Lokomotivføreren Thomas frygter ulykker med børn: Forældre skal se op fra deres telefon

Børn og unge, der leger eller kører på cykel eller løbehjul på perronerne, er til fare for dem selv og andre. Det er et af vores fokusområder, siger sikkerhedschef i DSB.

Børn, der løber og leger, er normalt et glædeligt syn.

Men hvis man er lokomotivfører og ser et barn, der leger, løber på løbehjul eller cykler på perronen, så er det en helt anden sag.

Det er nemlig et velkendt problem for DSB og deres lokomotivførere, at der ikke altid er helt styr på ungerne, når toget kommer rullende ind på perronen.

- Det er vigtigt, når vi kommer kørende ind på perronen – eller skal igennem med op til 180 kilometer i timen – at vi hurtigt kan danne os et overblik og se, at der er forældre eller værger i nærheden af de børn, som har styr på dem, siger Thomas Knudsen, der er lokomotivfører og kører fjern- og regionaltog fra København, til TV 2 Lorry.

quote Man frygter hver dag, det sker.

Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, DSB

Han og flere af hans kolleger frygter, at der en dag vil ske en ulykke, hvor et barn er involveret. Især fordi flere børn kører på løbehjul og børnecykler på perronerne:

- Hvis de vælter, så er situationen ude af kontrol, og de kan hurtigt glide ud over perronkanten, siger han.

Ved nødbremsning er stoppedistancen omkring 130 meter, hvis togets fart er 60 kilometer i timen.

DSB: Det handler om opdragelse

I DSB kører man løbende kampagner om sikkerheden på perronerne. De skal henvende sig til forskellige aldersgrupper blandt børn og unge.

Og når det kommer til børn og helt unge, så er cykler og løbehjul et fokusområde:

- At køre på løbehjul, cykel eller løbe og lege er ikke den rette opførsel på en perron. Der skal man gå på sine fødder og ikke fjumre rundt og være til fare for sig selv og andre, siger underdirektør for Sikkerhed og Drift i DSB, Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen.

Han understreger, at det primære ansvar ligger hos forældrene eller de voksne, der er sammen med børnene.

- Der en opdragelsesting i det, og det er noget, vi sammen skal blive bedre til. Vi skal blive bedre til at se op fra mobiltelefonerne og lægge mærke til, hvad der sker omkring os, siger han og fortsætter:

- Vi skal have de gode vaner med, også når vi skal med toget.

Thomas Knudsen vil også ønske, at forældrene tager større ansvar for børnenes opførsel.

For alles skyld:

- Forældre eller værger skal være mere opmærksomme på deres børns opførsel. Det er ikke unormalt, at man ser et barn lege træt på perronkanten og en værge, der sidder på en bænk og kigger på sin mobiltelefon.

I 2021 var der i gennemsnit mere end tre episoder om dagen, hvor lokomotivførere var tæt på at ramme personer på de danske skinner.

Antallet af nærved-påkørsler er steget fra 921 i 2018 til 1380 i 2021. Det svarer til en stigning på næsten 50 procent på tre år.

Personpåkørsler spøger

I DSB er man også meget opmærksom på udfordringen med børn og unges opførsel på perronerne.

Selvom helt små børn ikke fylder i skadestatistikkerne, så er det nogle, man er meget opmærksomme på, siger underdirektør for Sikkerhed og Drift i DSB, Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, til TV 2 Lorry:

- Man frygter hver dag, det sker.

Og den frygt går hårdt ud over lokomotivførerne:

- Det, vi helt grundlæggende ser, er, at det er rigtig hårdt for vores lokomotivførere. Har man oplevet en personpåkørsel, så er det hårdt, når man ser et barn tæt på skinnerne, fordi man ved, at det kan udvikle sig til en farlig situation, siger Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen,

quote At køre på løbehjul, cykel eller løbe og lege er ikke den rette opførsel på en perron

Carsten Dam Sønderbo-Jacobsen, DSB

Den betragtning er Thomas Knudsen enig i.

- Når du har haft personpåkørsel tidligere, så er det en alvorlig oplevelse, som du bærer med dig hele livet. Der findes ikke en fører, der ikke kan huske det præcise sted og tid, hvis de har oplevet en personpåkørsel, siger Thomas Knudsen og fortsætter:

- Derfor kan de mindre nærved-hændelser være med til at vælte korthuset for den enkelte.

Thomas Knudsen har ikke selv været i en farlig situation, hvor et barn har været involveret, men han har flere gange mærket kroppen gå i alarmberedskab, fordi et barn har været for tæt på skinnerne:

- Det er hårdt for kroppen, hvis det er noget, man oplever ofte. Det er en stor stressfaktor, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik