Efter en rejse mere end halvvejs rundt om Jorden har fremtiden lagt til kaj i København, hvor verdens første metanoldrevne containerskib nu bliver en del af flåden hos A.P. Møller-Mærsk.
Grøn metanol skal være med til at banke branchens udledninger ned, men Mærsk havde faktisk ikke forventet, at jomfrurejsen ville blive med det grønnere alternativ i tanken.
Skibet kan også sejle med almindelig bunkerolie i tanken.
Sådan endte det dog ikke, da der blev sikret grøn metanol fra et hollandsk selskab, men det illustrerer, at brændstoffet ikke er let at få fat i.
Det kan Mærsk dog være med til at ændre, mener Danske Rederier.
- Jeg er ikke i tvivl om, at Mærsks bestilling af metanoldrevne skibe er med til at sende et klart signal til markedet om, at der bliver en efterspørgsel efter de her brændstoffer, og at investorerne vil se en mulighed for at tjene penge, siger direktør Anne Steffensen.
Der produceres allerede metanol på fossile brændsler, men der er flere muligheder for det, der kaldes grøn metanol.
Det her event er en ”big deal”. Ikke bare for Europa, men for hele verden
Mærsk starter med biometanol, der er fremstillet af restbiomasse som gødning, men på sigt skal der være mere e-metanol i tanken.
Det skal produceres på et PtX-anlæg, hvor grøn strøm fra kilder som solceller bruges til at omdanne vand til brint, inden det sammen med CO2 bliver til e-metanol.
En "big deal"
Og det nye containerskib, som nu er en del af flåden hos A.P. Møller-Mærsk, er ikke bare et stort skridt for det danske rederi og Europa.
Nej, det er et stort skridt for hele verden.
- Pionerer som jer (Mærsk, red.) former fremtidens økonomi. Det her event er en ”big deal”. Ikke bare for Europa, men for hele verden, slog Ursula von der Leyen, formand for EU-Kommissionen, fast i en tale i København, inden hun navngav skibet.
Det metanoldrevne containerskib - "Laura Mærsk" - er det første af sin slags i verden.
(Artiklen forsætter efter billedet.)
Foruden almindelig bunkerolie kan det sejle på grøn metanol, hvor udledningen er mindst 65 procent lavere. Et kærkomment redskab i værktøjskassen i en sektor, der står for omkring tre procent de globale drivhusgasudledninger.
Spørger man Mærsks topchef, Vincent Clerc, markerer dagen et vendepunkt:
- Skibet, vi fejrer i dag, er et afgørende første skridt mod en løsning for shipping-industrien, men også et skridt, der kan opmuntre og skitsere en vej frem for andre sektorer, hvor udledningerne er svære at nedbringe, sagde han fra talerstolen.
En afgørende udfordring
Mærsk har omkring 700 skibe i sin flåde. Over de næste år bliver leveret over 20 metanoldrevne skibe, mens andre skal have ændret motoren, så der kan komme grøn metanol i tanken.
Lige nu er det grønne brændstof dog ikke lige sådan at få fat i.
Der skulle egentlig have været e-metanol fra et dansk PtX-anlæg i tanken, men det blev forsinket. I stedet lykkedes det at få biometanol fra et hollandsk selskab til jomfrurejsen fra Sydkorea, hvor skibet er bygget.
Ifølge Henrik Lund Frandsen, professor ved DTU Energy, er det afgørende, hvor den CO2, der skal indgå i metanolen, kommer fra.
Bliver den eksempelvis fanget fra et kulkraftværk og brugt til at lave metanol, vil det i sidste ende alligevel øge atmosfærens CO2-indhold.
- Er det i stedet CO2 indfanget ved afbrænding af biomasse, så er det med en forhåbning om, at biomassen hurtigt vokser op igen, og så er der et cirkulært system.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Lille skib, stort potentiale
Udfordringen for metanol er, om der er nok biomasse, der eksempelvis er bioaffald, halm og resttræ fra tømmerproduktion. Samtidig er der også andre planer med det - for eksempel at gemme det i jorden for at sænke udledningen.
Alternativt skal CO2 fanges direkte fra luften, hvilket kræver meget energi, siger Henrik Lund Frandsen.
- Det er sådan nogle ting, der skal afklares, før man kommer i mål. Men det er vigtigt, at Mærsk gør det her og viser, at der nu er et marked, så man kan komme i gang.
For det utrænede øje ligner containerskibet enhver andet. Endda i mindre størrelse, som bestyrelsesformand Robert Mærsk Uggla bemærkede fra talerstolen.
Det kan "kun" transportere omkring 2100 containere - en tiendedel af de største skibe.
- Når det er sagt, så selv om skibet er temmelig lille, overstiger dets vigtighed og påvirkning den fysiske størrelse, sagde bestyrelsesformand Robert Mærsk Uggla fra talerstolen.
I 2030 skal en fjerdedel af det gods, Mærsk transporterer til havs, dog ske med grønne brændstoffer, og ti år senere er nettonuludledning målet.
I FN's søfartsorganisation er det målet i eller omkring 2050.