Selskabets kommende byggerier er de ekstra metrolinjer til Nordhavnen og Sydhavnen samt en letbane rundt om København. Her vil kædeansvaret for at bryde kravet om dansk løn være skrevet direkte ind i kontrakterne.
Kædeansvar betyder i denne sammenhæng, at når firmaer bliver grebet i at snyde arbejdere på byggeriet for løn, skal hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team (CMT) betale bod. De skal betale 40.000 kroner i bod for hver måned, der er foregået lønsnyd. Desuden skal der betales bod for hver ansat hos deres underentreprenører, der ikke får dansk løn. Det fremgår af et notat fra Metroselskabet.
- Vi mener, at sanktionerne er rimelige. De gør spillereglerne mere tydelige for alle parter, forklarer Louise Høst, underdirektør i Metroselskabet.
Mandag meldte metroens ledelse ud for første gang, at de er parat til at bruge kædeansvar og tilbageholde penge fra hovedentreprenøren i sager om lønsnyd. Det vil de gøre, selvom det kan føre til en retssag mod hovedentreprenøren Copenhagen Metro Team.
Ifølge Jens Kirkegaard fra 3F Bygge-, Jord- og Miljøarbejdernes Fagforening i København har det aktuelle metrobyggeri massive problemer med social dumping.
- Det er rigtig godt, at det i fremtiden bliver krystalklart, at det får konsekvenser, hvis man snyder, siger han.