Boremaskinen Inge i gang med næste metro-etape

Tunnelboremaskinen Inge satte i dag kurs mod Mozarts Plads på den kommende sydlige del af M4-linjen.

Der er kun godt en kilometer fra Sluseholmen til Mozarts Plads i Københavns Syhdhavn. Og selv om rejsen begyndte i dag, så er der altså først forventet ankomst i løbet af sommeren. For når man hedder Inge, er 140 meter lang og er en tunnelboremaskine - så er det en langsommelig og tung opgave at arbejde sig frem over selv kortere strækninger.

Til gengæld går det næsten som planlagt - og Inge satte i dag af fra Sluseholmen for at bore tunnel frem mod Mozarts Plads.

Tunnelboremaskinen Inge er sammen med søstermaskinen Olivia i gang med at bygge den sydlige del af den københavnske M4-linje, der i sidste ende skal forbinde Sydhavnen med Nordhavn via Københavns Hovedbanegård og Metroctyringen.

Lange og tunge

Metroselskabet oplyser, at de to 140 meter lange maskiner er de hidtil længste, der er anvendt på det københavnske metrobyggeri. De vejer hver 600 ton, og de to maskiner skal begge anlægge 4,5 kilometer tunnel.

Ifølge planen borer de to maskiner først mod syd fra Enghave Brygge til Sluseholmen videre mod Mozarts Plads og endelig frem til Ny Ellebjerg. Når de når frem til det fremtidige trafikknudepunkt Ny Ellebjerg tages de op - og fragtes (i mindre bidder forstås) tilbage til Enghave Brygge.

Her skal de nu bore nordpå - først til Havneholmen og så videre til det afgreningskammer ved Københavns Hovedbanegård, hvor togene i fremtiden kører ind på Cityringen opg fortsætter turen nordpå.

Den kommende del af M;4-strækningen forventes at åbne i 2024.

 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik