46 år gammel konvention spænder ben for klimavenlig sejlads af jord til Lynetteholm

Tre firmaer har fundet en klimavenlig løsning til at sejle jord til Lynetteholmsprojektet. Men en miljøkonvention fra 1974 kan sætte en stopper for sejladsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
I London har denne jordsejlads vundet en miljøpris for at nedbringe forureningen ved at erstatte lastbilkørsel gennem byen med jordtransport på pram. Tre firmaer foreslår nu en markant større pramsejlads i København, med over 100 meter lange pramme, der kan laste op mod 8000 tons jord. Men en miljøkonvention står måske i vejen for projektet.
Foto: Tideway / PR

For at undgå trængsel, farlige situationer samt støv- og støjgener har flere politiske partier, miljøorganisationer og lokale borgergrupper længe kæmpet for, at jorden til Lynetteholm skal sejles dertil, fremfor at blive køre på lastbiler tværs igennem København.

Tre større firmaer har nu fundet en måde, der både er økonomisk og CO2-mæssig fordelagtig, men en 46 år gammel miljøkonvention kan stå i vejen for den løsning, de foreslår. 

- Det, der er problemet, er, at de foreslår en løsning, hvor der er en pram, hvor man åbner bunden og bare dumper forurenet jord direkte ned på havbunden, og det, mener vi, ikke er i overensstemmelse med Østersøkonventionen, siger Anne Skovbro, der er administrerende direktør i By & Havn, der står for selve Lynetteholmsprojektet.

Vi mener ikke, at man med Østersøkonventionen i hånden, kan dumpe lettere forurenet jord direkte på havbunden

— Anne Skovbro, By & Havn

Det er slæbebådsfirmaet Svitzer, jordhåndteringsfirmaet Norrecco og energiselskabet Vattenfall, der er gået sammen om en elektrificeret pramløsning, der skulle transportere jorden via Avedøre Holme og hele vejen uden om Amager.

Men netop som de tre er kommet op med forslaget, bliver Østersøkonventionen fra 1974 trukket frem som udfordringen. Østersøkonventionen er en international aftale mellem Østersølandene, som har til formål at forbedre havmiljøet i Østersøen, og aftalen indeholder derfor regler om, at man som udgangspunkt ikke må dumpe ting direkte i havet.

- Vi mener ikke, at man med Østersøkonventionen i hånden kan dumpe lettere forurenet jord direkte på havbunden. Man vil skulle lukke øen først, før man kan begynde at putte jord i, siger Anne Skovbro fra By & Havn.

Splitpram skulle lette flytningen af jord

En af grundpillerne i Svitzer, Norrecco og Vattenfalls planer om at sejle jorden til Lynetteholm er netop, at man bruger en splitpram, der kan åbne bunden, så jorden kan blive losset direkte på det sted, hvor den skal ligge.

- Den bedste løsning, hvis man vil undgå at skulle håndtere jorden igen ude Lynetteholm, det er at bruge splitpramme. Når man blot kan åbne bunden, så skal jorden ikke først losses fra prammen og over på lastbiler, der så skal køre den til, hvor den skal ligge. Det er både billigere og mindre CO2-belastende, siger administrerende direktør i slæbebådsfirmaet Svitzer, Kasper Friis Nilaus.

- Hver gang man skal flytte noget jord, så udleder man noget CO2, og hvis man skal flytte det fra en lastbil og over på en pram og over på en lastbil igen, så vil der jo værre noget CO2 knyttet til hver af de aktiviteter. Så i virkeligheden er det sådan, at jo færre gange vi skal flytte jorden fra den ene til den anden model, jo mindre CO2-belastning vil der være, siger Anne Skovbro.

I miljøkonsekvensrapporten for Lynetteholmsprojektet er det beregnet, at det vil firedoble CO2-udledningen fra jordtransport, hvis man sejler jorden til Lynetteholm frem for at køre den. Men de beregninger beror blandt andet på, at jorden skal læsses tilbage på lastbiler ved Lynetteholm for så at køre jorden det sidste stykke vej, og det er altså blandt andet det, som de tre firmaer med splitprammen ville undgå.

- Lige så snart vi har jorden oppe på prammene, så udleder vi ikke mere CO2, for vi sejler udelukkende på certificeret grøn strøm og kan losse jorden direkte ved at åbne bunden, siger Kasper Friis Nilaus.

Vi har lagt op til at vi lukker lynetteholmen, før vi begynder at putte jord i den

— Anne Skovbro, By & Havn

Men den plan forudsætter, at man kan sejle ind på området med en pram, og det vurderer By & Havn altså ikke er muligt, hvis Østersøkonventionen skal overholdes. By & Havn planlægger at bygge en spunsperimeter rundt om hele Lynetteholmsområdet, før jordopfyldningen kan begynde.

Det forventes, at der i op mod 30 år dagligt skal køre 350 lastbiler med et jordlæs til Lynetteholm, som altså frem og tilbage bliver til 700 daglige lastbilture. Hvis den halvdel af jordlæssene, der ligger nærmest Avedøre Holme kun skulle køre dertil, så ville det centrale København slippe for den trafik, og det vil ifølge de tre firmaer kunne give en årlig CO2-reduktion på mellem 290 og 400 tons CO2.

Svitzer vil sejle jorden på pramme hele vejen uden om Amager. Med en fart på 5-6 knob vil turen frem og tilbage tage 10-12 timer inklusiv losning af jord.
Foto: Interconnection af Sara Ki Plans & Jonathan Ki Lindhult

Miljøministeriet skal nu vurdere virksomhedernes pramløsning

Selvom By & Havn altså ikke tror, virksomhedernes pramløsning er realistisk, så kan de på mange måder godt se potentialet i den. For det ville være smart, hvis mængden af lastbiler gennem byen kunne reduceres.

- Det giver på mange måder rigtig god mening, at det jord, der kommer fra den sydlige del af byen, kan komme ind ad andre veje, og derfor vil vi meget gerne kigge på de løsningsforslag, der er kommet ind, siger administrerende direktør i By & Havn, Anne Skovbro.

Derfor vil By & Havn nu sende de tre virksomhedernes løsningsforslag til Miljøministeriet, så deres jurister kan vurdere, om man på nogen måde kan finde et smuthul i Østersøkonventionen, og dermed få lov til at sejle splitpramme ind på Lynetteholmsområdet.

- Vi har lagt op til, at vi lukker Lynetteholmen, før vi begynder at putte jord i den, og det er sådan set det, som er den gængse metode, men det er nu noget Miljøministeriet skal ind og vurdere, om det vil være inden for den lovgivningsmæssige ramme ikke at gøre det, siger Anne Skovbro.

For at begrænse CO2-påvirkningen, var en del af de tre virksomheders forslag også at specialbygge en elektrificeret slæbebåd til pramsejladsen.

By & Havn planlægger, at den mængde jord, der når at ophobe sig på Nordhavn inden jordopfyldningen kan begynde ved Lynetteholm, skal sejles over til Lynetteholm, og der ser de et miljømæssigt potentiale i at bruge en sådan elektrificeret slæbebåd fremfor de traditionelle, der sejler på diesel.

- Vi har allerede haft et rigtig godt møde med Svitzer, og vi har sagt, at vi meget gerne vil fortsætte dialogen med dem, siger Anne Skovbro.

Link kopieret!

Seneste nyt

Dronningen plantede træ i Fælledparken

Foto: Kongehuset

Hendes Majestæt Dronningen plantede i dag et egetræ sammen med overborgmester Lars Weiss (S).
Det skriver Det Danske Kongehus på Instagram.

Det sker for at markere tronskiftet både i København og i Dronningens fødeby, Hobart. Hvor man i København planter et egetræ, plantes i Hobart et eukalyptustræ af arten ‘blue gum’, som er det officielle australske symbol på delstaten Tasmanien.
Det er byrådet i Hobart, der har taget initiativ til den fælles træplantning for at ære deres bysbarn Dronningen.

Link kopieret!

FCK slår FCN og overvintrer på førstepladsen

Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Efter en hæsblæsende kamp i Parken mandag aften slutter FC København efteråret af helt i toppen af Superligaen, mens FC Nordsjælland må tage til takke med en 7. plads.

Med ti minutter tilbage af den officielle spilletid stod det 1-1, men FCK's Thomas Delaney gjorde det til 2-1, og blot to minutter efter lagde Mohamed Elyounoussi bolden over i det modsatte hjørne og gjorde det til 3-1, der blev kampens slutresultat.

Link kopieret!

Trængte familier må kigge langt efter den store julemiddag

Foto: Vibeke Toft/Ritzau Scanpix

Julen er hjerternes fest.

Men for mange børn i økonomisk trængte familier kan julen også være en smertefuld tid.

En ny afsavns-undersøgelse, foretaget af Røde Kors blandt julehjælpsmodtagere, viser, at 82 procent af disse familier i Region Hovedstaden må undvære eller spare kraftigt på julegaver, og 80 procent må reducere eller helt undvære (51 procent) en rigtig julemiddag, skriver Røde Kors i en pressemeddelelse.

- Et af mine børn vil slet ikke i skole efter juleferien, for han bliver trist, når han hører om sine kammeraters jul, fortæller en mor i undersøgelsen.

55 procent af de adspurgte familier, der bor i Region Hovedstaden, har også så store økonomiske problemer resten af året, at de ikke har råd til nødvendigt tøj og sko til børnene, og 20 procent af forældrene har været nødt til at springe måltider over til børnene. Det er lidt højere end på landsplan, hvor 18 procent har sprunget måltider over.

63 procent af de økomisk trængte familier i Region Hovedstaden svarede også, at de har været nødt til at undlade at holde fødselsdag for klassen eller kammerater.

Link kopieret!

Elbiler overhaler for første gang benzin og diesel men er langt fra dem, der flest af

Foto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix

Danskerne har foden på speederen, når det kommer til at købe elbiler. Ved udgangen af november udgjorde elbiler cirka 61 procent af de solgte personbiler i Danmark i 2024. I 2023 endte andelen på 42 procent. Det skriver Skatteministeriet i en pressemeddelelse.

Dermed er 2024 på vej til at blive året, hvor antallet af solgte elbiler for første gang overhalede benzin- og dieselbilerne henover et helt år, hvor salget dækker både over nyregistreringer og importerede brugte biler.

Det glæder skatteminister Rasmus Stoklund:

- Det viser både, at danskerne synes, infrastrukturen for elbiler fungerer, og at de politiske initiativer, vi har taget for at gøre det attraktivt at vælge elbilen, virker, siger skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Men, selvom danskerne nu oftere vælger elbilen fremfor en benzin- eller dieselbil, når der skal købes ny bil, så består den samlede bilbestand dog stadig overvejende af fossile biler. Per 30. november er 12 procent af bilbestanden elbiler, mens konventionelle biler udgør 84 procent. Plug-in hybridbiler – som fra 2026 ikke længere vil betragtes som grønne – udgør 4 procent.

Link kopieret!

Iben Hjejle modtager Danmarks ældste teaterpris

Iben Hjejle modtog tidligere på året en Reumert for sit arbejde.
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Mandag aften fik Iben Hjejle overrakt Teaterpokalen 2024 i Folketeatret i København af Anne Middelboe Christensen, der er medlem af Foreningen Danske Teaterjournalister og teateranmelder i Dagbladet Information.

Hun var nomineret for sine roller i Folketeatrets "Lægen" og Teatret ved Sorte Hests "Hvem er bange for Virginia Woolf?".

- Hun har knækket koden som filmskuespiller til at være på en teaterscene og tale på en teaterscene. Det er så forskelligt at spille foran et filmkamera og at spille foran et teaterpublikum, siger Anne Middelboe Christensen.

Teaterpokalen er Danmarks ældste teaterpris, og den blev indstiftet i 1933. Den uddeles af Foreningen Danske Teaterjournalister.

Link kopieret!

Københavns Lufthavne-aktien slår egen rekord

Aktien er ved lukningen af fondsbørsen mandag steget med 60 procent.

Det er den største stigning i selskabets historie på fondsbørsen, skriver Ritzau. Selskabets samlede markedsværdi er nu omkring 46 milliarder kroner.

Det sker efter, at Finansministeriet tidligere i dag har oplyst, at den danske stat vil være hovedaktionær i selskabet igen.

Link kopieret!

Tvang sig adgang til brøndbykamp - nu er han dømt

En 34-årig mand er blevet dømt 40 dages betinget fængsel for sammen med en større gruppe at have tiltvunget sig adgang til Brøndby Stadion i forbindelse med en fodboldkamp i august 2022 mellem Brøndby IF og FC Basel.

Straffen blev desuden skærpet, da lovovertrædelsen fandt sted i en skærpet strafzone.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google