81-årige Anna blev svindlet: "Jeg kan slet ikke forstå, at det er sket for mig"

Svindlere har i øjeblikket travlt med at forsøge at frarøve penge fra ældre mennesker. Anna Petersen fra København fortæller her om sin oplevelse.

81-årige Anna Petersen fra København beskriver sig selv som "en, man ikke sådan lige kan narre". Alligevel er hun for få uger siden blevet svindlet af en mand, der ringer til hende og udgiver sig for at være fra en større dansk bank, som han påstår har et samarbejde med Anna Petersens bank. 

- Jeg hopper i med begge ben. Jeg kan slet ikke forstå, at det er sket for mig, siger hun i dag.

Hendes historie viser da også, at man både skal være vaks og vedholdende for at undgå at blive frarøvet penge. 

Da svindleren ringer til Anna Petersen, fatter hun i første omgang mistanke og lægger flere gange røret på. Svindleren ringer hende dog op igen og får til sidst overbevist hende om at lave en overførsel. 

- Han er ikke til at ryste af, og han er så overbevisende. Han bruger termer, som de bruger i banken, han ved alt muligt om mig, og han kender mit CPR-nummer og navnet på min bankrådgiver, fortæller hun. 

Anna Petersen er langt fra alene. 

I går kunne TV 2 Lorry således fortælle om to ældre kvinder, der onsdag og natten til torsdag blev udsat for bedrageri og bedrageriforsøg i Furesø Kommune. Torsdag er det ifølge politiets døgnrapport sket endnu engang for en ældre kvinde i Furesø og også for en ældre kvinde i Egedal. 

Svindler skruer bissen på

Opkaldet til Anna Petersen finder sted en fredag ved 17-tiden. Svindleren taler klingende dansk og fortæller Anna Petersen, at der er mange aktiviteter på hendes bankkonti. Har hun netop hævet store beløb, spørger han? 

Anna Petersen smider røret på et par gange, men svindleren skruer bare bissen på. Han ringer op igen og siger til Anna Petersen, at hvis hun ikke vil tale med ham, så kan banken ikke hjælpe hende. Hvis der bliver stjålet et stort beløb fra hende, så hæfter hun selv for det.

Politiet har følgende gode råd og opfordrer folk til at snakke med deres ældre familiemedlemmer om dem:

  • Vær skeptisk, hvis du får et uventet opkald.
  • Husk at banken aldrig vil bede dig udlevere følsomme oplysninger over telefonen.
  • Politiet eller banken kommer heller aldrig forbi dit hjem for at hente et dankort - så undlad at lukke op.
  • Få evt. navnet på den person, der ringer, og ring så tilbage til bankens hovednummer og spørg efter personen.
  • Udlever aldrig dit betalingskort eller din kode.
  • Overvej at blive fjernet fra Krak.
  • Overvej hvad du deler af personlige oplysninger på sociale medier.

Herfra er Anna Petersen lidt usikker på, hvad der sker. Hun modtager blandt andet en sms med en kode, som hun oplyser til svindleren. Hun fortæller også, at hun modtager noget, der kræver, at hun foretager et swipe. Hun mener dog ikke, at der er tale om mobilepay. 

- I samme sekund jeg swiper, der tænker jeg "åh nej". Jeg smider røret på endnu engang og ringer straks til politiet. De siger, at jeg skal skynde mig at få fat i banken. Det gør jeg så. Der går kun fem minutter, men der er det allerede for sent, fortæller Anna Petersen.

Efterfølgende modtager hun flere sms'er, men dem reagerer hun ikke på. 

Klog af skade

Anna Petersen har siden fået oplyst, at hun har overført 4.500 kroner til en konto, der er tilknyttet en bankfilial i Valby. Hun får også at vide, at hun ikke kan få erstatning, da der i en sag som hendes er en selvrisiko på 8.000 kroner. Hun håber dog på at få sine penge igen, hvis sagen bliver opklaret.

- Jeg er rystet. Men jeg er glad for, at det ikke er flere penge, og jeg har besluttet mig for, at det ikke skal ødelægge noget for mig, fortæller hun.

Hun har i stedet besluttet sig for at oplyse andre om, hvor udspekulerede svindlere kan være. 

- Jeg er medlem af en filmklub, hvor vi primært er ældre mennesker. Når vi mødes igen efter sommerferien, vil jeg stille mig op og fortælle om den her oplevelse, fortæller Anna Petersen.   

Hun forventer ikke, at hun nogensinde selv vil gå i fælden igen.

- Der er aldrig nogen, der kan bondefange mig igen. Det er dyre lærepenge, men jeg er blevet klog af skade, afslutter hun. 

TV 2 Lorry har både set Anna Petersens politianmeldelse af bedrageriet og korrespondancen med hendes bank om overførslen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik