Flertal vil opkræve højt gebyr fra udlejningsløbehjul og cykler: Helt absurd, lyder kritikken

Kritikere stiller sig måbende og uforstående over for et kommunalt administrationsgebyr på op mod 720 kroner per køretøj opstillet på offentlige arealer.

Virksomheder, der udlejer løbehjul og cykler i København, skal opkræves 480 kroner per cykel og 720 kroner per elløbehjul om året i administrationsgebyr til Københavns Kommune for retten til at stille dem op på de offentlige arealer, hvor den slags er tilladt.

Det mener et flertal på Københavns Rådhus, som torsdag aften ventes at vedtage de nye takster, som også omfatter en salgs ’dummebøder’ på 338 kroner per ulovligt parkerede køretøj, som kommunens medarbejdere skal fjerne.

Det vil gøre København til et dyrt bekendtskab for udlejningsvirksomhederne. For i langt de fleste andre europæiske storbyer betaler firmaerne nemlig ikke noget eller meget lave administrationsgebyrer.

Bag forslaget om de nye gebyrer står Enhedslisten, Socialdemokratiet og Alternativet, der til sammen kan danne et lille flertal på Rådhuset.

- På samme måde som en cykelbutik, der udlejer cykler, og som har udgifter til husleje og så videre, så er det også rimeligt, at de virksomheder, der bruger vores gader og pladser til at udleje og drive forretning, skal betale for det, siger Nanna Hedeager Olsen (EL), teknik- og miljøborgmester i København til TV 2 Lorry.

’Gumpetung holdning’ og ’absurd’ sammenlignet med andre byer

De kraftigt opskruede gebyrer for udlejningsselskaberne kommer, efter en ny vejlov fra starten af dette år har givet kommunerne udvidede muligheder for selv at fjerne ulovligt parkerede udlejningskøretøjer samt forbyde opstilling af dem i dele af byen.

Sidstnævnte vedtog politikerne på Rådhuset i starten af oktober måned sidste år, hvor et flertal stemte for et forbud mod at parkere dem i et område omkring Indre By, Christianshavn samt de inderste dele af brokvartererne.

Udsigten til beslutningen om forhøjede gebyrer oven i hatten har fået politiske modstandere til at fare op.

- Det er en noget gumpetung holdning til den grønne mobilitet. Med de takster siger vi reelt set farvel og tak til alle andre end det kommunale- og statsstøttede system med de hvide bycykler, siger Mette Annelie Rasmussen, der er teknik- og miljøordfører for Det Radikale Venstre på Rådhuset.

Borgerrepræsentationen har tidligere vedtaget en zone omkring Indre By og brokvarterene, hvor der er forbud mod opstilling af udlejningsløbehjul.
Borgerrepræsentationen har tidligere vedtaget en zone omkring Indre By og brokvarterene, hvor der er forbud mod opstilling af udlejningsløbehjul.

- Det virker absurd at det samme gebyr skal være over 30 gange så dyr i København som i Odense. Vi er bekymrede for, om vi er på vej ind i absurd gebyrspiral, som i virkeligheden spænder ben for grøn mobilitet som private udlejningscykler jo er, siger hun med henvisning til fynske by, hvor udlejningsfirmaer betaler 15.000 kroner i administrationsgebyr for retten til at opstille 1.000 køretøjer i en periode på et år.

quote Det er en noget gumpetung holdning til den grønne mobilitet

Mette Annelie Rasmussen (RV)

Med de nye takster i København vil gebyret for at udleje 1.000 cykler fra offentlige arealer være 480.000 kroner, mens prisen for samme antal elløbehjul vil være 720.000 kroner.

- De røde partier har godt og grundigt saboteret det her marked. Det er forrykt, at operatører i København skal betale flere millioner for det, man i andre byer skal betale få tusinde kroner eller intet for, siger De Konservatives gruppeformand Jakob Næsager.

Cykeludlejer føler sig straffet for problemer skabt af løbehjul

I 2015 startede Erdem Ovacik firmaet Donkey Republic i København, og året efter firmaets udlejningscykler en del af gadebilledet i hovedstaden.

Siden da har den københavnske virksomhed udvidet forretningen og er i dag til stede i 60 europæiske byer. nu frygter direktøren, at de kraftigt øgede takster kan betyde et farvel til den by, det hele startede i.

- Vi føler, at vi bliver straffet for de problemer, der har været med udlejningsløbehjul i København. Der er indbygget tracking i vores cykler, så kommunen har ikke skullet bruge penge på at fjerne dem, og vi har ikke oplevet problemer med, at de har ligget og rodet rundt i bybilledet, siger Donkey Republic-grundlæggeren.

Donkey Republics orange delecykler har siden 2016 været at finde rundt omkring i de københavnske gader.
Donkey Republics orange delecykler har siden 2016 været at finde rundt omkring i de københavnske gader.
Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Han påpeger, at langt de fleste byer i Europa er glade for at lade firmaet opstille dets delecykler gebyrfrit eller uden ret meget af slagsen, fordi bystyrerne ifølge Erdem Ovacik anerkender, at de private udlejningscykler er en del af de offentlige transportsystemer på lige fod med busser og metro.

Udsigten til de høje gebyrer for at være til stede i København betyder i første omgang, at virksomheden vil være nødsaget til at fjerne mange af deres udlejningscykler fra gaderne.

- Det er et meget stort beløb, som er problematisk for en virksomhed som vores. Det vil sandsynligvis betyde, at vi må mindske vores operation i København og være til stede i mindre områder med større fokus på turister frem for pendlere, siger Erdem Ovacik.

Højere gebyrer - bedre tilsyn

Enhedslistens teknik- og miljøborgmester peger dog på, at der også har været problemer med udlejningscykler, som har blokeret fortove og gjort livet surt for handicappede, gangbesværede og barnevogne.

Netop det skal der med de højere gebyrer gøres op med. Indtjeningen fra gebyrerne skal nemlig gå til øget tilsyn med udlejningskøretøjerne i form af kommunale støvler på fortovene.

- Vi er blevet enige om, at der skal føres bedre kontrol med, at køretøjerne står rigtigt. Hvis vi vil have ansatte ude i byen til at kigge efter, om køretøjerne står rigtigt, og vi ikke vil finansiere det via skattekroner, så skal det jo lægges over på udbyderen, siger Ninna Hedeager Olsen (EL).

Men vil det ikke bare betyde, at flere turister så vælger at hoppe ind i taxa’er og på deiselbusser?

- Vi må skabe en by og en infrastruktur, hvor det at transportere sig på cykel er den hurtigste og den nemmeste måde at gøre det på. Der er nærmest ikke et hotel i København, der ikke også har lånecykler tilknyttet, og der er mange fysiske butikker, som også udlejer. Det er altså ikke svært at komme til at leje en cykel i København, uanset hvad.

Borgerrepræsentationen stemmer om forslaget torsdag aften. Vedtages det, skal der blandt andet ansættes fire kommunale medarbejdere til at føre tilsyn med og håndhæve de skærpede parkeringsregler for udlejningskøretøjerne.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik