Nu bliver hastigheden sænket på store indfaldsveje til København

Københavns Politi har godkendt kommunens ønsker om at sænke hastighedsgrænserne på flere store indfaldsveje til København til 50 kilometer i timen.

Bilister på nogle af de travleste ud- og indfaldsveje til København skal fremover træde lidt mindre hårdt på speederen.

Hastighedsgrænserne på fire af de mest benyttede veje for bilpendling står nemlig over for en reduktion på 10 kilometer i timen.

Det sker, efter Københavns Politi har godkendt en ansøgning fra Københavns Kommune om at sænke grænsen fra 60 kilometer i timen til 50 kilometer i timen, viser et notat fra Teknik- og Miljøforvaltningen.

De sænkede fartgrænser vil gælde for strækningerne Lyngbyvej, Kalkbrænderihavnsgade, Folehaven/Ellebjergvej samt strækningen fra Sjællandsbroen og hele vejen ind til og med Kalvebod Brygge.

De nye fartgrænser betyder, at man som bilist står til et klip i kørekortet, hvis man bliver taget i at køre med 66 kilometer i timen og et frakendt kørekort ved 81 kilometer i timen.

Har længe været et stort ønske

Der har længe været et politisk ønske om at få nedsat fartgrænserne på et hav af vejstrækninger i København – herunder de fire omtalte.

Derfor glæder det teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL), at kommunen inden længe kan gennemføre hastighedsnedsættelsen.

- Det er på de største veje, at effekten af hastighedsnedsættelserne er størst, og der har længe været et stort lokalt ønske om at få hastigheden ned på blandt andet Kalkbrænderihavnsgade og Folehaven. Det ønske er jeg glad for, at vi nu endelig ser ud til at kunne imødekomme, udtaler Line Barfod (EL).

På kortet herunder kan du se strækningerne, hvor hastigheden nu kan blive nedsat.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

De sænkede fartgrænser vil gælde for strækningerne Lyngbyvej, Kalkbrænderihavnsgade, Folehaven/Ellebjergvej samt strækningen fra Sjællandsbroen og hele vejen ind til og med Kalvebod Brygge.
De sænkede fartgrænser vil gælde for strækningerne Lyngbyvej, Kalkbrænderihavnsgade, Folehaven/Ellebjergvej samt strækningen fra Sjællandsbroen og hele vejen ind til og med Kalvebod Brygge.
Foto: Københavns Kommune

Flertallets ønske om de lavere fartgrænser begrundes blandt andet med nedsat vejstøj samt reduktion af udledningen af CO2. Derudover påpeges det, at hastighedsnedsættelsen står til at gavne trafiksikkerheden og trygheden i de berørte områder.

Især den del med forurening står formentlig til at glæde beboerne i nærheden af Sydhavnsgade og Lyngbyvej. Tidligere har netop de to strækninger været nævnt blandt de veje med mest partikelforurening.

(Artiklen fortsætter efter billedet.)

Tilbage i 70'erne måtte man raskvæk drøne af sted med 70 kilometer i timen på Lyngbyvej ind i København.
Tilbage i 70'erne måtte man raskvæk drøne af sted med 70 kilometer i timen på Lyngbyvej ind i København.
Foto: Per Pejstrup/Ritzau Scanpix

Led i større plan om reducerede fartgrænser

Ifølge Teknik- og Miljøforvaltningen kan hastighedsnedsættelsen føres ud i livet dette efterår, og når det sker, vil alle regionale veje i Københavns Kommune på nær Jyllingevej have en fartgrænse på 50 kilometer i timen eller derunder.

Tidligere på året meddelte kommunen således, at andre regionale veje som Tuborgvej, Lersø Park Allé, Universitetsparken, Frederikssundsvej og Center Boulevard ligeledes får nedsat hastigheden fra 60 til 50 kilometer i timen.

De nævnte veje er dog kun toppen af isbjerget i en større plan, hvor et flertal i Københavns Kommune presser på for at sænke hastighedsgrænserne i stort set hele byen med 10 kilometer i timen.

I foråret vedtog et flertal på Rådhuset at nedsætte fartgrænserne til 40 kilometer i timen i store dele af byen og 30 kilometer i timen i brokvarterene og Indre By.

Det betyder, at hastighedsgrænsen for gader som Amagerbrogade, Jagtvej og Tagensvej i fremtiden sættes ned til 40 kilometer i timen, mens grænsen for blandt andet Øster Allé, Prinsessegade og Artillerivej kommer til at være på blot 30 kilometer i timen.

Sådanne fartgrænser kan betyde, at man som bilist kan risikere et frakendt kørekort, hvis man kører med 49 kilometer i timen i for eksempel Indre By eller brokvartererne.

Dette kræver dog – ligesom tilfældet med de fire ind- og udfaldsveje – at Københavns Politi imødekommer ønsket om lavere hastighedsgrænser. Det tilsagn har Københavns Kommune endnu ikke fået.

Spørg Os - Afstemning

_