Av, av, av: Virkelig ubehagelige stiletter kickstartede Frederikkes millionsucces

En crowdfunding-kampagne blev starten på Roccamore. Et skobrand der sidste år solgte 30.000 par ortopædiske, høje hæle, men stifter og ejer Frederikke Schmidt er ikke kun sat i verden for at sælge sko. Hun vil have kvinder til at stå stærkere i verden.

Artiklen blev oprindeligt udgivet i februar 2022, men vi synes, at den fortsat er læseværdig. Derfor har vi genudgivet den. God fornøjelse.

For mange kvinder er høje hæle lig med ondt i fødderne. 

Men den virkelighed udfordrer Frederikke Antonie Schmidt. Hun er stifter og ejer af den succesfulde virksomhed Roccamore. Et skobrand, der sælger høje hæle med ortopædiske såler.

VTS Thumb
Serie

Viljen til Succes

De sørger for at holde hovedstadsområdet i gang. De producerer, servicerer og genererer ideer - til gavn for både bundlinje og beskæftigelse. Men det er hårdt arbejde at skabe en succesfuld virksomhed. Det kræver mod, visioner, værdier og ikke mindst vedholdenhed. Det kræver viljen til succes. 

 Se serien her

Det hele startede dog med en passion for høje hæle.

- Jeg går altid i høje hæle. Jeg har altid været hende med hælene, og jeg elsker det. Der er noget feminint og noget kraftfuldt over at have hæle på, som jeg absolut ikke vil være foruden. Jo større en scene jeg er på, jo højere en hæl har jeg på, fordi jo mere usikker, jeg er, jo mere styrke har jeg brug for, og det får jeg gennem min sko, fortæller Frederikke Schmidt.

Frederikke startede sin virksomhed Roccamore i 2015.
Frederikke startede sin virksomhed Roccamore i 2015.
Foto: Josefine Falkenberg / TV 2 Lorry

Men lige så smukke de højhælede sko er, lige så ubehagelige er deofte at gå med.

- Skodesigneren Christian Louboutin er jo kendt for at sige, at den værste kommentar, du kan give ham, er, at hans sko er gode at gå i. Han sætter en ære i, at skoene er så svære at gå i, at man ikke kan bevæge sig alt for meget. Det er det, der bliver kaldt fuckable shoes, siger hun.

Og som uddannet skodesigner har Frederikke Schmidt fået et indblik i, hvorfor høj hæle er et smertefuldt bekendtskab.

- Jeg har arbejdet mange år i Italien, hvor man går med meget høje hæle og får meget ondt i fødderne. Jeg tror, det skyldes, at ni ud af ti skodesignere er mænd, og de har ikke rigtig forståelse for, hvordan sko skal opbygges for at være de bedst mulige og mest behagelige. Det, synes jeg, var interessant at kigge ind i, siger hun og fortsætter:

- At starte Roccamore var lige dele et egoistisk behov for at have noget bedre at gå i og et behov for at gøre noget bedre for hele verdens kvinder.

Udover at sælge sko, er Frederikke Schmidts mission at få kvinder til at stå stærkere i verden.
Udover at sælge sko, er Frederikke Schmidts mission at få kvinder til at stå stærkere i verden.
Foto: Amalie Vixø Drøscher/TV 2 Lorry

En crowdfunding blev starten på drømmen

Mange troede ikke på Frederikkes mission, men hun ville alligevel prøve at realisere idéen om flotte og behagelige højhælede sko. Hun startede derfor en crowdfunding-kampagne på hjemmesiden Kickstarter, hvor andre havde mulighed for at støtte hendes idé.

- Der rejste jeg 330.000 kroner, og jeg syntes, det var absurd mange penge, og jeg var meget i tvivl om, hvad jeg skulle gøre for at sikre, at alle de her mennesker bliver glade, når nu man har taget imod deres penge. Men så fandt jeg en fabrik og begyndte at producere.

De høje hæles historie

Der er blevet fundet højhælede sko, som man mener stammer fra oldtidens Egypten, men især siden begyndelsen af 1600-tallet har de høje hæle været populære. Mænd benyttede skoene dengang, fordi det blev lettere at holde foden i stigbøjlen. Hurtigt tog kvinderne den højhælede sko til sig. Gennem tiden havde den højhælede sko sine op og nedture. I 1950'erne blev stilethælen opfundet og gjort populær bl.a. af Marilyn Monroe. Senere var det bl.a. tv-serien Sex and The City, der gjorde de høje hæle endnu mere populære.

Kilde: Videnskab.dk og Historienet.dk

Men ikke alt forløb fredeligt.

- Første gang jeg lavede prøver på en fabrik og skulle have dem med hjem, der kom jeg næsten op at slås med Norwegian, fordi de ikke ville lade mig have skoene med som håndbagage. Det var en stor kasse med 12 par sko i, men jeg ville bare ikke slippe dem, for tænk hvis de gik tabt eller blev stjålet. Jeg havde brugt sved, tårer og alle mine penge og energi de sidste tre uger på at lave de sko, så de måtte bare ikke forsvinde. Til sidst fik jeg alligevel fik jeg lov til at komme ombord med den her åndssvage kasse, fortæller Frederikke Schmidt.

quote Du kan ikke redde miljøet ved at sætte flere produkter i verden, men du kan i hvert fald sørge for ikke at skade det mere end højest nødvendigt.

Frederikke Schmidt, stifter af Roccamore

Hun startede Roccamore i 2015, og det første år solgte hun 700 par sko.

I dag husker hun tydeligt den cykeltur, hvor hun for første gang så en fremmed med Roccamore sko på.

- Jeg blev nødt til at have et billede af første gang, jeg havde set mine sko på et fremmed menneske. Så jeg cyklede efter hende, men hun var virkelig hurtigt, så det var en meget lang tur, og jeg kom næsten en time for sent til det møde, jeg var på vej til. Hun syntes nok, at jeg var den mærkeligste stalker, siger Roccamores stifter.

Fra 700 til 30.000 par solgte sko

Men snart var der mange, som cyklede rundt med Roccamore-sko.

- Den første fabrik, jeg startede med, der var jeg den mindste kunde, og jeg var mest af alt et hobbyprojekt for ejeren. Den fabrik er vi stadig kunde hos i dag, og nu er vi deres største kunde, og så har vi tre andre fabrikker og et hav af underleverandører, forklarer Frederikke Schmidt om virksomhedens udvikling.

Roccamores sko er håndlavet og produceres i Italien.
Roccamores sko er håndlavet og produceres i Italien.
Foto: Roccamore

I dag har Roccamore en hjemmeside, fire fysiske butikker og 50 medarbejdere. I 2021 solgte hun 30.000 par sko.

Men hvordan laver man høje hæle med ortopædiske såler? Det kan Frederikke Schmidt svare på.

- I dine løbesko har du en sål, som er blød og er lavet af stødabsorberende skum. Hvis du tager den sål ud af din løbesko og lægger den ned i dine høje hæle, så har du en federe oplevelse. Til gengæld står du tilbage med en sko, der ikke har plads til din fod, fordi sålen har taget al pladsen. Hvis du i stedet byggede en ny høj hæl op, som havde plads til både din fod og den bløde sål, så har de nærmest lavet en Roccamore-sko, siger hun.

Skoene er certificeret af Hvidovre Hospital til at fjerne 44 procent af presset på fodens svang, 26 procent på forfoden og 19 procent på hælen. 

En Roccamore-sko letter presset på fodens svang med 44 procent.
En Roccamore-sko letter presset på fodens svang med 44 procent.
Foto: Roccamore

Alle skoene er dansk design og håndlavet i Italien, og så er der stort fokus på bæredygtighed i produktionen.

- Du kan ikke redde miljøet ved at sætte flere produkter i verden, men du kan sørge for ikke at gøre mere skade end højest nødvendigt. Det bruger vi meget tid på, og vi er det første brand i verden til at certificere høje hæle inden for cradle to cradle, og det betyder, at vi har fuldstændig kontrol over vores værdikæde, forklarer Frederikke Schmidt.

"Kvinder skal tage deres plads i verden"

Roccamore har lige vundet gazelleprisen for Region Hovedstaden, fordi den er blandt landets hurtigst voksende virksomheder.

Men for Frederikke Schmidt handler det ikke kun om at sælge sko.

- Vi skal have kvinder til at stå stærkt i verden, og vi skal inspirere kvinder til at sige deres drømme højt, hvis man gerne vil have mere i løn, skal man kæmpe for det, og hvis man har lyst til at starte en virksomhed, skal man gøre det. Man skal vokse, man skal vækste, og man skal turde at gå efter de ting, man drømmer om. Det vigtigste for mig er, at det er den mission, Roccamore hele tiden underbygger, fortæller hun.

quote I min optik giver høje hæle en stor følelse af selvtillid.

Frederikke Schmidt, stifter af Roccamore

Og til at nå det mål, spiller høje hæle en rolle, mener Frederikke.

- I min optik giver høje hæle en stor følelse af selvtillid. Der er noget med klik-lyden, når du kommer gående, som gør, at du står bedre fast, og du tør at stå frem i verden, siger hun.

Frederikke Schmidt har flere gange været i medierne for at snakke om det at være kvindelig iværksætter. En titel hun ikke er glad for.

- Jeg synes, det er sørgeligt, når vi snakker om kvindelige iværksættere. Jeg synes, det er ærgerligt, når vi laver awardshows for kvindelige iværksættere og specielle priser for årets kvindelige iværksætter. Jeg synes, det er degraderende. Kvinder og mænd skal alle bare kaldes iværksættere, siger hun.

Selvom Roccamore har opnået meget, er den stadig langt fra målet.

- Roccamore er ikke en baby. Det er en business, og den skal blive kæmpe stor, og indenfor de næste tre år har vi et sted mellem otte og tolv butikker i fem-ni hovedstæder i Nordeuropa, afslutter Frederikke Schmidt.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik