Lynetteholm kan vedtages i denne uge - eksperter advarer om projektet

To eksperter kommer nu med advarsler om Lynetteholm. Anlægsprojektet kan blive det største i nyere tid, og politikerne på Christiansborg skal stemme om det i denne uge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.

I denne uge skal politikerne på Christiansborg stemme ja eller nej til halvøen Lynetteholm på 2,75 kvadratkilometer i Københavns Havn.

Blandt fagfolk er der dog bekymring for det kæmpemæssige anlægsprojekt. 

 - Den måde, hvorpå man har udformet byggeriet, gør, at jeg er sikker på, det vil få fatale konsekvenser for miljøforholdene i Østersøen, lyder det fra Morten Holtegaard Nielsen, der er oceanograf og selvstændig i virksomheden Marine Science and Consulting.

Jeg skal ikke kunne sige, hvordan de er kommet frem til de resultater, men jeg kan se i det, der er lagt frem i miljøvurderingen, at der er blevet begået nogle alvorlige fejl. Meget af dataet er simpelthen utroværdigt

— Morten Holtegaard Nielsen

Lynetteholm skal bygges mellem Nordhavn og Refshaleøen. Det er i Øresund, der er den korteste og dybeste af de tre forbindelser - Storebælt og Lillebælt er de to andre - mellem Kattegat og Østersøen. 

- Øresund er noget særligt i den forstand, at der herfra sker en stor indstrømning af salt til Østersøen. Ude i den dybe del af Øresund ligger vandet med masser af salt fra Nordsøen. Så snart strømmen vender og går i syd, så kan vandet komme over Drogden-tærsklen og ind i Østersøen, fortæller Morten Holtegaard Nielsen.

Lynetteholm skal placeres i Kongedybet, der er en rende på bunden af Øresund, som spiller en rolle for vandgennemstrømningen og salttransporten. 

Fakta om Lynetteholm:

Visionen for Lynetteholm er en helt ny bydel midt i Københavns Havn, der kan stormflodssikre byen fra nord og skabe plads til cirka 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser. 


Kilde: By & Havn

Halvøen vil have det, man kalder en blokeringseffekt, og Morten Holtegaard Nielsen mener, at konsekvensen af det vil være større, end hvad der er fremlagt.

- Det vil nærmest fungere som en prop, hvor der ikke kan strømme saltvand mod syd i den her dybe rende, lyder det. 

Ifølge oceanografen er det bestemt ikke ligegyldigt, hvis Østersøen får mindre salt fra Øresund.

- Der er rigtig meget, der bliver påvirket af de her salt- og densitetsforhold. Et godt eksempel er torsken. Når torsken lægger sine æg, så driver de rundt i vandmasserne i Østersøen, og jo mindre salt, der er i vandet, jo større risiko er der for, at de ryger ned i vandsøjlen, og jo større risiko er der for, at de ikke dur til noget - at de simpelthen dør, før de bliver til torsk, siger Morten Holtegaard Nielsen.

I den miljøvurdering for Lynetteholm, der har været i høring, er der dog ikke noget, der tyder på, at det vil gå så galt. 

- Jeg skal ikke kunne sige, hvordan de er kommet frem til de resultater, men jeg kan se i det, der er lagt frem i miljøvurderingen, at der er blevet begået nogle alvorlige fejl. Meget af dataet er simpelthen utroværdigt, lyder det fra Morten Holtegaard Nielsen.

Ændring i miljøstrategi

En anden, der har sat sig ind i det omfattende materiale om Lynetteholm, er Jacob Steen Møller. Han er pensioneret civilingeniør og var i sin tid leder af alle de marine miljøundersøgelser for både Storebæltsbroen og Øresundsbroen.

Han har undret sig over, hvad han har læst og har derfor sendt et brev til både transportminister Benny Engelbrecht (S), der er ansvarlig for anlægsloven, og til bygherren, hvilket er udviklingsselskabet By & Havn. 

- Det, der fik mig til at skrive brevet, er en bekymring for den - synes jeg - ret radikale ændring af miljøstrategi, som VVM'en (miljøvurderingen red.) for Lynetteholm er udtryk for.

Bekymringen baserer sig på Jacob Møllers egne erfaringer med store anlægsprojekter.

- Da man byggede Storebæltsbroen og Øresundsbroen, havde man de samme drøftelser om blokering, som man har i dag med Lynetteholm. Dengang besluttede man, at broforbindelserne ikke måtte påvirke gennemstrømningen til Østersøen - hverken i den daværende eller i en fremtidig situation, fortæller Jacob Steen Møller: 

- De skulle være så neutrale som muligt. Med Lynetteholm har man anlagt det synspunkt, at blokeringen er så lille, at den ingen betydning har, og oveni det at klimaforandringer vil modvirke den effekt, som Lynetteholm har. Det er en helt anden miljøstrategi, end man havde på de to store projekter.

Fakta om forslag til lov om anlæg af Lynetteholm:

Formålet med lovforslaget er at give hjemmel til, at udviklingsselskabet By & Havn kan anlægge en ny halvø i Københavns Havn.


Lovforslaget blev 1. behandlet den 5. maj 2021. Det er sat på dagsorden til 2. behandling den 1. juni 2021 og 3. behandling den 4. juni 2021. Lovforslaget kan vedtages ved 3. behandlingen. 


Loven forventes at træde i kraft den 1. juli 2021.


Kilde: Folketingets hjemmeside

Det er en forskel, der kan have en betydning i kroner og øre.

- Hvis man havde valgt den miljøstrategi dengang - altså at effekterne var små, og at klimaforandringerne ville modvirke dem, så ville Øresundsbroen have set helt anderledes ud, end den gør i dag. Man ville i øvrigt kunne have bygget den meget, meget billigere. Så det er virkelig en meget radikalt forandret og egentlig meget lempelig strategi, man vælger nu, lyder det.

Jacob Steen Møller mener samtidig, at det er en risikabel strategi sammenlignet med den såkaldte nulløsning, man valgte med Øresundsbroen, hvor der blandt andet blev lavet kompensationsafgravninger for at sikre samme gennemstrømning som uden byggeriet:

- Når man valgte nulløsningen, altså en strategi om en "ikke-effekt" på gennemstrømningen, så fik man jo en politisk ro omkring projektet. Man kunne nemt have en dialog med de omkringliggende lande, fordi man gjorde alt, hvad man kunne, for at undgå at få en effekt. Det gjorde jo, at det var en sikker strategi i forhold til at få det gennemført, siger han:

- Så jeg mener i virkeligheden, at det her er en risiko for projektet - for den efterfølgende politiske proces. Det er den ene ting. Den anden ting er, at jeg nok synes, at det er mærkeligt, at man lemper holdningen til effekten af store anlægsprojekter i forhold til tidligere. Det overrasker mig faktisk rigtig meget, og jeg er ikke sikker på, at man politisk og fra bygherres side er helt opmærksom på, hvor stort et skifte det faktisk er udtryk for. 

By & Havn: Lokal og ikke betydelig påvirkning

TV 2 Lorry har efterspurgt et interview med transportministeren, men vi er på grund af interviewets tekniske karakter blevet henvist til By & Havn.

Herfra lyder det, at Lynetteholms blokeringseffekt er cirka en kvart procent.

- Ja, og det er jo en matematisk beregning, men hvis man kigger på sådan nogle strømningskort, så kan man se, at gennemstrømningen bliver påvirket meget lokalt. Der er en påvirkning, men det er ikke væsentligt for Øresund, som er stort og ret bredt på det sted, og Østersøen ligger relativt langt væk. Så derfor mener vi, at der er en påvirkning, men den er lokal, og den er ikke betydelig, lyder det fra Ingvar Sejr Hansen, der er udviklingsdirektør i By & Havn.

Men man er ikke gået efter en nulløsning - hvordan kan det være?

- Hvis man skal have en nulløsning... der er rigtig mange forhold, der gør sig gældende i Øresund, og selv hvis man laver nogle af de ting, så er der nogle usikkerheder. Da påvirkningen fra Lynetteholm er meget begrænset, så har det ikke været nødvendigt at lave nogle kompensationer. Der er simpelthen også en fare for, at man styrer over og kommer til at gøre skade ved nogle af de her kompensationer, fortæller udviklingsdirektøren.

Fra By & Havn afviser man, at miljøvurderingen er fejlbehæftet.

Tør du godt stå på mål for, at Lynetteholm ikke vil have konsekvenser for miljøforholdene i Østersøen?

- Jamen, det tror jeg faktisk godt, at vi kan, for det er omfattende og grundige analyser, vi har fået lavet, og jeg føler, at vi kan svare på alle de spørgsmål, der kommer ind. Så ja, det synes jeg faktisk godt, at vi kan, og vi stiller gerne op til alle de spørgsmål, der kommer, så ja, det kan vi godt, afslutter Ingvar Sejr Hansen.

Link kopieret!

Seneste nyt

Forbund vil gøre cykler gratis i letbane

Med mindre end et år til åbningen af Hovedstadens Letbane opfordrer Cyklistforbundet til, at cykelmedtagning i letbanen gøres gratis. Det vil ikke alene gavne cyklister, men også fremme brugen af kollektiv transport i Hovedstadsområdet, skriver Cyklistforbundet i en pressemeddelelse.

- Med gratis cykelmedtagning kan letbanen blive en nøgleaktør i at skabe en grøn og sammenhængende transportinfrastruktur i Hovedstadsområdet, siger direktør i Cyklistforbund Kenneth Øhrberg Krag.

Link kopieret!

Arla tilbagekalder dessert efter fund af mug

Arla Foods tilbagekalder nu et parti ”Protino syrnet mælkedessert” med smagene rabarber/vanilje og æble/kanel. Der er nemlig fundet mug i pakkerne, lyder det i en pressemeddelelse.

Der er tale om desserter produceret på Hobro Mejeri 8. november 2024 og har ”bedst før”-dato 23. december 2024. Desserterne skal enten kasseres eller leveres tilbage, hvor de er købt.

Link kopieret!

Ekstremt sjældne og dyre dråber kommer under hammeren

Vin på auktion
Foto: Bruun Rasmussen Kunstauktioner

Det er nok de færreste, der har 300.000-400.000 kroner på budgettet til vin, selvom man elsker et glas i ny og næ.

Men store vinelskere og samlere kan i dag få mulighed for at sikre sig ikke bare én men hele otte flasker af den ekstremt sjældne bordeauxvin, Château Cheval Blanc 1947, som kommer på Bruun Rasmussens Onlineauktion.

- Château Cheval Blanc 1947 er eksemplet på en vin, der har opnået nærmest kultstatus blandt samlere. Den indkapsler en helt særlig periode i Bordeaux’ vinhistorie og er håndværksmæssigt umulig at reproducere. Fordi årgangen blev fremstillet for over 70 år siden, er der meget få flasker tilbage, hvilket gør den ekstremt sjælden, fortæller specialist og afdelingsleder for vin hos Bruun Rasmussen, Thomas Rosendahl Andersen i en pressemedelelse.

Link kopieret!

Kig op på himlen på mandag

Du kan nok ikke undgå at høre, når svenske og danske kampfly går sammen om at passere Danmark i en juletræsflyvning på mandag.

Det er Bleking Flyflåde, der sammen med danske F-16 fly deltager i formationen, som altså mandag den 9. december kan ses på himlen, når de passerer det sydøstlige Sjælland og København med kurs over Nordsjælland.

Starten går klokken 13.30, og det gælder om at holde sig til i god tid, for det går stærkt, når flyene kommer forbi i juletræsformation. "W" på kortet markerer steder, hvor formationen vil være synlig.

Foto:
Link kopieret!

Robert Hansen er blevet varetægtsfængslet

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Skuespiller Robert Hansen varetægtsfængsles indtil 13. december for en sigtelse om grov vold mod en kvinde, har Retten på Frederiksberg afgjort torsdag formiddag.

Robert Hansen er sigtet for tre tilfælde af vold eller grov vold:

Første forhold skal være sket 26. november, hvor han er sigtet for et "legemesangreb af særlig rå eller farlig karakter".

Sigtelsen lyder på, at han skal have slået en kvinde i hovedet og på ballen, snittet hende med en kniv i ballen samt banket hendes hoved ned i gulvet – med skader til følge.

Andet forhold skal være sket 2. december på et ukendt tidspunkt, hvor Robert Hansen er sigtet for at have taget fat i samme kvindes hår, kastet hende ned på jorden og sparket hende på hoften med skader til følge.

Det tredje forhold, som Robert Hansen er sigtet for, skal være sket i går onsdag 4. december.

Her er Robert Hansen sigtet for at have taget fat om samme kvindes hoved og have rusket det i cirka et minut samt have spyttet hende i hovedet.

Det vides ikke, om Robert Hansen ønsker at kære kendelsen.

Grundlovsforhøret foregik for lukkede døre. Varetægtsfængslingen er derfor sket in absentia, da Robert Hansen er indlagt på hospitalet. Det betyder, at når Robert Hansen udskrives, så skal han igen fremstilles i grundlovsforhør.

Link kopieret!

Kommune forsøger for tredje gang: Hvem vil sejle vores færge?

Foto: Morten Bisgaard / TV 2 Kosmopol

Måske er tredje gang lykkens gang for færgen Columbus, der sejler mellem Kulhuse i Hornsherred og Sølager i Halsnæs.

Columbus har kommunal finansiering til at fortsætte de kommende år, men kan ikke tiltrække en ny skipper.

Selvom fristen for at søge jobbet udløb den 28. oktober, har plan- og teknikudvalget i Frederikssund Kommune onsdag aften valgt at forny udbuddet vedrørende skipper og besætning for tredje gang.

Det skriver medlem af kommunalbestyrelsen, Jørgen Bech (V), på Facebook. Der er afsat penge til dette udbud, skriver han.

TV 2 Kosmopol kunne i mandags fortælle, at en tidligere TV-vært gik med tanker om at blive ny skipper på færgen.

Link kopieret!

Metro slår passagerrekord - men når ikke mål

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

For tredje måned i træk har rekordmange passagerer rejst med metroens fire linjer M1, M2, M3 og M4. Senest i november måned satte Metroen ny rekord med 11,8 millioner passagerer, mens oktober og september også bød på rekorder, skriver Metroselskabet i en pressemeddelelse.

I andet halvår af 2024 har der indtil videre været círka 7 procent flere passagerer i Metroen end i de tilsvarende måneder af 2023. På trods af væksten forventer Metroselskabet dog ikke at nå de samlede passagerforventninger i 2024 fuldt ud

- Det skyldes blandt andet, at vi lukkede helt ned for M3/M4-linjerne i 16 dage i første halvdel af 2024 for at forberede åbningen af de fem nye stationer på M4-linjen til Sydhavn og Valby. Selvom passagererne efterfølgende strømmede til de nye stationer, så var lukningen ikke populær hos vores passagerer, og nogle var længe om at vende tilbage, siger direktør i Metroselskabet, Hanne Tærsbøl Schmidt.

Link kopieret!

Socialdemokratiet peger på ny borgmesterkandidat

Foto: Rune Øe/Ritzau Scanpix

Efter at Thomas Gyldal Petersen (S) onsdag annoncerede, at han trækker sig som borgmester i Herlev ved årsskiftet, har kommunalbestyrelsen skulle finde en afløser, og vedkommende har partiet fundet nu.

Socialdemokratiet og den samlede konstitueringsgruppe peger på 39-årige Marco Damgaard, der har siddet i Herlev Kommunalbestyrelse siden 2018.

Marco Damgaard er i indeværende valgperiode formand for Børne- og Uddannelsesudvalget, og han er i følge pressemeddelelsen fra Socialdemokratiet i Herlev klar til at kunne tiltræde som borgmester den 2. januar 2025.

Link kopieret!

Robert Hansen er ikke mødt op i Retten - snittede kvinde i ballen

Foto: Sarah Christine Nørgaard/BT/Ritzau Scanpix

Skuespiller Robert Hansen er sigtet for grov vold mod en kvinde. Volden fandt sted i november og december i år.

Det kom frem under et grundlovsforhør i Retten på Frederiksberg tidligt torsdag formiddag.

Ifølge TV 2 er Robert Hansen på hositalet og ikke til stede i Retten.

Der er tale om tre voldssager på tre forskellige datoer, det seneste skulle være sket i går, onsdag, oplyser TV 2.

Herunder skulle der angiveligt være sket et legemsangreb af særlig rå og farlig karakter, hvor han skulle have snittet en kvinde i ballen med en kniv.

I de to andre tilfælde drejer det sig om, at den samme kvinde skulle være blevet rusket, spyttet i hovedet samt kastet ned i jorden.

Det vides ikke, hvordan Robert Hansen stiller sig til sigtelserne, skriver TV 2.

Pressen blev sendt ud af retslokalet, da grundlovsforhøret afholdes for lukkede døre.

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google