Huskede du at pakke teltet efter Roskilde Festival sidste år?
Hvis ikke, kan det være, at du kan møde det igen på catwalken.
Det københavnske modebrand OUR SHIFT har nemlig indsamlet intet mindre end 150 efterladte festivaltelte fra Roskilde Festival i 2022 og lavet dem om til tøj.
- Roskilde Festival efterspurgte tiltag, der kunne gøre festivalen mere bæredygtig, så vi undersøgte, hvilke udfordringer de har, og fandt ud af, at der er mange telte, der bliver efterladt på festivalpladsen, fortæller Barbora Surá, medstifter af OUR SHIFT, til TV 2 Kosmopol:
- Så vi begyndte at arbejde på, hvad vi kunne lave med teltene som tekstil.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Det blev til en kollektion med navnet "MAKE LESS, THANKS", der består af blandt andet regntøj, kjoler, bukser og jakker.
- Vi vaskede teltene og gjorde dem i stand, så de var klar til at blive lavet til tøj, fortæller Barbora Surá.
Regnjakken er et must i Danmark
Særligt regnjakker var oplagt, fortæller hun, da det "regner meget i Danmark", og festivalteltene allerede er vandtætte.
De tog prototyper af regnjakkerne med på festivalen for at se, hvad danskerne synes om dem. De testede regnjakkernes form og funktion - og blev bekræftet i, at idéen holdt.
Med deres nye kollektion ønsker OUR SHIFT at gøre opmærksom på, hvad der sker med det tøj, vi smider fra os. De vil gerne vise, at mange materialer, der normalt var endt på lossepladsen, sagtens kan få nyt liv.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
- Vi er et bæredygtigt brand. Vi forsøger at modarbejde problemerne i modeindustrien og gøre opmærksom på det gennem vores kollektioner, siger Barbora Surá:
- Vi arbejder generelt med genbrugsstof, men det er første gang, vi arbejder med telte som materiale, fortæller hun.
Telt-kollektionen bliver præsenteret ved et modeshow i København den 25. marts.
Regnjakkerne sælges desuden på deres hjemmeside til en pris på mellem 1.700 og 2.700 kroner.