- De ligner ét stort spørgsmålstegn.
Sådan beskriver chauffør Freja Høfling nogle af de kunder, der skal køre med hende.
Hun arbejder deltid som chauffør hos en virksomhed, hvor man blandt andet kan booke en eksklusiv minibus til at hente og bringe sig – men når kunder møder hende ved bussen, så går der ofte lidt tid, før de opdager, at det er hende, der er chauffør.
- Jeg håber, at folk indser, at der er ligeså normalt for en pige at køre i en stor bil, som det er for en mand.
Ifølge Freja Høfling går nogle af kunderne bare forbi hende, og når de først opdager, at det er hende, der er chauffør, bliver de overrasket.
”Er det dig? Er du sikker? Vi ledte efter en mand”, forklarer Freja Høfling, at nogle kunder udbryder, når de opdager, at det er hende, der skal køre minibussen.
Freja Høfling er da også den eneste kvinde på sin arbejdsplads, og selv kender hun kun til én anden kvinde i branchen fra et andet firma.
(Artiklen fortsætter efter billedet.)
Freja Høfling påpeger dog, at hun ikke synes, det er dårligt, det hun oplever, men ifølge hende vidner den tilsyneladende overraskende reaktion fra folk om, at der ikke er mange kvindelige chauffører i branchen.
- Kunderne synes, det er fedt (at jeg er chauffør, red.). Faktisk har jeg aldrig haft en følelse af, at det var nederen. Folk bliver rigtig glade, og jeg får mange komplementer. Det er ikke noget dårligt, siger Freja Høfling til TV 2 Kosmopol.
Ikke et udbredt problem
Ifølge Michael Nielsen, der er administrerende direktør i Dansk PersonTransport (DTP), der er den faglige brancheforening for bus- og taxivognmænd i Danmark, oplever han ikke generelt, at kvinderne i branchen møder fordomme.
Han påpeger dog, at der er sket rigtig meget i branchen, og at kvinder er utrolig velkomne.
- Vi byder dem (kvinderne, red.) velkommen med åbne arme. Det har typisk været et mandsdomineret fag at være chauffør, og det vil vi rigtig gerne gøre op med, siger Michael Nielsen.
Han mener heller ikke, at der er generelle problemer med kunderne.
- Det er ikke noget, der er et udbredt problem i branchen. Vi hører det også med mandlige chauffører som kvindelige chauffører. Det er ikke noget, som vi ser som et problem eller barriere, siger Michael Nielsen til TV 2 Kosmopol.
Opfordrer andre til at blive chauffør
Freja Høfling understreger da også, at det er virkelig sjældent, at hun oplever noget ubehageligt, for langt de fleste kommentarer og reaktioner, hun får, er ifølge hende komplimenter.
Hun opfordrer da også andre til at tage samme uddannelse, som ifølge hende er det fedeste, hun nogensinde har gjort.
- Der er ikke så mange piger, som begiver sig ud i det her, hvilket jeg ikke forstår. Det er fedt, og man skal ikke være flov over arbejdet. Hvis jeg skulle sige noget, det er faktisk et selvtillidsboost at tage et buskørekort, siger Freja Høfling og fortsætter:
- Jeg håber, at folk indser, at der er ligeså normalt for en pige at køre i en stor bil, som det er for en mand.
Tal fra det private uddannelsescenter, UCplus, der blandt andet udbyder uddannelser som bus-, lastbil- og taxachauffør viser, at cirka 10 procent af deres kursister er kvinder.