Mega-projekt i London antyder miljøgevinster, hvis Lynetteholm opfyldes fra pram

Udledningen af CO2 og kvælstofilte i forbindelse med transport af overskudsjord til opfyldning af Lynetteholm kan mindskes, hvis det sker med pram, antyder målinger fra byggeprojekt i London.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Tideway-projektet langs Themsen i London har modtaget en miljøpris for at nedbringe forurening ved at erstatte lastbilkørsel gennem byen med jordtransport på pram.
Foto: Tideway / PR

Jorden til opfyldning af Lynetteholm bør sejles ind via pramme i Øresund.

Det mener beboere i den nordlige del af Amager, der frygter for bydelens fremtid, når omkring 80 millioner tons jord over de kommende årtier skal fyldes i Øresund nord for Refshaleøen og med tiden danne den kunstige ø Lynetteholm.

På den måde undgår beboerne nemlig at blive naboer til 72 lastbilkørsler i timen, ti timer om dagen, 250 dage om året i 30 år, sådan som udregninger fra COWI har anslået, det vil kræve for at fragte jorden til Lynetteholm på lastbiler.

- Sejl det (jorden, red.) over. Lad nu være med at smadre hele København med lastbilkørsel, siger beboeren Maria Ipsen.

- Jeg vil foretrække en vandløsning, som tager det store læs, lyder det fra en anden beboer, Claus Møller Bendixen.

I to forundersøgelser af transporten ved anlægning af Lynetteholm er vandvejen kun nævnt ganske kortvarigt. COWI nævner kort jordtransport med pram som en endnu ikke undersøgt mulighed, mens Rambøll slet ikke nævner vandvejen i en lignende forundersøgelse.

Men en sådan løsning vil ikke kun skåne byens borgere for meget tung lastbiltrafik, men kan tilmed også vise sig at være bedre for miljøet.

Udleder væsentligt mindre CO2 og kvælstofilte

Det antyder målinger fra et enormt byggeprojekt langs Themsen i hjertet af London, hvor flere hundrede tusinde lastbilkørsler gennem den travle hovedstad er blevet erstattet med jordtransport på pramme op og ned ad floden.

Hvis Lynetteholm skal opfyldes fra lastbil, kan det blive nødvendigt at bygge nye veje. Her ses mulige placeringer af nye adgangsveje til modtagepladsen, hvorfra Lynetteholm skal opfyldes.
Foto: Miljøstyrelsen

Ved udgravningen og anlægningen af kloak- og skybrudstunnelen Thames Tidal Tunnel – et projekt til over 40 milliarder kroner – har man indtil videre transporteret to millioner tons overskudsjord fra tunneludgravningerne væk fra London på pram.

Det uafhængige Emissions Analytics har i samarbejde med bystyret i London lavet målinger fra prammenes udledninger, som viser markante miljøgevinster i forhold til lastbiltransport.

Disse viser, at en tre-fjerdedele fyldt pram med en kapacitet på 1000 tons udleder 90 procent mindre CO2 og 54 procent mindre NOx (kvælstofilte, red.) på jordtransporten end moderne lastbiler ville gøre ved at fragte samme mængde.

- En af de vigtigste årsager (til valget af pramme, red.) var at tage hensyn til beboerne og virksomhederne nær vores byggepladser. Vi arbejder døgnet rundt på pladserne, og et konstant flow af lastbiler til og fra ville overbelaste og genere området, siger Taylor Geall, der er pressechef i selskabet Tideway, der står bag byggeriet af Thames Tidal Tunnel.

Miljøgevinster i London ved brug af pram

Ved en 75 % opfyldt 1.000-tons pram på Themsen udledes der ifølge Emissions Analytics:

  • 54% mindre NOx
  • 52% mindre NO
  • 86% mindre NO₂
  • 95% mindre CO
  • 90% mindre CO₂

I forhold til en lastbil i miljøklassen Euro 6.

 

Kilde: Tideway, Livetts

Lastbiler ville have forårsaget syv dødsulykker

Ved projektets afslutning i 2024 vil prammene have skibet omkring 5,5 millioner tons jord og andet materiale fra og til byen via Themsen og på den måde have nedbragt antallet af lastbilkørsler i London fra ”over en halv million” til 140.000.

Ifølge holdet bag byggeriet skyldes valget af pram som transportmiddel også, at det reducerer risikoen for trafikulykker med sårbare trafikanter som cyklister og fodgængere.

- Ifølge vores beregninger ville vores oprindelige plan om at transportere alt med lastbiler have forårsaget 14 kollisioner med cyklister, hvoraf syv ville have påført cyklisten livsændrede skader eller resulteret i død. Ved at transportere så meget som muligt via floden har vi reduceret denne risiko, siger pressechefen Taylor Geall.

- Og til trods for, at transport via floden tager længere tid, så har det vist sig at være markant mere pålideligt, da pramme ikke sidder fast i trafikpropper, siger han.

Tideway, der står bag Thames Tidal Tunnel, blev tidligere på året præmieret med førstepladsen i miljøprisuddelingen EDIE awards i kategorien 'Mission Impossible: Mobility' for bugen af pram.
Foto: Tideway / PR

Giver ekstra udgift på 470 millioner

Holdet bag Thames Tidal Tunnel oplyser til TV 2 Lorry, at valget om at fragte jord via pramme fører til en ekstra udgift på omkring 470 millioner kroner i forhold til transport udelukkende med lastbiler.

Prisen omfatter indkøb af pramme og slæbebåde, anlægning af anløbsmole i Themsen samt oplæring af medarbejdere.

- Men både vores investorer samt bestyrelsen var enige om, at denne ekstra udgift var prisen værd, siger Taylor Geall.

Samtidig oplyser pressechefen, der ligeledes anvendes pramme som transportmetode ved opførelsen af det store atomkraftværk Hinkley C i Somerset, mens bygherren bag en foreslået jernbanelinje mellem det sydlige- og nordlige London til en pris på 270 milliarder kroner har forhørt sig om mulighederne for jordtransport på pram.

Det Økologiske Råd kræver pram-muligheden undersøgt til bunds

Det er dog væsentligt at tage højde for, at trafikforholdene i London er anderledes end i København, hvor der er markant mindre trængsel og kø-kørsel end i den engelske storby. Derfor må det antages, at forskellene vil være mindre i København.

Det forklarer Kåre Press Kristensen, der er seniorrådgiver i Det Økologiske Råd og ekstern underviser i luftforurening på DTU.

Han kalder pramme med de rette partikelfiltre og især eldrevne pramme for ”en oplagt mulighed”.

- Vi vil meget gerne opfordre politikerne til at undersøge mulighederne for jordtransport på pramme med røggasrensning og især elektriske pramme. Det vil være helt i tråd i Københavns mål om CO2-neutral hovedstad i 2025, siger Kåre Press Kristiansen.

- Samtidig ser vi en hurtig udvikling i skibsbranchen, hvor eldrevne færger vinder frem. Og man kunne forestille sig, at EU gerne vil yde støtte til indkøb af el-pramme.

Kåre Press Kristiansen understreger, at teknologien med at begrænse luftforurening fra lastbiler er nået langt i de seneste år og ser ud til at udvikle sig i endnu mere grøn retning de kommende år. Derfor anser han støjforurening og trafikulykker som lige så store udfordringer som luftforurening i fremtiden.

- En el-pram støjer næsten ikke. Så ved en sådan løsning kunne man spare støj, vibrationer, ulykker og utryghed hos beboerne, siger Kåre Press Kristiansen og kommer med en opfordring til By & Havn:

- Få fokus på el-pramme og få det undersøgt allerede nu, selvom det måske er teknologi, der ligger nogle år ude i fremtiden.  Det vil i alle tilfælde være bedre end lastbiler.

Ifølge COWI-rapporten vil 60 procent af lastbiler ankomme via Uplandsgade og Kløvemarken, mens 40 procent vil køre langs Amager Strandvej.
Foto: By & Havn

Vestenvinden kan mindske luftforureningen

I Danmark er der ikke foretaget grundig forskning af luftforurening fra pramme i forbindelse med bymiljøer.

Til gengæld viste en stor undersøgelse af luftforurening fra krydstogtsskibe i Københavns Havn og Aarhus Havn, at den dominerende vindretning spiller en betydelig rolle for luftkvaliteten i nærområderne, når forurenet luft fra skibe udledes i boligområder.

Og det kan vise sig at være en fordel, hvis jorden skal transporteres på pramme vest for byen.

- Vi ved, at vindretningen spiller en rolle, når det kommer til luftforurening fra krydstogtskibe. I Danmark har vi overvejende vestenvind. Det vil betyde, at de emissioner, prammene i givet fald måtte udlede, ofte vil blæse ud over Øresund og væk fra København, siger Steen Solvang Jensen, seniorforsker ved DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi ved Aarhus Universitet.

En pram i Malaysia fragter sand efter en slæbebåd.
Foto: Roslan Rahman/AFP/Ritzau Scanpix

By & Havn afventer nærmere undersøgelser af søtransport

Udviklingsselskabet By & Havn, der under Københavns Kommune og den danske stat står for udviklingen af Lynetteholm, understreger over for TV 2 Lorry, at de ikke har lagt sig fast på måden, jorden til den kunstige ø skal transporteres på.

Kommunikationschefen Kristian Wederkinck Olesen forklarer, at muligheden for søtransport ikke fylder mange linjer i forundersøgelserne, fordi det endnu ikke er undersøgt, hvor jorden skal udskibes fra.

- Der kører lige nu interne sonderinger i huset om, hvordan søtransport af jord til Lynetteholm kan løses. Det drejer sig blandt andet om, hvor jorden skal udskibes fra. Det kan eksempelvis være Nordhavn eller Prøvestenen. De sonderinger kan tage op til et par måneder. Herefter vil vi bede vores rådgivere om at lave mere præcise analyser og beregninger på mulighederne for søtransport, siger han.

Kommunikationschefen påpeger desuden, at jord til eventuel transport med pram fortsat vil skulle fragtes i lastbiler til udskibningsstedet.

Herunder kan du se et TV-indslag, vi tidligere har bragt, hvor beboere i trafikkorridoren mod Lynetteholm reagerer på prognoserne om 72 lastbiler i timen.

Det er én af de løsninger, der lige nu er på bordet i forhold til at få transportereret en enorm mængde jord til den nye kunstige ø: Lynetteholm.
Link kopieret!

Seneste nyt

Kongeparret modtog egyptisk præsident til gallataffel

Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Kong Frederik og dronning Mary er fredag aften ankommet til gallataffel på Christiansborg.

Taflet er til ære for den egyptiske præsident Abdel Fattah al-Sisi, som er på statsbesøg i Danmark.

Fra kongefamilien deltager også prinsesse Marie og prinsesse Benedikte.

På billeder ses kongeparret modtage præsidenten og følge ham en del af vejen til festlighederne.

TV 2 har fået adgang til aftenens menu. Her fremgår det, at der bliver serveret porre terrine, stegt marsklam og kage med mandarinkompot.

Både kongen og præsidenten skal holde tale ved fredagens taffel ifølge kongehusets program.

Link kopieret!

Styrelse fandt fuglelort i grøntsagskasserne hos grønthandler

Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Grønthandleren Alsaadi Greens på Nørrebro i København har fået en bøde og en sur smiley af Fødevarestyrelsen, da styrelsen i november fandt fuglelorte i flere af kasserne med grøntsager.

Det skriver KøbenhavnLIV.

Fødevarestyrelsen slog desuden ned på, at mange af grønthandlerens frugt og grøntsager ikke var mærket med oprindelsesland, hvilket strider imod reglerne.

Grønthandler beklager overfor KøbenhavnLIV og oplyser, at de har rettet op på forholdene.

Link kopieret!

Ældrecenter arver stort millionbeløb fra hemmeligt ægtepar

Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix

Et hemmeligt ægtepar fra Værløse har testamenteret et stort millionbeløb til Aktivitetscentret Skovgården.

Det skriver sn.dk.

Arven er på omkring 20 millioner kroner, og der står i testamentet, at pengene skal bringe glæde til husets brugere.

- Min første tanke var, at det var fantastisk. Det var det helt klart - og glædeligt for Skovgårdens brugere at kunne arve. Jeg kan ikke oplyse noget om, hvem det var, men som sagt er det en dejlig anerkendelse, at der er nogle borgere, der synes, at lige præcis Skovgården skal arve deres penge, siger Merete Harrig, Skovgårdens leder, til mediet.

Lederen tænker, at pengene kan gå til at give brugerne flere oplevelser eller arrangementer i ældrecentret. De kunne også gå til et nyt billardbord eller en brændeovn.

Link kopieret!

Supermarked får sur smiley for dårlig hygiejne

Foto: Mathias Svold/Ritzau Scanpix

Fødevarestyrelsen har givet en Lidl-butik i Rødovre en sur smiley og en bøde på 15.000 kroner for manglende rengøring og dårlig hygiejne.

Det skriver sn.dk.

- Ved gulvet ved hylderne ses ansamlinger af sorte, udefinerbare, fedtede plamager, skriver styrelsen blandt andet i en kontrolrapport fra 6. november, ifølge mediet.

Styrelsen fandt desuden madrester og sorte plamager langs hjørner og kanter i butikken, indtørret spild af orange væske i kølerummet, spild af fersk kødsaft i bunden af en køler, massivt spild af kattegrus blandet med madrester mellem hylder og spild af en brun, fedtet væske under en hylde med slik.

Ifølge sn.dk har Fødevarestyrelsen i maj måned fundet en død kakerlak og døde hvepse foran en køleboks på et besøg i samme Lidl-butik.

Lidl udtaler til sn.dk, at butikken ikke afspejler det generelle billede af supermarkedskæden, og at fundne fra Fødevarestyrelsen er "uacceptable".

Link kopieret!

Mand idømt forvaring for mishandling og grov vold mod kæreste

Foto: TV 2 Kosmopol

En 32-årig mand idømmes forvaring for mishandling og adskillige tilfælde af grov vold mod en kvinde, han var kærester med på gerningstidspunktet.

Det har Københavns Byret afgjort fredag eftermiddag, skriver Ritzau.

Link kopieret!

Kvinde og mand dømt for menneskehandel og voldtægt

En mand og en kvinde fra Rumænien er fredag dømt for menneskehandel og voldtægt af en rumænsk kvinde, som blev lokket til Danmark og tvunget til at arbejde som prostitueret, oplyser specialanklager Martin Stassen fra Københavns Vestegns Politi.

Begge blev idømt tre års fængsel og udvist af Danmark med et livslangt indrejseforbud.

Link kopieret!

Politikere fik 19 timer til at godkende statens køb af Københavns Lufthavn

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Folketingets Finansudvalg fik under et døgn, nærmere bestemt 19 timer, til at forholde sig til og godkende statens opkøb af aktiemajoriteten i Københavns Lufthavne for 32 milliarder kroner. Det skriver Altinget. Processen kritiseres nu af Liberal Alliance og Alternativet.

Link kopieret!

Omstridt teflonfabrik lukker

Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Alle aktiviteter på teflonfabrikken Accoat i Kvistgård i Nordsjælland lukker inden for et år.

Det skriver DR.

Af en pressemeddelese fremgår det, at beslutningen blandt andet er truffet som følge af "offentligt fokus" og fremtidig regulering af virksomheders brug af PFAS-stoffer, samt at fabrikken "ligger uhensigtsmæssigt midt i et boligområde".

Accoat A/S laver blandt andet overfladebehandling af metalelementer. Belægningerne foregår blandt andet ved at sprøjte PFAS-holdigt pulver på de rene metal-elementer, som derefter bliver bagt i store ovne ved flere hundrede grader, skriver DR.

Så sent som i mandags besøgte SF's Pia Olsen Dyhr borgere i Kvistgård, skriver hun på Facebook. Ved mødet fortalte en borger om, at hendes hjem var fyldt med hvidt eller lyseblåt støv, og at der uden for hendes hjem hang en skarp kemilugt om aftenen.

Spørg Os

Klik og stem på ugens udvalgte spørgsmål her
+

_

Link kopieret!

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google