Bang! Se stor skorsten blive sprængt væk

En 35 meter høj skorsten blev torsdag formiddag sprængt væk. Dermed har Valby mistet et levn fra dengang, industrien blomstrede vest for København.

En 35 meter høj skorsten, som vidner om en tid, der var engang.

Det er, hvad der torsdag blev til et fortidsminde i Valby, da et større område blev spærret af, og den høje skorsten bortsprængt.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Og så mistede Valby en i bybilledet markant skikkelse, da den 35 meter høje industriskorsten, der for indtil nu stod ene og alene på en tom byggegrund langs Gammel Køge Landevej, torsdag ved 11-tiden faldt til jorden.

Industriskorstenens endeligt er derfor et farvel til et af de industrilevn, der for mere end 100 år siden var i fuldt flor, og som dengang var placeret i et område, der var præget af landlige områder og sidenhen industri.

Det fortæller museumsinspektør på Københavns Museum, Jakob Parby.

- Det er egentlig en vild historie. Det startede i 1900-tallet, og dengang var Valby et landligt område. Men på ret kort tid blev der bygget rigtig meget industri, og hele området ændrede karakter, fortæller Jakob Parby.

Et levn fra en lakfabrik

Bygningen, der hørte til den 35 meter høje skorsten, var en gammel lakfabrik.

Da fabrikken blev grundlagt den 3. august år 1900 lå den langt ude på landet, og var stort set kun omgivet af marker og gårde.

Lakfabrikken, hvis stifter hed L. Weihe, fik dog hurtigt selskab af anden industri, da området var særligt attraktivt på grund af den jernbane, der lå tæt på.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Luftfoto af blandt andet den gamle lakfabrik fra 1949. Fabrikken gik under navnet "Dansk Lakfernisfabrik".
Luftfoto af blandt andet den gamle lakfabrik fra 1949. Fabrikken gik under navnet "Dansk Lakfernisfabrik".
Foto: Københavns Stadsarkiv

- Det var et godt sted at anlægge industri på grund af adgangen til jernbanen, der kunne bruges til at transportere råvarer og færdigproducerede varer ud i verden og landet, siger Jakob Parby og fortsætter:

- Samtidig ligger området i Valby vest for København, og derfor er der også nem adgang til hovedvejene vestpå, siger han.

Selve skorstenen, der nu er det eneste levn fra lakfabrikken, var en del af den industrielle produktion, og var ifølge Jakob Parby formentligt tilsluttet en slags ovnanlæg.

Lakfabrikken havde også betydning for området som en arbejdsplads, der både skaffede beskæftigelse og indtægter.

Det var dog ikke kun folk i nærområdet, der havde gavn af fabrikken.

- I 1900-tallet var sporvognsnettet vokset så meget, at det nødvendigvis ikke kun var valbyboere, der arbejdede på fabrikken. Det har skabt dynamik i byen dengang, siger Jakob Parby.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Dansk Lakfernisfabrik, 1935. Ifølge Jakob Parby har fabrikken givet lugtgener, der var et problem.
Dansk Lakfernisfabrik, 1935. Ifølge Jakob Parby har fabrikken givet lugtgener, der var et problem.
Foto: Københavns Museum

Lakfabrikken, der under 1. Verdenskrig blandt andet havde succes med en særlig lak til sejlskibe, lå i området indtil midten af 1970’erne.

Herefter blev den overtaget af Sanitetsfabrikken A/S.

Mens lakfabrikken kørte, havde den mange andre industrivirksomheder som nabo.

Med skorstenens sprængning er det derfor heller ikke et endegyldigt farvel til fortidens industrielle levn i Valby.

- Der har været meget industri i Valby. Det er ikke fordi, det hele forsvinder, når skorstenen bliver fjernet. Det er klart, at det er en brik i et større fortælling om den her utroligt hurtige forvandling, som Valby gennemgik i starten af 1900-tallet, siger Jakob Parby.

Hoteldrømme for nyt område

Det er kapitalforvaltningsvirksomheden Artha, der ejer grunden, hvorpå den historiske skorsten står plantet lidt endnu.

Med sprængningen gør virksomheden nemlig klar til, at der ude i fremtiden kan blive bygget noget nyt på den grund, der snart står gabende tom.

Det fortæller den administrerende direktør i Artha, Jan Severin Sølbæk.

- Det er ikke et nyt d’Angleterre, men jeg forventer, at vi bygger et hotel, siger Jan Severin Sølbæk til TV 2 Kosmopol og fortsætter:

- Det er et krav fra kommunen, at der i nederste etage eller stuen bliver et offentligt område, så her kommer der caféer og andet offentligt. Det kan være dagligvarebutikker og lignende, siger han.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

Her ses en skitse af, hvordan Følager, som er den vej, der fører forbi hotelgrunden, kan komme til at se ud. Dette er dog ikke endeligt vedtaget.
Her ses en skitse af, hvordan Følager, som er den vej, der fører forbi hotelgrunden, kan komme til at se ud. Dette er dog ikke endeligt vedtaget.
Foto: Artha

Virksomheden Artha har endnu ikke lavet en entrepriseaftale eller en lejekontrakt med nogen endnu, men de forventer, at de inden for de næste par år skal bygge på grunden.

- Hvis det bliver et hotel, kommer der mange mennesker til hotellet. Det er selvfølgelig smart, fordi du har forbindelsen til resten af byen ved en stor togstation, sige Jan Severin Sølbæk.

I forbindelse med sprængningen af lakfabrikkens gamle skorsten, der finder sted klokken 11.00 torsdag, er naboerne blevet informeret.

Du kan følge sprængningen af skorstenen live på TV 2 Kosmopols Facebook-side.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik