Bilforeninger bakker op om strammere regler for ladepladser

Både hos FDM og hos Elbilforeningen mener man, det er en god ide at kræve, at elbiler, der holder på ladepladser, kun må gøre det, mens de lader op. Elbilforeningen er dog skeptisk på et punkt.

- Jeg synes, det er så urimeligt, at der er nogen, der parkerer et sted, hvor andre skal til for at kunne lade op.

Sådan sagde teknik- og miljøborgmester i København, Line Barfoed (EL), torsdag til TV 2 Lorry, da hun skulle forklare, hvorfor Københavns Kommune på nuværende tidspunkt arbejder på at indføre en tilslutningspligt for de elbiler, der holder parkeret på pladser med en ladestander.

Tilslutningspligten betyder, at elbiler kun må benytte parkeringspladser med ladestandere til elbiler, så længe de lader op.

I dag er det nemlig tilladt for en elbil i København at holde parkeret ved en ladestander, også selvom den ikke lader op. Det til stor frustration for de elbilejere, som rent faktisk har brug for at få strøm til bilen.

Og udsigten til den såkaldte tilslutningspligt glæder chefkonsulent i FDM, Dennis Lange:

- Det, synes vi, er en rigtig god idé, og i virkeligheden er det noget, vi har efterspurgt i en længere periode. Der er et stort tryk i København, og det bliver selvfølgelig kun forværret, hvis nogen holder der uden at lade, siger han til TV 2 Lorry og fortsætter:

- Vi skal alle sammen væk fra at se pladser med ladestandere som p-pladser og netop begynde at se dem som ladepladser.

Samme reaktion kommer fra Mads Aarup, bestyrelsesmedlem i Elbilforeningen:

- Tilslutningspligt er vi meget store tilhængere af. Det giver jo absolut ingen mening at bruge en ladeplads som p-plads, siger han til TV 2 Lorry.

Ja til tilslutningspligt - nej til generel tidsbegrænsning

Men hvor Elbilforeningen ubetinget bifalder en tilslutningspligt på ladepladser i København, så er foreningen lidt mere skeptisk omkring en decideret tidsbegrænsning - altså en begrænsning, der kan betyde, at en elbil skal forlade en plads med ladestander efter eksempelvis fire timer, også selvom bilen ikke er fuldt opladet.

- Det(tidsbegrænsning, red.) kan være et nødvendigt onde, men det er bestemt ikke noget, vi skal gå efter over en bred kam, siger han og uddyber:

- På Østerbro kan det eksempelvis være forfærdelig svært at finde en p-plads. Og fordi menneskerne i broområderne har nogenlunde samme rytmer, så er der her et stort behov for tidsbegrænsning for at få lidt udskiftning ved laderne i løbet af dagen.

Københavnsk borgmester vil nu arbejde for tidsbegrænset parkering på ladepladser

Selvom flere regler umiddelbart kunne få en til at tænke, at færre vil vælge at købe en elbil, så mener Dennis Lange, FDM, dog, at det faktisk kan have den modsatte effekt:

- Man får i virkeligheden en større sikring for, at man kan komme til at lade, når man har brug for det. Og vi ved fra undersøgelser, at frygten for ikke at kunne lade op er noget af det, der kan holde folk fra at købe en elbil, siger han til TV 2 Lorry.

I Københavns Kommune er man desuden ved at udpege 4.100 parkeringspladser, som skal konverteres specifikt til parkeringspladser for elbiler.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik