Den københavnske virksomhed Birdie, der sælger indeklimamålere, donerede torsdag 100.000 kroner til Verdensnaturfonden, som de har indsamlet i forbindelse med en kampagne.
Ideen kom til dem, fordi Twitter skiftede navn til X, og selvom der umiddelbart er langt fra et socialt medie til en CO2-måler og videre til en naturorganisation, har de alligevel én ting tilfælles: Fuglen.
Én fiktiv fugls død - en virkelig fugls brød
Birdie er en indeklimamåler, der forestiller en lille gul kanariefugl, som falder død om, når luftkvaliteten bliver dårlig.
Og da verdens rigeste mand, Elon Musk, købte Twitter og omdøbte det sociale medie til X, kom ideen til kampagnen.
Inden Twitter blev til X, var det sociale medies logo nemlig en lille blå fugl.
- Vi synes, det er lidt sørgeligt, at Twitter-fuglen skulle dø, og vi synes, det er lidt sjovt, fordi vi også er i "fugleindustrien", forklarer medstifter af Birdie, Hans Augustenborg.
Hold fast kære læser.
Derfor kom han på den ide, at Twitter-fuglen kunne genopstå som en blå indeklimamåler med navnet X-tinct, en reference til det sociale medie, der nu hedder X og ordet extinct, der betyder uddød.
For hver blå fugl solgt skulle 20 procent af prisen så gives til Verdensnaturfonden, som på den måde kunne redde andre virkelige fuglearter fra at uddø i naturen.
- Fuglen fik lov til at genopstå hos os som en Fønix, men det er ikke alle fugle, der kan genopstå, siger Hans Augustenborg.
Naturorganisationen kæmper blandt andet for klimaet og for at beskytte truede dyrearter.
- Hvis luften udefra ikke er god, er der ingen grund til at lufte ud, siger Hans Augustenborg, for at binde sløjfe på fuglefortællingen.
Kampagnen startede den 1. november 2023.
Der er blevet solgt 370 fugle og indsamlet 106.646 kroner til Verdensnaturfonden, der fik overrakt pengene torsdag en 15. august.