I 2019 var Camilla van Deurs involveret i en højresvingsulykke som cyklist. Hun var på vej fra Københavns Rådhus, hvor hun dengang arbejdede som stadsarkitekt, til Islands Brygge, og pludselig var der en bil, der svingede ind foran hende.
Hun blev ramt og faldt af cyklen, flere andre cyklister kørte ind i hende bagfra, og bilisten stak af.
Dermed er hun et typisk eksempel på en trafikulykke i København. I modsætning til i resten af landet er det nemlig cyklisterne, der fylder mest i ulykkesstatistikken i Danmarks hovedstad.
Camilla van Deurs slap med en alvorlig skade i anklen, der gav hende 10 uger med gips, 10 måneder på krykker, og flere år med smerter og genoptræning.
- Da jeg var blevet opereret, sagde kirurgen til mig, at det aldrig ville blive rigtig godt med min ankel igen, og det fik han så ret i, fortæller hun og fortsætter:
- Når man bliver udsat for sådan noget her, er der en første krisefase, hvor man er på hospitalet, og hvor skaden er meget synlig. Efterfølgende er der så en mere usynlig fase, hvor man stadig ikke kan det samme som før, fordi der måske er mentale og fysiske følgeskader, og det går udover ens arbejdsliv og familieliv.
Vi cyklister tager ikke hensyn til hinanden, og vi føler, vi ejer det hele
Camilla van Deurs har i dag en nedsat funktionsevne på 10 procent på grund af skaden i sin ankel, men efter lang tids genoptræning kan hun nu både gå og cykle igen - dog ikke uden at være nervøs i trafikken i København.
- Jeg oplever, at der er en aggressiv stemning på cykelstierne i byen. Vi cyklister tager ikke hensyn til hinanden, og vi føler, vi ejer det hele. Man kan sige, at københavnske cyklister er lovløse, for alt det, man ikke ville gøre, når man er bilist, det føler man er ok at gøre, når man er cyklist, mener hun.
"Det vilde vesten" på cykelstierne
Ifølge en ny rapport fra Vejdirektoratet var helt præcist 55 procent af alle tilskadekomne og dræbte i trafikulykker i Københavns Politikreds sidste år cyklister. 25 procent var fodgængere, og kun 13 procent var almindelige bilister.
I alle andre politikredse i Danmark fyldte cyklisterne 20-30 procent i samme statistik.
En af forklaringerne på de mange cykelulykker i København er, ifølge Vejdirektoratet, at der er langt flere cyklister i Københavnsområdet end i resten i landet.
- Der er generelt færre ulykker, hvor bilister kommer galt afsted, fordi bilerne er blevet bedre og sikrere, men cyklisterne og fodgængerne er stadig ligeså udsatte. Så når cyklen er en meget brugt transportform i København, så er det klart, at der også er flere ulykker med cyklister, forklarer Marianne Foldberg Steffensen, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet.
Men ifølge Cyklistforbundet kan en del af forklaringen også findes i den lovløshed, Camilla van Deurs beskriver.
- Det er lidt det vilde vesten på cykelstierne i København. Der er elcykler, ladcykler, almindelige, erfarne cyklister, uerfarne cyklister fra udlandet, knallerter, elløbehjul, kabinescootere og skateboards. Det er en kombination af køretøjer, der gør, at folk kører med forskellige hastigheder og et forskelligt udgangspunkt, siger Kenneth Øhrberg Krag, der er direktør i Cyklistforbundet, og fortsætter:
- Fordi vi er lykkedes med at gøre København til en cykelby, er nogle københavnere måske også blevet lidt forvente i forhold til, at de mener, at det er dem, der ejer byen. Nogen cyklister oplever nærmest, at færdselsloven er mere vejledende end en egentlig lov.
Så mange tilskadekomne og dræbte cyklister var der i din kommune i 2023
København: 174
Frederiksberg: 29
Dragør: 3
Tårnby: 9
Albertslund: 2
Ballerup: 6
Brøndby: 3
Gladsaxe: 9
Glostrup: 2
Herlev: 4
Hvidovre: 7
Høje-Taastrup: 7
Ishøj: 1
Rødovre: 4
Vallensbæk: 1
Allerød: 2
Egedal: 3
Fredensborg: 4
Frederikssund: 4
Furesø: 6
Gentofte: 24
Gribskov: 8
Halsnæs: 5
Helsingør: 10
Hillerød: 8
Hørsholm: 2
Lyngby-Taarbæk: 5
Rudersdal: 3
Greve: 2
Køge: 6
Lejre: 1
Roskilde: 16
Solrød: 2
Stevns: 4
Kilde: Vejdirektoratet
Kenneth Øhrberg Krag ser derfor gerne, at alle cyklister tænker mere over, hvordan de færdes i trafikken, både for deres egen skyld, men også for andres.
Spørg Os - Formular
_
Cyklistforbundet: Kommunen har også et ansvar
Direktøren i Cyklistforbundet mener dog ikke kun, at det er cyklisternes ansvar, at få antallet af ulykker med cyklister involveret i København bragt ned. Københavns Kommune har også et ansvar.
- Der er kommet flere bredere og bedre cykelstier i byen, men der er stadig områder, hvor der er plads til forbedring, fordi pladsen for trafikanterne er trang. Det vil være godt med flere cykelgader, hvor cyklister og bilister kører på samme vej, fordi det gør alle ligeværdige, og det betyder så også, at alle er mere opmærksomme på hinanden, siger han.
- Det vil også være godt, hvis bilister kun måtte køre 30 kilometer i timen i bykernen, i boligkvarterer og ved skoler og institutioner. For ulykkerne bliver mindre alvorlige, når hastigheden er lavere, forklarer han.
TV 2 Kosmopol ville gerne have spurgt teknik- og miljøborgmester i København Line Barfod (EL), hvad hun tænker om Kenneth Øhrberg Krags forslag, men hun har ikke mulighed for at stille op til interview, da hun holder efterårsferie.
Teknik- og Miljøforvaltningen henviser dog til, at der er flere initiativer i gang, der skal forbedre forholdene for cyklisterne i byen. Blandt andet er der ved at blive lavet bredere cykelstier på Torvegade på Christianshavn.