Flertal vil arbejde for at få fossil bilkørsel ud af København i 2030

Partierne blev torsdag aften enige. Benzin- og dieselbiler skal ud af København i 2030.

Et polisk flertal i Københavns Borgerrepræsentation har torsdag besluttet, at de vil arbejde på at gøre hovedstaden fri for fossile biler i 2030.

Det oplyser Rasmus Steenberger (SF) til TV 2 Kosmopol. 

- Jeg er helt vildt glad, siger Rasmus Steenberger (SF).

quote Vi vil gerne sætte en slutdato, så folk har mulighed for at planlægge deres næste bilkøb.

Rasmus Steenberger, byudviklingsordfører, SF, Københavns Kommune

Det var en enig borgerrepræsentation, der vedtog forslaget fra SF og Alternativet - dog med en række ændringsforslag:

Det skal undersøges, om der kan stilles tilstrækkeligt med ladestandere op. 

Det skal undersøges, om beslutningen vil føre til øget social ulighed - eksempelvis skal det undersøges, om personer med handicap kan nå at skaffe sig en ny bil. 

Det skal også undersøges, om den kollektive trafik kan følge med de behov, som beslutningen vil medføre. 

Endelig har Københavns Borgerrepræsentation også besluttet at skrive et brev til den relevante minister for at tilskynde Christiansborg til at sikre den nødvendige lovgivning.

Et væsentligt indgreb

Rasmus Steenberger (SF) medgiver, at det er et væsentligt indgreb, som kommunen har ambitioner om. Derfor er det vigtigt for ham, at borgerne får en dato, som de kan forholde sig til. 

-  Vi vil gerne sætte en slutdato, så folk har mulighed for at planlægge deres næste bilkøb. I øvrigt vil vi gerne give folk det løfte, at de nødvendige ladestandere kommer op, så forslaget kan lade sig gøre, siger han.

I dag kører lidt mere end seks procent af de 165.130 biler i Københavns Kommune på grønt brændstof.

En fremskrivning, som De Danske Bilimportører har lavet, viser, at der vil være mellem 30 til 40 procent elbiler i 2030 med den nuværende lovgivning.

Men hvis kommunens forslag bliver til noget, vil det altså være alle biler, der skal være fossil-fri.

Nul-emmisionszoner findes allerede i stor stil i både Holland og England. 

I Oslo er der afsat millioner til at undersøge, hvordan det kan implementeres i vores nabo-hovedstad.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik