse et el-løbehjul fra VOI og køre på den til sin destination. Løbehjulet kan stilles på et tilgængeligt sted hvor som helst i København efter endt brug.

Det koster 10 kroner at låse løbehjulet op, og derefter koster det 1,50 krone i minuttet at leje løbehjulet.

VOIs Team sikrer ordentlige forhold

Løbehjulene kom på gaden den 17. januar, fordi der selvsamme dag trådte en forsøgsordning i kraft, der gør det muligt at køre blandt andet el-løbehjul på cykelstierne.

Men fordi VOI endnu ikke har nogen tilladelse fra Københavns Kommune, findes der ingen standere til el-løbehjulene. Derfor har VOI et ”Street Team”, der om aftenen indsamler løbehjulene og sørger for at få dem opladet.

De 200 løbehjul har en hastighedsbegrænsning på 20 km/t.

Desuden sørger lokale erhvervsdrivende kaldet ”Green City Partners” for ordentlige parkeringsforhold til løbehjulene på privat grund.

Det sker også af og til at el-løbehjulene går i stykker, men det problem findes ikke kun i København.

- Vi har haft nogle løbehjul, der er gået i stykker, men antallet er ikke større, end vi normalt ser i andre byer. Men vi har ansatte i København, som holder øje med, om løbehjulene virker, og som reparerer dem, der er gået i stykker, siger VOI's Landechef i Danmark Eric André.

Alt i alt fungerer konceptet efter hensigten, og VOI kan dermed notere Danmark som endnu et land, hvor de har fået etableret deres koncept. VOI har også løbehjul i Sverige, Frankrig, Portugal og Spanien.

Landechefen i Danmark er spændt på at se, hvad den næste tid med løbehjulene bringer.

- Vi er lige startet, så forhåbentlig vokser populariteten sig kun større de kommende år, siger han.

Tier har ligeledes lanceringet el-løbehjul til deling i København, og firmaet er derfor en konkurrent til VOI. TV 2 Lorry har forsøgt at få en kommentar fra Tier, men de har ikke besvaret vores henvendelse.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik