Dan Meincke var på arbejde som afdelingsleder i Københavns Lufthavn, da terrorangrebet i New York den 11. september 2001 fandt sted.
I dag er han trafikchef i lufthavnen, hvor han har ansvaret for at flyene kommer afsted til tiden på en sikker og effektiv måde.
- Den dag det skete, blev jeg ringet op af en kollega, der sagde jeg skulle tænde for CNN. Han havde ikke tid og lyst til at forklare mere, siger Dan Meincke.
Det første fly havde netop ramt World Trade Centers ene tårn og i løbet af et ganske kort øjeblik stod der 20 mennesker på Dan Meinckes kontor og fulgte med.
- Vi diskuterede rigtig meget, om det var en navigationsfejl der havde fået flyet ind i tårnet, men vi kunne jo se at der var fuld sigtbarhed.
Da fly nummer to ramte det andet tårn, vidste Dan og kollegerne, den var gal. For første gang i amerikansk historie blev luftrummet over USA lukket og alle fly holdt på jorden. Derfor blev de fly fra København, der endnu ikke var sendt afsted, også holdt på jorden. Alt i alt fik lufthavnspersonalet rasende travlt.
- Det er jo en helt vild planlægning der ligger i det. Både for USA og for de andre lande. De fly, der var i luften derovre, skulle jo finde en anden lufthavn at lande i, og det er et kæmpe logistisk arbejde med så mange fly i luften.
Store forandringer kom hurtigt
Mellem de mange opgaver gik snakken livligt mellem Dan og kollegaerne på dagen for angrebet.
- Udover det skrækkelige vi kunne se, så snakkede vi om, hvad betydning det ville få for vores lufthavn, og hvad vi kunne gøre her og nu. Vi var klar over, verden blev forandret og intet ville blive det samme igen allerede på samme dag.
Og forandringerne viste sig hurtigt for Dan Meincke:
- Fra den ene dag til den anden skulle alle passagerer scannes på en anden måde, så alle spidse og skarpe genstande kom frem, siger Dan og fortæller, at listen over ting, sikkerhedsvagterne kigger efter, er vokset markant siden terrorangrebet.
I en café på lufthavnens område, der serverer steaks, blev det forbudt at spise med steakbestik, og gæsterne måtte i stedet nøjes med en sløv kniv. Dette er dog siden blevet afløst af et system, hvor tjenerne skal holde styr på, hvor meget bestik de udleverer, og om det leveres tilbage.
Alle lufthavnens butikker blev ligeledes finkæmmet for neglefile, og hvad man ellers mente kunne udgøre et våben, og det blev forbudt at sælge disse ting bag ved sikkerhedskontrollen.
- I mit kontor har vi et køkken tilknyttet, og der plejede at ligge franskbrødsknive og sådan. Det gør der ikke længere.
Desuden blev det indført som krav, at alle der skal udføre et stykke arbejde i lufthavnens område, skal have en særlig værktøjstilladelse før de må tage deres redskaber med ind på området, og alle fly fik forstærket døren ind til cockpittet, så piloter kan holde uønskede gæster på afstand.
Sidder stadig i baghovedet
Trafikchefen har dog aldrig oplevet, at de mange ekstra sikkerhedskrav har været et problem for personalet.
- Det var ikke nødvendigt at forklare personalet, hvorfor det var nødvendigt. Alle spurgte i stedet "hvad kan jeg gøre?", siger han.
I dag er det blevet til en slags mentalitet, som personalet er fælles om at opretholde, siger Dan Meincke:
- I vores mindset er det her aldrig glemt. Hver gang vi tager beslutninger, tænker vi på, hvordan vi garderer os, så det her aldrig sker igen.