Er du træt af cykelkaos? København halter bagud på et vigtigt punkt

Cykelglade storbyer indretter kæmpestore underjordiske parkeringskældre til cyklister. Men vil det kunne løse nogle af de parkeringsudfordringer, som København står over for?

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Cyklistforbundet påpeger, at der særligt er brug for bedre cykelparkeringsmuligheder nær stationer. (Arkivfoto)
Foto: Bent K Rasmussen/Nf-Nf/Ritzau Scanpix

Københavns Kommune vil rigtig gerne være verdens bedste cykelby.

Der anlægges supercykelstier, de gamle stier forbedres og de seneste år har kommunen skabt omkring 4.500 ekstra cykelparkeringspladser.

Alligevel er der visse steder i byen, hvor cykelparkering er et sandt kaos. Steder, hvor cykelstativerne er så propfyldte, at cykler står eller ligger uden for stativerne, så det er svært at komme forbi, og hvor det kan være en umulig opgave at finde en ledig plads.

Cykelparkeringen ved hovedindgangen til København H er et grelt eksempel, men også andre af de store stationer som eksempelvis Østerport er udfordrede.

Et kæmpestort behov

Der er ingen tvivl om, at der er brug for flere parkeringspladser i byen, men cykelparkering er en svær størrelse, lyder det fra Cyklistforbundet:

- Der kan være steder i byen, hvor der er masser af uudnyttet parkering, og andre områder, hvor der er skrigende behov, men de økonomisk og fysiske rammer ikke giver mulighed for at udvide dem. Som eksempelvis ved Hovedbanegården, siger Erik Hjulmand, formand for Cyklistforbundet, til TV 2 Kosmopol. 

Cyklerne står tæt pakket ved Vanløse Station i København.
Foto: Rasmus Wilmann/TV 2 Kosmopol

Ifølge Cyklistforbundet er der særligt brug for bedre cykelparkeringsmuligheder nær stationer: 

- Vi har et kæmpestort behov på det område, og der er lande, hvor man er oppe i nogle helt andre skalaer, når det kommer til at anlægge cykelparkering i forlængelse med kollektiv trafik. 

Hollandsk og svensk løsning

Formanden for cyklistforbundet peger særligt på Holland, hvor man er "i en helt anden liga" end i Danmark, når det kommer til cykelparkering. 

- I Holland har de viljen og pengene til at starte de her store projekter, hvor det i Danmark ofte bliver lappeløsninger, hvor vi finder plads til 100 parkeringspladser her og lidt der, siger Erik Hjulmand.

Og netop i Hollands hovedstad Amsterdam har man i denne uge indviet et kæmpe parkeringskompleks for cykler. 

Når det kommer til parkeringsforhold der er Holland en suveræn vinder

— Erik Hjulmand

Onsdag åbnede den første af to kæmpestore cykelkældre, der er placeret under vandet. Den første kælder har plads til 7000 cykler, mens den anden, der vil kunne rumme omkring 4000 cykler, skal åbne til februar.

Den nye underjordiske parkering ligger ved Amsterdams Hovedbanegård.

Strukturen "gør optimalt brug af den plads, man nu engang har i et lille land", har landets viceminister for infrastruktur Vivianne Heijnen sagt om det nye parkeringskompleks.

Se den hollandske model for cykelparkering her.

(Artiklen fortsætter efter opslaget)

Der anslås at være cirka 900.000 cykler i Amsterdam, I København er der omkring 745.800 cykler.

I en anden hollandsk by, Utrecht, ligger verdens største parkeringsanlæg for cykler ved den centrale togstation. Her er der plads til mere end 33.000 cykler.

I Danmark halter vi altså bagefter på det her område, lyder det fra Cyklistforbundet:

- Der er jo en latent konkurrence mellem Holland og Danmark om at være det mest cykelegnede land. Og når det kommer til parkeringsforhold der er Holland en suveræn vinder, siger Erik Hjulmand. 

DSB om parkeringsproblemer ved København H:

I et skriftligt svar har underdirektør i DSB Ejendomme, Lars Gøtke, følgende svar på parkeringsudfordringerne ved Hovedbanegården:

 - På Københavns Hovedbanegård har vi knap 2000 cykelstativer, hvor nogle er mere end fuld belagt mens andre fortsat har plads. Vi følger udviklingen og forsøger løbende at forbedre forholdene og sikre et godt flow for kunderne. Det kan der være flere forskellige veje til, som alle skal forankres i lokale forhold. Vi følger naturligvis også udviklingen i udlandet, hvor blandt andet Holland har flere interessante løsninger.

 Vi er i dialog med Københavns Kommune om udvidelse af cykelparkering på Tietgensbroen”

TV 2 Kosmopol har forsøgt at få fat på Teknik- og Miljøborgmester i Københavns Kommune, Line Barfoed (EL), men hun havde ikke mulighed for at stille op til interview torsdag.

Også i Malmö har man skabt et stort anlæg ved Centralstationen. Her er der overvågning, cykelpumper, skabe og endda toilet og bad til de mange cykelpendlere, ligesom der også er særlig parkering til ladcykler og mulighed for at abonnere på en aflåst cykelparkering.

Passer en underjordisk løsning til København

Men vil københavnerne overhovedet gøre brug af et stort underjordisk cykelanlæg i stil med det hollandske, hvis vi fik et?

Ikke nødvendigvis, lyder det fra forsker med speciale i cykelkultur.

- Vi parkerer ofte ’fly parking’, det vil sige lige foran baren, stationen eller op ad den nærmeste væg. Det, der gør det hurtigt at cykle i Danmark, er jo, at vi kan parkere hvor som helst, siger professor i mobilitet og bystudier ved Roskilde Universitet, Jonas Larsen, til TV 2 Kosmopol.

- Tit gider folk ikke engang at parkere i cykelstativerne, tilføjer han og uddyber, at man i Holland eksempelvis er meget mere vant til altid at låse sin cykel fast til noget med store kæder, hvor mange danskere bruger en mindre lås gennem baghjulet.

Jonas Larsen er lidt i tvivl om, hvorvidt et stort parkeringsanlæg som i Amsterdam ville blive brugt i København.

Et af de mange bud på, hvordan man kan løse cykelparkeringskaosset ved København H.
Foto: Juul | Frost Arkitekter og Gehl

På Hovedbanegården kunne det dog løse udfordringen med cykelparkering, men det kræver, at folk ikke vil blive generede af at skulle ned i en cykelkælder, vurderer han:

- Hvis man gør det, så skal det være i en naturlig forlængelse af folks rejse. Det kan blive brugt, hvis det ikke giver en unødig forsinkelse, siger Jonas Larsen. 

Det er man enig i i Cyklistforbundet:

- I vores optik er det den helt rigtige vej at gå, at man skal tilstræbe at kombinationen af cykel og kollektiv trafik er så gode som muligt, siger Erik Hjulmand. 

Og så har det også betydning, hvilken type cykel man har. For et stigende antal ladcykler, elcykler og dyre racercykler gør, at flere får brug for særlige parkeringsforhold i fremtiden:

- Der er en delvis afspejling mellem parkeringsforhold, og de cykler vi har. Den københavnske cykeltur har ikke lagt op til meget dyre cykler. Men der kommer flere dyre typer af cykler, og dem vil man gerne låse fast til noget, så der er brug for design, hvor de eksempelvis kan låses bedre fast, siger Jonas Larsen.

Københavnerne ejer cirka 40.000 ladcykler, hvilket er over dobbelt så mange som i 2020, og omkring 26.800 elcykler, hvilket er 12 gange flere elcykler end elbiler.

Link kopieret!

Seneste nyt

Novo Nordisk-konkurrent aktie er flyvende efter fedme-nyt

Biotekselskabet Gubras aktie er steget med over 21 procent, efter fondsbørsen åbnede i København torsdag morgen.

Det sker, efter selskabet har fået positive resultater fra sit studie af deres nye langtidsvirkende fedmebehandling.

Gubra holder til i Hørsholm nord for København.

Link kopieret!

Politi søger flere vidner til knivdrab - til stede ved sportshal

Nordsjællands Politi er torsdag formiddag igen til stede ved Søndervangshallen i Birkerød, hvor en 23-årig mand den 28. oktober blev knivdræbt.

Det skriver politikredsen på X.

Ifølge opslaget søger de flere vidner i sagen, særligt hvis man har informationer eller har "observeret noget særligt" i tidsrummet klokken 22 frem til midnat.

To mænd er i forvejen anholdt og sigtet i sagen, men politiet mener, at der kan være medgerningsmænd på fri fod.

Link kopieret!

Syv kvinder svindlet af falske bankmænd

Syv ældre kvinder fra Herfølge og Køge er blevet udsat for kontaktbedrageri onsdag eftermiddag.

Det fremgår af en døgnrapport fra Midt- og Vestsjællands Politi.

Kvinderne blev på forskellige tidspunkter i løbet af dagen kontaktet af en mand, som udgav sig for at være fra banken.

Mens manden talte med offeret, kom en anden mand hjem til hende. Her blev kvinderne én for én narret til at udlevere hævekort og kode eller kontanter.

Kvinderne blev hver især svindlet for mellem 15.000 og 23.000 kroner.

Manden, som i alle tilfælde dukkede op ved de forurettede kvindes hoveddør, beskrives som en mand omkring 40 år, lys eller bleg i huden iført en lys jakke og omkring 170 centimeter høj. Ifølge en af de ældre kvinder kaldte han sig for Thomas.

Kvinderne, der blev svindlet, er alle mellem 70 og 94 år.

Link kopieret!

Flere voksne bliver boende hjemme hos forældrene

Flere bliver boende hjemme hos forældrene til langt op i voksenlivet.

Det viser en analyse fra Danmarks Statistik.

I 2023 boede 34.900 voksne i alderen 30 til 44 år fortsat hjemme hos enten en eller begge forældre.

Det svarer til 3,2 procent af befolkningen i den aldersgruppe.

Det er især mænd i begyndelsen af 30'erne, der fylder i statistikken. Det samme gør sig gældende for personer med lav indkomst og efterkommere med ikkevestlig baggrund.

Sjælland er den landsdel, hvor det er mest udbredt at blive boende hjemme, viser analysen.

Antallet af personer, der fortsat har deres liv hos minimum den ene forælder, er hen over det seneste årti stigende.

I 2013 boede 24.600 personer i alderen 30 til 44 år hjemme, skriver Danmarks Statistik. Det svarede dengang til 2,3 procent af aldersgruppen.

/ritzau/

Link kopieret!

Region Sjælland planter et træ for hver nyfødt

Fra 2025 vil der blive plantet et træ for hvert nyfødt barn i Region Sjælland – en gave til både klima og fremtidige generationer.

Det vil årligt betyde, at der plantes cirka 6.500-7.000 træer, som i hele perioden vil blive til cirka 15 hektar ny skov – eller hvad der svarer til 21 fodboldbaner.

Det sker som led i en større grøn investering, hvor regionen blandt andet har afsat 2 millioner kroner til projektet ’Børnenes Skove’. Det skal være med til at skabe nye skovområder, reducere CO2-udledningen og invitere børn og familier til at tage aktiv del i træplantning og brug af de nye grønne arealer. Det skriver Region Sjælland i en pressemeddelelse.

Forventningen er, at de første træer vil blive plantet i løbet af foråret 2025.

Link kopieret!

Manglende handling på klimasikring vil koste Danmark milliarder i fremtiden

- Det er for sent at forebygge, når skaden er sket.

Sådan lyder ordene fra Kent Damsgaard, som er administrerende direktør i forsikrings- og pensionsbranchen, F&P, efter at have læst en ny rapport fra DTU, som påpeger væsentlige mangler og udfordringer i håndteringen af skybrud og stormflod i Danmark.

Sammen med CIP Fonden har P&F bedt DTU kortlægge, hvad det vil koste at klimasikre Danmark mod de to typer oversvømmelser, som vi har været ramt af de senere år. Og det er ikke småpenge. Analysen viser nemlig, at det vil koste mere end 400 milliarder kroner i tabte værdier og genopbygning over de næste 100 år, hvis der ikke bliver klima- og skybrudssikret på langt højere niveau end indtil nu.

- Rapporten taler sit tydelige sprog: Vi står over for en monumental udfordring, hvor Danmark i en nær fremtid vil opleve flere oversvømmelser som følge af både skybrud og stormfloder, siger Charlotte Jepsen fra CIP Fonden i en pressemeddelelse.

Link kopieret!

Det har aldrig været dyrere at købe en ejerlejlighed

I oktober var den gennemsnitlige kvadratmeterpris på ejerlejligheder på 36.185 kroner på landsplan. Det er cirka 0,9 procent mere end måneden før og det højeste niveau nogensinde. Det viser tal fra Boligsiden, som samler data fra alle landets ejendomsmæglere, ifølge Ritzau.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Ikke tildelte cookies

Disse cookies er endnu ikke blevet kategoriseret. Vi arbejder på at identificere deres formål og sikre, at de respekterer dine privatlivsindstillinger.

Navn Udbyder
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google