Magasin i kæmpe svipser: Anmeldt for reklamestunt uden tilladelse

En kæmpestor badering hænger på facaden af Magasin du Nord. Men den slags kræver tilladelser, og nu er Københavns Kommune gået ind i sagen.

På facaden af Magasin på Kongens Nytorv hænger der en kæmpestor badering.

Baderingen er en del af sommerudsmykningen, der skal reklamere for sommervarerne i stormagasinet.

Men der er et stort problem.

For den kæmpestore badering er nemlig uretmæssigt opsat, vurderer Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns kommune.

- Det er forvaltningens vurdering, at den opsatte badering kræver byggetilladelse, oplyser forvaltningen til TV 2 Kosmopol.

Men da der ikke er blevet søgt byggetilladelse, har kommunen nu valgt at oprette en anmeldelsessag.

quote Er det en badering eller en redningskrans? Det er forvirrende, at man ikke kan aflæse det

Per Holm Henriksen, reklameekspert

Magasin: Vi er i dialog

En af årsagerne til, at så stor en reklame kræver byggetilladelse, er, at den kan være farlig, hvis den eksempelvis falder ned.

Det er dog ikke Teknik- og Miljøforvaltningens vurdering, at der på nuværende tidspunkt er tale om ”et personfarligt forhold”, lyder det fra forvaltningen.

Magasin oplyser til TV 2 Kosmopol, at de er blevet kontaktet af Københavns Kommune om den store badering.  

- Magasin er i dialog med Københavns Kommune omkring dekorationen på facaden mod Kongens Nytorv. Vi har derfor ikke yderligere kommentarer på nuværende tidspunkt. 

Det har ikke været muligt at få svar på, om de forventer at baderingen skal tages ned, eller om der skal søges om byggetilladelse på ny.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Sådan her ser facaden på Magasin du Nord normalt ud. Men for tiden er højre siden af bygningen altså udsmykket med en enorm badering. (Arkivfoto).
Sådan her ser facaden på Magasin du Nord normalt ud. Men for tiden er højre siden af bygningen altså udsmykket med en enorm badering. (Arkivfoto).
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Reklameekspert undrer sig

Indtil videre hænger den kæmpestore badering altså på Kongens Nytorv lidt endnu.

Og ulovlig eller ej, der er masser af "attention" i den store baderingsreklame, lyder det fra reklameekspert. 

- Det har altid været effektivt at sætte store iøjnefaldende reklamer op på steder, hvor man ikke forventer dem. Det giver folk en oplevelse, siger stifter og fagansvarlig på reklamelinjen, Per Holm Henriksen. 

Alligevel mener han ikke, at baderingsreklamen er særlig veludført - på trods af størrelsen. 

- Der mangler et budskab. Hvad skal den her badering fortælle mig, som jeg kan forstå, siger han. 

Badering eller redningskrans?

Reklameeksperten mangler også svar på et vigtigt spørgsmål:

- Er det en badering eller en redningskrans? Det er forvirrende, at man ikke kan aflæse det. Det er ærgerligt at skabe noget med så meget attention, som folk ikke forstår, siger han.

Per Holm Henriksen kan ikke lade være med at tænke på, at Magasin har brugt mange penge på baderingen.

- Det er rigtig dyrt, det der. Det skal sættes op med en lift, og så er der selve materialerne. Det løber op. 

- De kunne lige så godt have delt gratis is ud i stedet, det ville nok have virket lige så godt, siger han.




Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik