Virksomheder bruger København i reklamer: Derfor virker det
Se de smukke reklamefilm her.
Hvad har ure, møbler og øl tilfælles?
Varerne sælges ikke kun for deres funktionalitet, udseende eller kvalitet. Salgstalen er en ganske anden: Vi er fra København.
Således har flere danske virksomheder lavet smukke videoer fra den danske hovedstad for at udbrede deres produkter; senest det nye danske urbrand Nordgreen, som efter kun én uge på kickstarter.com har indsamlet mere end 600.000 danske kroner.
På crowdfunding-platformen sælger virksomheden sig selv med en video, der præsenterer Indre Bys turistattraktioner:
"Fordi København betyder meget for os, har vi designet en ur-kollektion, der er inspireret af byen", lyder det blandt andet.
Og det er et helt bevidst valg:
- Det er noget af det allervigtigste for vores brand. Vi konkurrerer med andre urmærker, som prøver at skabe et ideal om det perfekte. Men vi vil hellere sælge vores produkter på det autentiske københavnerliv, forklarer den ene af de to stiftere, Pascar Sivam, til TV 2 Lorry.
Omtalt i stort amerikansk medie
Han fortæller, at der på virksomhedens Instagram- og Facebook-profiler ligeledes er masser af billeder af København - eksempelvis af hotdogs og caféer:
- Noget af det, som vi personligt holder af, er balancen mellem fritid og arbejdsliv i Danmark. Når du fortæller ude i verden, at man kan cykle gennem København for at aflevere sine børn i en børnehave, og så hente dem igen om aftenen for at hygge med familien, så falder de ned af stolene. Det er vi stolte af, siger Pascar Sivam, som håber, at urkollektionen kan drage nytte af Nordens popularitet ude i verden.
De to iværksættere er da også allerede omtalt i det amerikanske medie The Huffington Post, hvor man især bider mærke i designeren bag urene, Jakob Wagner, der har tegnet for B&O og Stelton.
Mediet nævner ligeledes, at virksomheden - på bedste skandinaviske vis - tager et socialt ansvar, idet man lader forbrugerne vælge, om de vil donere penge til uddannelse i Indien, rent vand i Afrika eller sikre bevarelsen af regnskoven i Sydamerika, når de køber et ur.
Turistorganisation samarbejder med møbeldesigner
Nordgreens københavnerfokus kommer i forlængelse af flere andre større, etablerede danske virksomheder, som også holder af hovedstaden.
I 2017 gik Carlsberg viralt på de sociale medier verden over, da man lod stjerneskuespilleren Mads Mikkelsen cykle rundt i København på ægte danskermanér.
Ligeledes har VisitDenmark indgået et samarbejde med BoConcept, hvor det danske møbeldesign pakkes ind i Østerbro'sk hygge.
I deres film besøger man både Nordhavn, Gefionspringvandet ved Kastellet og de hyggelige barer på Bopa Plads på Østerbro, og det er ikke helt dumt, mener den administrerende direktør i Kommunikationsbureauet København, Sune Bang.
- Vi sad med samme overvejelse, da vi startede 'København'. Vi ville nemlig gerne være noget i stedet for at hedde noget, siger han.
Reklamemand: Derfor virker København
Ifølge Sune Bang associeres den danske hovedstad mange steder i verden med kvalitet, design, historie, bæredygtighed, livsglæde og lykke.
Det kan man med fordel udnytte som virksomhed, fordi vi lever i en tid, hvor alle kan producere alt:
- Hvis du skulle sælge et ur førhen, så handlede det om, hvad uret kunne. Det kalder man 'unique selling proposition'. Men i dag kan alle producere alt, og det vil være kopieret i morgen. Derfor drejer det sig i højere grad om, hvad man vil kommunikere med sit produkt, og hvilken holdning man har til livet, forklarer direktøren.
Den eneste ulempe er, at man kan hives med ned i faldet:
- Der vil så selvfølgelig være den risiko, at det giver bagslag en dag. Det så man efter Tiger Woods sexskandaler, hvor Accentures "Go on - Be a Tiger" pludselig lød noget anderledes. Rejsebureauet Kilroys reklame fra New York med "Go before its too late" kunne også tolkes anderledes efter 9/11.