46 år gammel konvention spænder ben for klimavenlig sejlads af jord til Lynetteholm

Tre firmaer har fundet en klimavenlig løsning til at sejle jord til Lynetteholmsprojektet. Men en miljøkonvention fra 1974 kan sætte en stopper for sejladsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
I London har denne jordsejlads vundet en miljøpris for at nedbringe forureningen ved at erstatte lastbilkørsel gennem byen med jordtransport på pram. Tre firmaer foreslår nu en markant større pramsejlads i København, med over 100 meter lange pramme, der kan laste op mod 8000 tons jord. Men en miljøkonvention står måske i vejen for projektet.
Foto: Tideway / PR

For at undgå trængsel, farlige situationer samt støv- og støjgener har flere politiske partier, miljøorganisationer og lokale borgergrupper længe kæmpet for, at jorden til Lynetteholm skal sejles dertil, fremfor at blive køre på lastbiler tværs igennem København.

Tre større firmaer har nu fundet en måde, der både er økonomisk og CO2-mæssig fordelagtig, men en 46 år gammel miljøkonvention kan stå i vejen for den løsning, de foreslår. 

- Det, der er problemet, er, at de foreslår en løsning, hvor der er en pram, hvor man åbner bunden og bare dumper forurenet jord direkte ned på havbunden, og det, mener vi, ikke er i overensstemmelse med Østersøkonventionen, siger Anne Skovbro, der er administrerende direktør i By & Havn, der står for selve Lynetteholmsprojektet.

Vi mener ikke, at man med Østersøkonventionen i hånden, kan dumpe lettere forurenet jord direkte på havbunden

— Anne Skovbro, By & Havn

Det er slæbebådsfirmaet Svitzer, jordhåndteringsfirmaet Norrecco og energiselskabet Vattenfall, der er gået sammen om en elektrificeret pramløsning, der skulle transportere jorden via Avedøre Holme og hele vejen uden om Amager.

Men netop som de tre er kommet op med forslaget, bliver Østersøkonventionen fra 1974 trukket frem som udfordringen. Østersøkonventionen er en international aftale mellem Østersølandene, som har til formål at forbedre havmiljøet i Østersøen, og aftalen indeholder derfor regler om, at man som udgangspunkt ikke må dumpe ting direkte i havet.

- Vi mener ikke, at man med Østersøkonventionen i hånden kan dumpe lettere forurenet jord direkte på havbunden. Man vil skulle lukke øen først, før man kan begynde at putte jord i, siger Anne Skovbro fra By & Havn.

Splitpram skulle lette flytningen af jord

En af grundpillerne i Svitzer, Norrecco og Vattenfalls planer om at sejle jorden til Lynetteholm er netop, at man bruger en splitpram, der kan åbne bunden, så jorden kan blive losset direkte på det sted, hvor den skal ligge.

- Den bedste løsning, hvis man vil undgå at skulle håndtere jorden igen ude Lynetteholm, det er at bruge splitpramme. Når man blot kan åbne bunden, så skal jorden ikke først losses fra prammen og over på lastbiler, der så skal køre den til, hvor den skal ligge. Det er både billigere og mindre CO2-belastende, siger administrerende direktør i slæbebådsfirmaet Svitzer, Kasper Friis Nilaus.

- Hver gang man skal flytte noget jord, så udleder man noget CO2, og hvis man skal flytte det fra en lastbil og over på en pram og over på en lastbil igen, så vil der jo værre noget CO2 knyttet til hver af de aktiviteter. Så i virkeligheden er det sådan, at jo færre gange vi skal flytte jorden fra den ene til den anden model, jo mindre CO2-belastning vil der være, siger Anne Skovbro.

I miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholmsprojektet er det beregnet, at det vil firedoble CO2-udledningen fra jordtransport, hvis man sejler jorden til Lynetteholm frem for at køre den. Men de beregninger beror blandt andet på, at jorden skal læsses tilbage på lastbiler ved Lynetteholm for så at køre jorden det sidste stykke vej, og det er altså blandt andet det, som de tre firmaer med splitprammen ville undgå.

- Lige så snart vi har jorden oppe på prammene, så udleder vi ikke mere CO2, for vi sejler udelukkende på certificeret grøn strøm og kan losse jorden direkte ved at åbne bunden, siger Kasper Friis Nilaus.

Vi har lagt op til at vi lukker lynetteholmen, før vi begynder at putte jord i den

— Anne Skovbro, By & Havn

Men den plan forudsætter, at man kan sejle ind på området med en pram, og det vurderer By & Havn altså ikke er muligt, hvis Østersøkonventionen skal overholdes. By & Havn planlægger at bygge en spunsperimeter rundt om hele Lynetteholmsområdet, før jordopfyldningen kan begynde.

Det forventes, at der i op mod 30 år dagligt skal køre 350 lastbiler med et jordlæs til Lynetteholm, som altså frem og tilbage bliver til 700 daglige lastbilture. Hvis den halvdel af jordlæssene, der ligger nærmest Avedøre Holme kun skulle køre dertil, så ville det centrale København slippe for den trafik, og det vil ifølge de tre firmaer kunne give en årlig CO2-reduktion på mellem 290 og 400 tons CO2.

Svitzer vil sejle jorden på pramme hele vejen uden om Amager. Med en fart på 5-6 knob vil turen frem og tilbage tage 10-12 timer inklusiv losning af jord.
Foto: Interconnection af Sara Ki Plans & Jonathan Ki Lindhult

Miljøministeriet skal nu vurdere virksomhedernes pramløsning

Selvom By & Havn altså ikke tror, virksomhedernes pramløsning er realistisk, så kan de på mange måder godt se potentialet i den. For det ville være smart, hvis mængden af lastbiler gennem byen kunne reduceres.

- Det giver på mange måder rigtig god mening, at det jord, der kommer fra den sydlige del af byen, kan komme ind ad andre veje, og derfor vil vi meget gerne kigge på de løsningsforslag, der er kommet ind, siger administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

Derfor vil By & Havn nu sende de tre virksomhedernes løsningsforslag til Miljøministeriet, så deres jurister kan vurdere, om man på nogen måde kan finde et smuthul i Østersøkonventionen, og dermed få lov til at sejle splitpramme ind på Lynetteholmsområdet.

- Vi har lagt op til, at vi lukker Lynetteholmen, før vi begynder at putte jord i den, og det er sådan set det, som er den gængse metode, men det er nu noget Miljøministeriet skal ind og vurdere, om det vil være inden for den lovgivningsmæssige ramme ikke at gøre det, siger Anne Skovbro.

For at begrænse CO2-påvirkningen, var en del af de tre virksomheders forslag også at specialbygge en elektrificeret slæbebåd til pramsejladsen.

By & Havn planlægger, at den mængde jord, der når at ophobe sig på Nordhavn inden jordopfyldningen kan begynde ved Lynetteholm, skal sejles over til Lynetteholm, og der ser de et miljømæssigt potentiale i at bruge en sådan elektrificeret slæbebåd fremfor de traditionelle, der sejler på diesel.

- Vi har allerede haft et rigtig godt møde med Svitzer, og vi har sagt, at vi meget gerne vil fortsætte dialogen med dem, siger Anne Skovbro.

Link kopieret!

Seneste nyt

Livgarden tager imod præsident til Egyptens nationalmelodi

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Når Egyptens præsident, Abdel Fattah al-Sisi, fredag og lørdag er på statsbesøg i Danmark, bliver han budt velkommen af det danske kongepar i Christian VII's Palæ på Amalienborg i København.

Her vil kongeparret og den egyptiske præsident overvære et æreskompagni af Den Kongelige Livgarde, som er opstillet til lejligheden.

Det fremgår af programmet for statsbesøget, som Kongehuset har lagt på sin hjemmeside.

Under velkomsten vil Den Kongelige Livgardes Musikkorps fremføre Egyptens nationalmelodi.

I løbet af statsbesøget skal Abdel Fattah al-Sisi også mødes med både den danske statsminister, Mette Frederiksen (S), udenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (M) og formanden for Folketinget, Søren Gade (V).

I forbindelse med programmet skriver Kongehuset, at Danmarks forhold til Egypten vil blive styrket i forbindelse med statsbesøget.

Link kopieret!

Omdiskuteret bydel i København må ikke ligne et "mini-Manhattan", mener Rosenkrantz-Theil

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Lynetteholm og andre kommende byudviklingsområder i København skal bygges i samme stil som de gamle brokvarterer.

Det mener den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil, skriver Politiken.

- Københavnerne lægger vægt på, at man gerne vil have, at man kan se, at det er København. De ønsker karrébyggerier eller byggeforeningsagtige huse som Nyboder, hvis det skal være mindre. Det er de ord, folk sætter på det. Jeg synes, det er rigtigt, for det er det, der kendetegner København, siger hun til avisen.

Hun ønsker ikke, at Lynetteholm skal komme til at ligne Ørestad med en stor andel private udlejningsboliger, der "koster det hvide ud af øjnene", og som er plastret op i stål og beton "som et mini-Manhattan".

Link kopieret!

Nyt byggeri skal indtænke solceller på taget fra 2026

Om godt et år skal alle nye, store offentlige og ikke-beboelsesbygninger som udgangspunkt bygges med solcelleanlæg på taget.

I 2026 træder et EU-direktiv i kraft, som siger, at vi gradvist skal sætte solceller op alle de steder, som er teknisk egnet, og hvor det økonomisk giver mening.

- Det er et fornuftigt skridt, fordi især lokal produktion af strøm får mulighed for at fortrænge udbygning af elnettet og reducere transmissionstabene, siger Sune Thorsteinsson, der er projektleder ved DTU Electro til TV 2 Kosmopol.

Kim Slavinsky er er direktør i virksomheden Phønix Tag Energi og medlem af Dansk Solcelleforening. Han er enig med forskeren.

- Jo mere decentralt, vi kan lave produktion og forbrug, jo færre penge skal vi bruge på at lave infrastrukturen. Det giver rigtig god mening, at den billigste energiform, der findes i verden, den bliver brugt af forbrugerne der, hvor den bliver produceret, siger han.

Samtidig kan de mange små anlæg være med til at styrke forsyningssikkerheden, siger Sune Thorsteinsson fra DTU.

- I forhold til verdenssituationen nu, er decentrale anlæg med til at stabilisere elproduktionen, fordi man simpelthen er mindre følsom overfor terrorhandlinger, siger han.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Arla tilbagekalder mælkeprodukt

Arla Foods tilbagekalder produktet Protino, der er en syrnet mælkebaseret dessert, efter der er fundet mug på produktet.

Det skriver Fødevarestyrelsen i en pressemeddelelse.

Ifølge styrelsen er produktet uegnet som fødevare og bør kasseres eller returneres, hvor det er købt.

Link kopieret!

Nordsjællandsk by får nyt madmarked

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

SlotsArkaderne i Hillerød går i december gang med at bygge om, så det nye madmarked Balkonen Food Hall kan åbne sommeren 2025.

Det skriver sn.dk.

Her vil der være syv madboder og en bar.

- Vi har jo i et pænt stykke tid set tendensen, at vi danskere rigtig gerne vil bruge nogle penge på at spise ude. Så det tapper vi ind i. Og i stedet for at invitere én spiller ind til hele det store areal, synes vi, at det giver god mening, at man får nogle forskellige spiseoplevelser og valgmuligheder, siger Morten Voss, centermanager for SlotsArkaderne, til sn.dk.

Madboderne vil blandt andet servere mexicanske, japanske og italienske retter.

Link kopieret!

Internationalt efterlyst bandemedlem sigtet for at smugle 357 kilo kokain

Foto: Sebastian Andersen Holm / TV 2 Kosmopol

En 42-årig mand bliver fredag fremstillet i grundlovsforhør i Københavns Byret uden selv at være til stede.

Det skriver NSK, National enhed for Særlig Kriminalitet, i en pressemeddelelse.

Manden er sigtet for i fællesskab med flere medgerningsmænd at have indsmuglet og handlet med 357 kilo kokain fra 2020 til sommeren 2024.

Manden har været internationalt efterlyst siden 2019 og er en del af den forbudte bande Loyal To Familia.

Flere personer er allerede dømt for indsmugling og videredistribution af omfattende mængder narkotika i samme sag.

Link kopieret!

Kommune melder ud: Tusindvis af brændeovne skal skrottes

Foto: Mads Jensen / Scanpix

Tusindvis af brændeovne i landets to største byer skal skrottes eller udskiftes.

Det er beskeden i både Københavns og Aarhus kommuner til ejere af brændeovne, der er installeret før 1. juni 2008.

Dem er der cirka 6000 af i Aarhus og cirka 3000 af i Københavns Kommune, fremgår det af pressemeddelelser fra de to kommuner.

Landets kommuner har siden 1. juli 2023 haft mulighed for at forbyde ældre brændeovne i områder med fjernvarme.

Det skyldes, at ældre brændeovne forurener mere end nyere modeller.

Link kopieret!

Politi fandt bombelignende genstand

Foto: Sebastian Andersen Holm/TV 2 Kosmopol

Der blev torsdag eftermiddag tilkaldt bomberyddere til Gladsaxe Ringvej, da der blev fundet en bombelignende genstand i en udgravning.

Det skriver Københavns Vestegns Politi på X.

Genstanden viste sig ikke at være farlig, og alle afspærringer er derfor blevet ophævet.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google