Det begyndte med en skurvogn, som han byttede sig til for en kasse øl samt lidt hjælp fra familiemedlemmer, da Nikolai Kiim fik en god idé i 2008.
Han så et hul i markedet og valgte at kaste sig ud i det.
- Jeg startede uden penge, men jeg havde en god idé og tro på mig selv, siger Nikolai Kiim.
Nu har han solgt 65 procent af sin virksomhed, Gavefabrikken, for et trecifret millionbeløb. Trods den store succes føler han ikke, at det har ændret, hvem han er.
- Jeg føler stadig, at jeg er den samme, som da jeg startede. Det er vigtigt at være ydmyg. Det stammer nok fra mit jyske bagland, siger Nikolai Kiim.
Rejsen har været lang og udviklende, men han fortæller til TV 2 Kosmopol, at det altid har været lysten, som har drevet værket.
- Jeg ser den konstante udvikling, og jeg tænker hele tiden nyt. Jeg fornyer mig selv, virksomheden og udvikler vores idéer, siger Nikolai Kiim.
Jeg er privilegeret at lave noget, som jeg brænder for og synes er sjovt
Stædighed og tro på tingene
Nikolai Kiim ser sig selv som købmand, og ifølge ham selv besidder han også en særlig evne. En evne, han mener at dele med mange iværksættere.
- Jeg ved ikke selv, at jeg ikke kan. Det betyder, at jeg springer ud i det, og at jeg har en stædighed til at tro, at det bare er lige til, fortæller Nikolai Kiim.
Og lykkes gjorde det. Gennem 2010'erne fik han sine første medarbejdere og en omsætning på 10 millioner.
I 2016 var 20 medarbejdere samt nuværende direktør Torben Yde ansat.
Ansættelsen af direktør Torben Yde gjorde, at Nikolai Kiim kunne udvikle nye koncepter og nye markeder, som er det, han brænder mest for.
Men væksten var ikke færdig med at stige. I 2016 åbnede Gavefabrikken i Norge og i 2020 i Sverige. I dag er det Danmark og nordens største leverandør af firmajulegaver.
Næste skridt på rejsen
Det var på tide at tage firmaet til nye højder, det kunne kapitalfonden Capidea ifølge Nikolai Kiim hjælpe med. Capidea har nu købt 65 procent af firmaet, og det var det helt rigtige tidspunkt, hvis man spørger Nikolai Kiim.
- De tilføjer en know how, men er også med til at udvikle virksomhedens brugeroplevelse og supplychain samt noget kapital, siger Nikolai Kiim.
Ifølge Børsens oplysninger er Gavefabrikken omkring 400 millioner kroner værd, hvilket i så fald betyder, at kapitalfonden betaler Nicolai Kiim omkring 260 millioner kroner for de 65 procent af virksomheden.
Spørg Os - Formular
_
Selv ønsker Nikolai Kiim ikke at afsløre, hvad prisen er, men han understreger, at salget handler om mere end bare mønt. Hvis man skal tage det næste skridt, så er der vigtigt, at man kan godt sammen, så det bliver et succesfuldt partnerskab, forklarer han.
- Vi delte værdier og havde god kemi. Vi ser en fælles vej frem og fremtid. Men det vigtigste for mig er medarbejderne og deres trivsel og udvikling.
Hvis ikke vi udvikler, så afvikler vi
Når man har oplevet så meget succes, hvordan holder man så motivationen oppe efter så mange år?
Det handler for Nikolai Kiim om at have det sjovt, når står op og have en lyst til at gå på arbejde. Når han gør noget, så gør han det 100 procent.
- Hvad handler det om, når man giver en julegave? Det handler om at overraske og udvikle sig til næste år. Det er også DNA’et i firmaet, siger Nikolai Kiim.
Selvom han har brugt over 15 år på projektet og opnået masser af succes, er Gavefabrikken i sidste ende ikke det, som gør ham lykkelig. Lykken kommer fra hans nære relationer og omgivelser.
- Jeg er privilegeret at lave noget, som jeg brænder for og synes er sjovt. Det er stadig vigtigt at klappe sig selv på skulderen, når man har gjort det godt, fortæller Nikolai Kiim til TV 2 Kosmopol.
Nikolai Kiim har på trods af salget stadig blod på tanden, og han har planer for at fortsætte udviklingen af Gavefabrikken.
Han har heller ikke planer om at gå tidligt på pension.