Parkeringskaos: Biler hober sig op på københavnske villaveje

En del villaområder i København er hårdt plaget af parkerede biler. Tæt på metrostationer kommer der både pendlere og feriegæster, der ikke vil betale for en parkeringsplads i lufthavnen.

De fleste små villaveje er hyggelige og fredfyldte uden megen støj. Det er steder, hvor børnene trygt og roligt kan spille bold eller tegne med kridt på vejene. Men sådan er det ikke, hvor Anne Mette Bøgedal bor på Liden Kirstens vej på Amager.

- Vi er belastet af virkelig meget trafik og fremmede parkerede biler. Det er slet ikke sikkert for børnene at løbe ud, for folk bruger vores vej som parkeringsplads til metroen. Det er pendlerfolket, der skal med metroen på arbejde, det er feriegæster, der ikke vil betale for at parkere i lufthavnen, og så er det strandgæster, siger Anne Mette Bøgedal, der er formand for grundejerforeningen Strandlyst.

Der er blot ti huse på vejen, og selvom de fleste har egen indkørsel, så holder der 12 biler på vejen.

- Tre af de biler der er parkeret her i dag tilhører folk på vejen. Resten tilhører folk, der kommer udefra og parkerer her, fordi her er gratis parkering. Men det mest frustrerende er faktisk alle de biler, der konstant kører forbi.

Det er nemlig ikke kun på Liden Kirstens vej, der holder mange parkerede biler. Vejen ligger lige ved siden af metrostationen Amager Strand og i flere hundrede meters omkreds er alle villaveje derfor proppet med biler. Igen og igen kører der derfor bilister forbi Anne Mette Bøgedals hus på udkig efter en ledig plads.

- Jeg synes problemet er stigende i omfang, og det er ikke kun irriterende, fordi man ikke kan finde en parkeringsplads, når man kommer hjem. Det har også noget at gøre med, at vi er mange, der bruger området. Der er flere skoler her i området, og skolebørnene skal altså kunne cykle og færdes mere sikkert.

Ved villakvarterer i nærheden af eksempelvis  Amager Strand Metro er det næsten umuligt at finde en parkeringsplads i en radius af 3-400 meter, da mange pendlere parkerer bilen gratis
Ved villakvarterer i nærheden af eksempelvis  Amager Strand Metro er det næsten umuligt at finde en parkeringsplads i en radius af 3-400 meter, da mange pendlere parkerer bilen gratis
Foto: Martin Kiil

Kæmper for at få begrænset parkeringen

Et par veje væk bor Lotte Østergaard. Hun er bestyrelsesmedlem i Grundejerforeningen Fredenshøj, der også er generet af de mange fremmede biler.

- Ofte parkerer lufthavnsgæsterne helt op til folks indkørsel, og fordi nogen af vores veje er meget smalle, så kan husejerne simpelthen ikke komme ind eller ud af deres egen indkørsel. Det gør jo så, at de også bliver nødt til at parkere på vejene, og så bliver problemet jo forstærket, siger Lotte Østergaard.

quote Derovre i Ørestaden koster det 1500 kroner om måneden at leje en parkeringsplads, og lige her hvor vi bor er det gratis. Så det er da klart, at vores veje er fyldte

Jim Christiansen

Problemet er så generende for beboerne, at ni grundejerforeninger er gået sammen for at finde en løsning. I alle grundejerforeningerne er der blevet stemt om løsningsforslag, og det har vist et overvældende flertal for at gøre området til en 3-timers parkeringszone.

- Efter man regulerede området længere inde ved Lergravsparkens station for tre år siden, så har det jo skubbet en del trafik ud til os, og det har vi tydeligt kunne mærke. Den trafik vil vi gerne have væk igen, siger Lotte Østergaard.

Grundejerforeningerne anmodede derfor i starten af 2018 Københavns Kommune om at få indført tidsbegrænset parkering. De blev i maj 2018 lovet, at forvaltningen ville indstille løsningen til politikerne med en anbefaling, men det er endnu ikke sket.

I stedet har grundejerforeningerne netop fået at vide, at der ikke sker noget før tidligst om et år, hvor det måske vil blive en del af budgetforhandlingerne for 2021.

Ørestadens bilister parkerer på villaveje i nabolaget

Fire kilometer mod sydvest ligger et andet villakvarter, der også oplever trængsel på vejene. Området omkring Slusevej, Hovmålvej og Kornskyldvej grænser helt op til Ørestaden, hvor det er dyrt at parkere.

- Derovre koster det 1500 kroner om måneden at leje en parkeringsplads, og lige her hvor vi bor er det gratis. Så det er da klart, at vores veje er fyldte, siger Jim Christiansen der er formand for grundejerforeningen Fælledbo.

Om aftenen og om natten holder der derfor en del af Ørestadens beboere, og i dagtimerne parkerer mange af dem, der arbejder i Ørestaden deres biler på vejene.

quote Det er da frustrerende, at det er os der er generet af den fremmede trafik, der skal betale for den slitage

Jim Christiansen

For at dæmme op for problemet, indførte Københavns Kommune for mange år tilbage 3-timers parkering fra klokken 8-19 i området, men det har ikke fjernet bilerne.

- Nej, for en 3-timersparkeringszone giver reelt set lov til at parkere her i seks timer, siger Jim Christiansen.

Reglerne er nemlig sådan, at uanset hvad der står på ens parkeringsskive, så har man ret til at holde i en 3-timerszone de første tre timer begrænsningen gælder. I Ørestaden betyder det at man frit kan holde der fra klokken 8 til klokken 11.

- Hvis du så er lidt fremme i skoen når du parkerer om morgenen, så sætter du dit parkeringsur til klokken 11, for så betyder det, at du nu har parkeringsret frem til klokken 14. Og så ved vi, at nogle arbejdere i Ørestaden går sammen, så en bilist går over og retter parkeringsskoven for 3-4 biler ad gangen, når parkeringsstiden er ved at løbe ud, siger Jim Christiansen.

Derfor har tre grundejerforeninger i området forsøgt at overtale kommunen til at ændre området til at blive en 2-timersparkeringszone. Allerhelst med start allerede fra kl. 5 om morgenen og til sent på aftenen, så hverken Ørestadens beboere eller arbejdere kan bruge pladsen.

quote Vi vil selvfølgelig gerne dele vejene med dem, der har et egentligt ærinde her, det er jo ikke sådan, at det her område kun skal være for os, der bor her, men vi kunne godt tænke os en bedre balance

Anne Mette Bøgedal

- Med en 2-timerszone tror jeg, at antallet af parkerede biler vil blive reduceret betragteligt, for folk vil blive tvunget til at forlade deres arbejdsplads for at rette skiven meget oftere, og det er nok ikke muligt at gøre så tit uden at det vil forstyrre arbejdet, siger Jim Christiansen.

Men selvom grundejerforeningerne har forsøgt at overtale kommunen i flere år, så ser anstrengelserne ikke ud til at bære frugt. Nu vil grundejerforeningerne derfor selv hyre et firma til at lave en trafiktælling, så kommunens politikere forstår, hvor mange biler der hver dag passerer på de små villaveje.

Koster beboerne dyrt

De fleste af vejene nær Amager Strand og nær Ørestaden er private fællesveje.  Det betyder at det er villaejernes opgave at vedligeholde vejene, også selvom de hovedsageligt bliver slidt af fremmedes biler.

- Det er da frustrerende, at det er os der er generet af den fremmede trafik, der skal betale for den slitage, det medfører, siger Jim Christiansen og får opbakning af Anne Mette Bøgedal.

- Der er et tydeligt spor her på Liden Kirstens vej, der er skabt af, at alle biler holder i højre side, og så at trafikken kører i det venstre spor. Det gør jo, at vejen skal vedligeholdes meget oftere end ellers, og det er jo desværre os grundejere, der skal betale for det.

- Så begynder det jo alt sammen at blive irriterende og stramt. For vi vil selvfølgelig gerne dele vejene med dem, der har et egentligt ærinde her, det er jo ikke sådan, at det her område kun skal være for os, der bor her, men vi kunne godt tænke os en bedre balance, siger Anne Mette Bøgedal.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik