Københavnsk autist-øl får udenlandsk opmærksomhed
En utraditionel idé er blevet til et vefungerende københavnsk øl-bryggeri, som udlandet har fået øjnene op for.
Det er ikke hver dag, et lille københavnsk bryggeri kan bryste sig af rosende omtalende i store udenlandske medier.
Men det kan det københavnske bryggeri People Like Us, som blev etableret for halvandet år siden.
Bryggeriets ansatte er for 80 procents vedkommende folk med en diagnose som for eksempel autisme eller adhd. Og de får nu flot omtale i den britiske avis The Guardian.
- Vi brugte crowdfunding, da ideen til bryggeriet opstod. Det skaffede os omkring 15-20 procent af de i alt tre millioner, det var målet for at starte. Men det er også lykkedes fordi vi har mødt en helt utroligt masse goodwill i branchen, fortæller Alberte Jannicke, der er pressechef i people Like Us til TV 2 Lorry.
Covfefe
Kontoret ligger i Brøndby, men ølbrygningen foregår på forskellige andre mikrobryggerier - blandt andet i Københavns Nordvestkvarter, hvor flere øltyper har set dagens løb siden årsskiftet.
Endnu en øl fra People Like Us bliver brygget i Kødbyen på bryggeriet Warpigs - den har det besynderlige navn Covfefe (opkaldt efter et meget omtalt tweet fra Donald Trump, red). Øllen er udviklet i samarbejde med Mikkel Borg Bjergsø fra det succesrige Mikkeller-bryggeri og med canadiske Francois Trudel.
Mikkel Borg Bjergsø taler begejstret om den særlige medarbejdergruppe i det spirende bryggeri.
- Jeg kan godt lide, at People Like Us arbejder med en gruppe mennesker, der normalt har færre muligheder end de fleste af os. Jeg mener, at alle burde have lige muligheder i livet. Og det her er et projekt, som favner det, hedder det i en pressemeddelelse fra bryggeriet.
Tolerante og succesfulde
I samme pressemeddelelse fortæller bryggeriets ejer, Lars Carlsen, at projektet blandt andet handler om bekæmpe fordomme og paragraffer, der spænder ben for, at mange mennesker kan blive en del af et arbejdsfællesskab.
- Det er fuldstændig tosset! Derfor skabte vi et bryggeri. Vi gerne vil vise omverden, at tolerante og inkluderende arbejdspladser sagtens kan være ensbetydende med serious business, siger han.
Ølbranchen er ikke helt ukendt med socialt iværksætteri i stil med det, der driver danske People Like Us. Og den britiske avisThe Guardian har netop skrevet en større artikel, hvor den kommer med eksempler på bryggerier, der er præget af social ansvarlighed. Og her får det københavmske bryggeri flot omtale:
- Rundt om i verden er der bryggerier, der skubber på for at skabe social forandring. Og et af de mest imponerende er People Like Us i København, der drives af voksne med autisme, skriver The Guardian.
Pressechef Alberte Jannicke fortæller, at People Like Us i det første år har købt bryggekapacitet hos andre bryggeri er - det vil sige, de kommer med opskriften, lejer udstyret og brygger øl, som får egne mærkater på. Men nu er der ved at blive indkøbt udstyr - de første tanke er netop hjemkøbt, og derfor går der ikke lang tid, før People Like Us også brygger egne øl i eget bryggeri.