Energi-svindlen stiger: Sådan undgår du at blive snydt

Vi tænker mere på vores energiforbrug for tiden, og det gør os lettere at svindle, siger forsker.

”Din strøm bliver lukket i morgen. Der er en ubetalt regning fra september.”

Det har der stået i en sms, som skal forestille at komme fra energiselskabet Norlys, og som flere af selskabets kunder har modtaget.

Sms'erne er falske og forsøger at franarre kunderne penge, og derfor advarer selskabet nu kunder om at trykke på linket i sms'en eller give andre oplysninger.

- Vi står lige nu midt i en energikrise, hvor mange er ekstra opmærksomme på deres energiregning og på at få betalt til tiden. Det er der nogle ublu personer, der forsøger at udnytte, og derfor vil vi gerne advare vores kunder mod at hoppe på svindelnummeret, siger direktør i Norlys' energiforretning, Mads Brøgger.

Og sms'erne er bare endnu en historie om fupnumre, der i øjeblikket relaterer sig til energikrisen.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Her er et eksempel på en fupmail, som er sendt til kunder af Andel Energi.
Her er et eksempel på en fupmail, som er sendt til kunder af Andel Energi.

Tidligere har der været svindel med træpillefyr, og i september skrev TV 2 Lorry om et andet energiselskab, Andel Energi, der også oplevede falske sms'er og mails i omløb til kunderne.

Dengang fortalte Andel Energi, at selskabet oplevede svindleriet som en konsekvens af de stigende energipriser:

- Der er så meget opmærksomhed på energi og energipriser i øjeblikket, og det er en mulighed for de her svindlere at fiske i oprørte vande. Folk er lidt mere usikre på deres elregninger end normalt, udtalte presseansvarlig i Andel Energi, Rasmus Avnskjold i den forbindelse til TV 2 Lorry.

(Artiklen fortsætter efter boksen.)

Har du oplevet svindel under energikrisen?

Så kontakt meget gerne TV 2 Lorry ved at skrive til MAKJ@TV2lorry.dk

Tip os

Energikrisen får dig til at trykke

Og netop energikrisen gør os mere sårbare over for svindelnumre, fortæller Carsten Schurmann, der leder af Center for Informationssikkerhed og Tillid på IT-Universitetet i København.

quote Energi er en meget stor del af vores bevidsthed lige nu, og derfor er man mere tilbøjelig til at trykke på noget om det emne

Carsten Schurmann, IT-Universitetet

- Energien er dyr, så alle er meget bekymrede for deres forbrug. Man tænker på, om man skal vaske tøj nu eller sent i nat. Så energi er en meget stor del af vores bevidsthed lige nu, og derfor er man mere tilbøjelig til at trykke på noget om det emne, forklarer han til TV 2 Lorry.

For svindlerne handler det nemlig bare om en enkelt ting: At få ofrene til at trykke på linket i sms'en.

- Hvis der kommer en besked om, at du har vundet et højt pengebeløb eller har vundet en rejse, så virker det urealistisk. Men noget om energi, det er mere sandsynligt og tæt på, siger Carsten Schurmann.

Han understreger, at der stadig findes mange andre svindelnumre. 

Politi: Svindel-sms'er er udbredte

Sms-svindel, eller såkaldt smishing, er meget udbredt ifølge Politiets Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK). Og i udgangspunktet er det ikke unormalt, at energiselskaber bliver brugt som falske afsendere.

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen.)

Tre typer af svindel

  • Phishing: Her er der tale om fup via mail, hvor man forsøger at franarre informationer.

  • Vishing: Hvis fupnummeret foregår over telefon, så kalder man det vishing, og det kommer fra sammentrækningen af voice-fishing. Her forsøger gerningsmanden at narre ofret i en telefonsamtale.

  • Smishing: Når svindlen foregår via en sms, så kalder man det smishing, en sammentrækning af SMS og fishing.


    Kilde: Politiets Nationalt Center for It-Kriminalitet

Overordnet set har politiet siden januar 2019 registreret 4-500 anmeldelser, hvor energiselskaber bruges som afsender af en fup-sms.

Og siden september i år har politiet modtaget 57 anmeldelser om fup-sms’er, hvor Andel Energi er nævnt, oplyser Thomas Houtved, der er politikommissær ved NCIK.

- Helt generelt hopper borgerne ikke på det. Det, vi ser ofte, er, at sms’en indeholder et link, der går til en side, hvor man skal indtaste sine kortoplysninger. Så kan gerningsmanden sidde samtidig og bruge dine oplysninger til et køb på nettet, som du så godkender via nem-id på din telefon, uden at tjekke hvad du godkender, siger Thomas Houtved til TV 2 Lorry.

Han opfordrer til, at man er opmærksom på, hvad man godkender, og generelt husker på, at banker, energiselskaber og politiet aldrig vil bede borgere om at betale via et link. 

Råd: Følg din mavefornemmelse

Hvis man får en sms eller en mail med et link, så er det vigtigste råd: Tryk ikke på det, oplyser Carsten Schurmann.

- Hvis du er i tvivl, så er det nok fordi, der er noget, der ikke stemmer. Derfor bør man altid dobbelttjekke på selskabets egen hjemmeside, siger Carsten Schurmann.

Det er også opfordringen fra energiselskaberne: 

- Vi kunne aldrig finde på at meddele en lukning af strømmen alene via en sms med en dags varsel, som det er tilfældet i disse sms'er, siger Mads Brøgger fra Norlys.

Samme melding lyder fra Andel Energi: 

- Helt grundlæggende er det vigtigt at slå fast, vi ville aldrig true med at lukke for strømmen med så kort varsel. Der vil altid være et længere forløb med rykkere og inkasso, før det kommer så vidt, har Rasmus Avnskjold sagt til TV 2 Lorry i september.





Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik