Kampen om el-ladepladser skaber nyt problem: Bøde kan blive løsningen

Flere steder bliver ladepladserne til elbiler ikke brugt til at lade op - og det vækker harme.

- Det er dårlig stil at holde på en plads, hvor man ikke lader. 

Så klart lyder det fra Lars Sømod Jensen. Han er en af de efterhånden mange elbilsejere i København, og så er han frustreret.

For mens der flere gange er blevet råbt op om, at manglen på parkeringspladser generelt og manglen på el-ladestandere, så er der opstået et nyt uset problem.

Lars Sømod Jensen oplever nemlig ofte, at han har svært ved at finde en ladeplads til sin bil, fordi ladepladserne er optaget af biler - og det er ikke af biler, der lader op, nej de holder blot parkeret. 

- Når man ikke kan finde en ladeplads, så får man det, der på norsk hedder ladestress og rækkeviddeangst, og det er ikke sjovt, så bliver man virkelig irriteret, forklarer han til TV 2 Lorry.

Og Lars Sømod Jensen er langt fra alene med sin frustration.

Facebook bugner nemlig med elbilister, som i lukkede grupper giver udtryk for deres frustrationer i forbindelse med at komme til ladepladserne.

Artiklen fortsætter under billedet...

Elbiler kommentarer på Facebook
Foto: Screenshot Facebook

Også Hammer Radwan, der bor på Islands Brygge, kan nikke genkende til udfordringerne, og det er selvom han blot er kommende er el-bilsejer.

For mens han venter på sin kommende elbil, så er han allerede bekymret for, om han kan få den ladet op, hvor han bor:

- Problemet er, at der altid er fyldt op. Der er ikke pladser nok. Folk, som lader, de bliver ved med at lade bilen holde, efter bilen er ladet op. De fjerner den ikke, siger han til TV 2 Lorry.

Dårlig men lovlig stil

Men selvom det ikke er god stil, så er det lovlig stil.

I Københavns Kommune må el-bilister nemlig gerne blive holdende størstedelen af p-pladserne med ladestandere – også når bilens batteri er fyldt helt op.

- Lige nu er det et spørgsmål om at skulle sikre, at man kan få så mange elbiler til at holde her som muligt, siger Mette Reissmann, der er socialdemokratisk medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

I alt er der 1240 ladepladser i København. På 690 af dem er der ingen tidsbegrænsning, mens der på de resterende 550 plader er tre timers tidsbegrænsning, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen til TV 2 Lorry.

I modsætning til København, så går Roskilde Kommune mere håndfast til værks, når det gælder parkering på ladepladserne.

Her har man i tidsrummet mellem klokken 09.00 og 18.00 sat en begrænsning, så man må holde på en ladeplads i fire timer - og hvis ikke det overholdes, så risikerer man at få en parkeringsafgift. 

- Vi vil jo gerne have, at der kommer lidt flow i pladserne, så folk ikke skal ligge og køre rundt for at finde en el-ladeplads, siger Claus Larsen (S), der er formand for Plan- og Teknikudvalget i Roskilde Kommune.

Mette Reissmann vil da heller ikke afvise, at en lignende model kan komme på tale i København.

- Vi kunne jo sætte en fornuftigt tidsbegrænsning forskellige steder i byen, så du kun kan holde eksempelvis tre-fire timer, mens du lader. Hvis man så ikke overholder det, så vil det blive sanktioneret med en bøde, siger hun til TV 2 Lorry. 

Lars Sømod Jensen mener dog ikke, at det er kommunen, der skal gribe ind. Han mener i stedet, at selvjustits er løsningen.

- Jeg synes ikke, der mangler noget indgreb fra kommunen. Jeg synes, der mangler gensidig opdragelse, og så mangler der bare god stil. Det er dårlig stil at holde på en ladeplads uden at lade. Det er det bare, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik