TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Ny plan for Lynetteholm lammer lystbådehavn - og naboer skal forberede sig på støj

En helt ny vej på Prøvestenen og en oplukkelig bro ved Margretheholm Havn havn skal imødekomme ønsker fra beboere og sejlere i forbindelse med det gigantiske ø-byggeri Lynetteholm.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel.
Nu er VVM-redegørelsen for megaprojektet Lynetteholm sendt i offentlig høring. Vi ser på planerne.

Til næste år ved denne tid vil lastbil efter lastbil hver dag fragte enorme mængder af jord gennem København og ud til Refshaleøen.

Læs efter læs skal tippes i Øresund, før den nye, kunstige ø - Lynetteholm - om 50 år vil stå færdig med boliger til 35.000 københavnere og som et værn mod stormflod.

Mandag har By og Havn, der står bag byggeriet, nu offentliggjort den længe ventede (og af flere omgange udskudte) VVM-redegørelse, der viser, hvordan det kolossale byggeri vil påvirke miljø og borgere i København.

Og det er nedslående læsning for sejlere i Margretheholm Havn - også kaldet Lynetten - og for de borgere, der må leve med støj fra op mod 700 forbikørende lastbiler om dagen i første omgang og senere hen fra selve byggeriet.

I de nærmeste boligområder vil støjen sandsynligvis være høj og generende

— Uddrag fra resumé af VVM

Dæmning med bro over lystbådehavn

For at få de 80 millioner tons jord transporteret til Refshaleøen vil By og Havn blandt andet bygge en to kilometer lang ny vej fra fra den sydlige del af Prøvestenen - Benzinøen i folkemunde - over Kraftværkshalvøen og indløbet til Margretheholm Havn til det sydøstlige hjørne af Refshaleøen, hvor opfyldningen begynder.

Denne rute er valgt ud fra et “balanceret hensyn til boliger, kolonihaver, trafiksikkerhed og en fortsat brug af Margretheholm Havn,” skriver By og Havn i VVM-redegørelsen.

Hvad er en VVM-redegørelse?

VVM er en forkortelse for Vurdering af Virkninger på Miljøet.


En VVM skal kortlægge viden om miljøpåvirkninger fra et projekt, så politikere og borgere er i stand til at vurdere projektets konsekvenser for miljøet og tage stilling til de forskellige løsningsforslag.


Med miljøpåvirkninger forstås både påvirkninger på menneskers liv såvel som dyreliv og planteliv samt luft, klima, vand, jordbund, landskab og kulturarv. VVM-redegørelsen oplyser om et anlægsprojekt konsekvenser for alt dette.


Idéen er, at beslutningstagerne har et godt oplysningsgrundlag for at kunne træffe beslutninger om store anlægsprojekter.


Derudover skal en VVM sikre, at et foreslået projekt bedst muligt tilpasses omgivelserne, og at miljøet ikke påvirkes unødvendigt.



Kilde: Erhvervsstyrelsen

Vejen vil ved indløbet til Margretheholm Havn være en dæmning med en oplukkelig bro. Broen vil dog være lukket mellem 07.00 og 16.00 i alle hverdage i de næste syv til ti år, hvor antallet af jordtransporter er højt.

Dæmningen og broen bliver dog permanent, og de 720 bådejere i Margretheholm Havn har dermed udsigt til markant dårligere sejlforhold til tid og evighed.

Den nye vej over Prøvestenen og Kraftværkshalvøen.
Foto: By og Havn

Og det huer ikke ligefrem Airo Bjarking, der er formand for Lynetten Sejlklub, som skal indstille sig på, at de fremover får en anden måde, at drive deres sejlads på.

- Vi bliver lukket inde af klapbroen, og det giver problemer, da vi skal planlægge al vores sejlads. Vi er 720 både, og tit skal mange af os ud på samme tid, så vi kommer til at vente længe i kø, og der er ikke noget langt vandareal at ligge i kø i, siger hun til TV 2 Lorry.

Men løsningen er dog til at leve med, pointerer hun.

- Vi kan godt leve med det, for vores hav bliver bevaret. Jeg er til gengæld lidt utryg ved al den lastbilskørsel i forhold til støjen og støvet. Jeg kunne godt tænke mig, at jorden enten skulle have været sejlet væk, eller at Nordhavnstunnellen skulle være bygget længere ud, så man kunne transportere jorden den vej op, siger Airo Bjarking.

Lystbådehavnen Lynetten placeret i indløbet mellem Margretheholm og Refshaleøen står til at blive indhegnet af en dæmning med bro.
Foto: Torben Huss/Ritzau Scanpix

By og Havn vurderer i VVM-redegørelsen, at de forringede sejlforhold ved havnen hører under “væsentlige påvirkninger”, som er den værste kategori af påvirkninger i redegørelsen.

By og Havn oplyser dog i rapporten, at man vil tale med bådejerne “med henblik på at forhandle supplerende åbningstider.”

Tidsplan for Lynetteholm: 50 års anlægsprojekt

  • November 2020: VVM-redegørelse af anlægget af Lynetteholm afsluttes og sendes i høring i otte uger.


  • Januar 2020: Høringsperioden afsluttes med en omfattende rapport (en såkaldt hvidbog).


  • Marts 2021: Lovforslaget om at anlægge Lynetteholm fremsættes i Folketinget med henblik på endelig vedtagelse af projektet.


  • 2021: Landanlæg til jordopfyldning etableres, og selve anlægget af øens perimeter påbegyndes. Første store træk af lastbiler frem og tilbage til Lynetteholm.


  • 2021-2023: VVM-undersøgelse af en ny metrolinje og Østlig Ringvej fra Nordhavn til Lufthavnen. 


  • 2021 - : Opfyldning af arealet til Lynetteholm.


  • 2023:  Der træffes en beslutning om anlæg af metro og en Østlig Ringvej.


  • 2024 - : Udbud, projektering og anlæg af metro og Østlig Ringvej sættes i gang.


  • 2025-2035: Arkitektkonkurrence om overordnet plan for Lynetteholm. Herefter laves der masterplaner for Lynetteholms delområder, mens kommuneplanrammer og lokalplaner vedtages af Københavns Kommune.


  • 2035: Projektet delåbnes. De første boliger er klar til indflytning. Metroforbindelse og Østlig Ringvej står færdigbygget og kan nu åbne. Dele af kystlandskabet kan tages i brug.


  • 2035-2045: Rensningsanlægget Lynetten flyttes eller overdækkes.


  • 2070: De sidste beboere forventes flytter ind på Lynetteholm, der nu står endeligt færdigbygget med 35.000 indbyggere som en ny bydel i København med metro, ringvej og kystlandskab med klimasikring.



Kilde: Københavns Kommune

Støj vil kunne høres i det meste af København og påvirke nattesøvn

I VVM-redegørelse fremgår det også, at de fleste påvirkninger af havmiljø, vand og klima er i kategorien “ingen,” “lille” eller moderat, mens de trafikale påvirkninger også betragtes som små af By og Havn.

Redegørelsen beskriver også, at støj fra byggeriet af Lynetteholm potentielt vil kunne høres i det meste af København, men at de nærmeste naboer vil opleve mere markante påvirkninger - især fra det, der kaldes ramning (når der eksempelvis skal bankes pæle eller plader ned i jorden).

“I de nærmeste boligområder vil støjen sandsynligvis være høj og generende. Da der ikke rammes konstant og kun i dagtimerne vil denne aktivitet ikke forstyrre beboernes nattesøvn,” lyder det.

Men selv når der ikke rammes vil støjen fra arbejdet kunne høres af beboere i dele af Nordhavn og i området syd for Refshaleøen og beboerne i nærliggende husbåde. De vil i perioder “føle at deres nattesøvn bliver forstyrret,” står der i redegørelsen.

Også flere af de virksomheder, der er på Refshaleøen og oplevelsescentret på Trekroner kan blive generet.

“Støjen vil variere igennem anlægsperioden, afhængig af hvilken aktivitet der udføres, og når der rammes, vil støjen være særligt høj. Der arbejdes periodevis i døgndrift med etablering af perimeter, og støjen vil kunne høres både i løbet af dagen og i aftentimerne,” lyder det.

VVM-redegørelsen skal nu i offentlig høring i otte uger, og derefter skal politikerne i Københavns Kommune og Folketinget tage stilling til By og Havns planer.

Det forventes, at en planlov om projektet bliver vedtaget i marts måned 2021. 

Her vil Lynettehom især påvirke negativt:

Miljøvurderingen konkluderer, at Lynetteholms anlægsfase vil påvirke følgende områder i en grad op til moderat, som er den næsthøjeste kategori:


  • Hydrografi: strøm
  • Vandkvalitet: tab af vandareal
  • Støj fra nedbringning af spuns
  • Bundvegetation og bundfauna: ændringer af habitat
  • Fugle: habitattab, forstyrrelse og fortrængning og fødegrundlag
  • Landskabelig påvirkning af havbunden ved fysiske indgreb
  • Visuel påvirkning som følge af anlægsarbejde og anlæg set fra nærzonen og mellemzonen
  • Kulturarv, visuel og fysisk påvirkning på kulturmiljøer
  • Sejladsmæssige forhold, ændring af Kronløbet og lukning af Lynetteløbet, kommercielle fortøjer
  • Sejladsmæssige forhold, ændring af Kronløbet og lukning af Lynetteløbet, lystfartøjer
  • Sejladsmæssige forhold, startbane for vandflyver
  • Sejlads til/fra Københavns Motorbådsklub 
  • Sejlads til/fra Margretheholm Havn 
  • Befolkning og sundhed: Støjpåvirkning af rekreative interesser
  • Materielle goder: Påvirkning af erhverv på land 



Kilde: By & Havn

Link kopieret!

Seneste nyt

play-circle play-circle Læs op

Trafikeret tunnel bliver spærret i nat

I løbet af det næste år vil Frederikssundsvejstunnelen ved Bellahøj ikke kunne rumme samme mængde trafik som normalt
Foto: Vejdirektoratet

Fra fredag aften klokken 23.00 og frem til søndag morgen klokken 05.00 bliver det ikke muligt at passere Frederikssundsvejstunnelen ved Bellahøj i det nordvestlige København.

Det skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Tunnelen bliver afspærret, fordi man er i gang med at reparere dens betonkonstruktion.

Når tunnelen er spærret, kan trafikanter i stedet benytte parallelvejen, der løber over tunnelen og krydser Frederikssundsvej.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Bygningsbrand giver trafikale udfordringer

Hovedstadens Beredskab er lørdag aften til stede med flere køretøjer ved Wilders plads.

Det skriver beredskaber på X.

- Vi har kraftig røg fra et rum i stueplan. Vi er i gang med at afslukke, og skal efterfølgende gennemgå bygningen med røgdykkere. Vi har ikke meldinger om savnede personer eller tilskadekomst, lyder meldingen.

Hovedstadens Beredskab skriver videre, at området er "trafikalt udfordret".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Enhedslisten vedtager omdiskuteret forslag

Et flertal i Enhedslistens hovedbestyrelsen har indkaldt til et ekstraordinært årsmøde i Hafnia-Hallen i København lørdag. Her skal der banes vej for, at det bliver lettere at ekskludere medlemmer.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Enhedslistens delegerede vedtager på årsmøde, at medlemmer nemmere kan ekskluderes. Det sker efter intern uenighed om angreb på Israel.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

'Rødt Venstre' stemples som partiskadelig

Et flertal i Enhedslistens hovedbestyrelsen har indkaldt til et ekstraordinært årsmøde i Hafnia-Hallen i København lørdag. Her skal der banes vej for, at det bliver lettere at ekskludere medlemmer.
Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix

Et flertal af de delegerede har på Enhedslistens ekstraordinære årsmøde lørdag stemt for en politisk udtalelse, der betegner den omstridte gruppe 'Rødt Venstre' som "en partiskadelig fraktion".

Det sker efter længere tids intern uro i Enhedslisten om angrebet på Israel 7. oktober 2023.

I den politiske udtalelse, der var foreslået af partiets hovedbestyrelse, lyder det også, at "man ikke kan være medlem" af partiet, hvis "man forsvarer målrettet terror eller krigsforbrydelser mod civile".

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Havets Folkemøde kommer til Stevns

Den 28. juni bliver Stevns vært for Havets Folkemøde.

Det skriver TV 2 Øst.

Havets Folkemøde er arrangeret af Danmarks Naturfredningsforening, der beskriver folkemødet som en folkefest med oplysning og debat om den krise, vores havmiljø befinder sig i.

Havets Folkemøde blev holdt for første gang i 2023 i Køge, mens det i 2024 blev holdt i Brøndby med 1350 deltagere.

Det er de syv medlemskommuner af Køge Bugt Alliancen, der har besluttet, at det i 2025 skal afholdes ved Stevns. Det oplyser Stevns Kommune på Facebook.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Politi lavede spritrazzia, men stoppede ikke eneste spritbilist

Arkivfoto.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Hos Færdselssektionen ved Nordsjællands Politi gennemførte man fredag en spritrazzia i Nordsjælland.

Det oplyser vagtchef David Buch til TV 2 Kosmopol.

Razziaen var ganske vellykket. Det lykkedes således ikke for politiet at sigte en eneste for en promille højere end det tilladte.

Til gengæld bemærkede betjente i patruljevogne to gange i løbet af vagtdøgnet, at nogen kørte usikkert på vejene.

- Og det var så de eneste sager om spritkørsel fra i går, siger vagtchef David Buch.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Afdøde Morten Stig Christensen hædret med ærespris

Foto: Frank Cilius/Ritzau Scanpix

Det Europæiske Håndboldforbund (EHF) har hædret Morten Stig Christensen i forbindelse med finaleweekenden ved kvindernes EM.

Det skriver DanskHåndbold på sin hjemmeside.

DanskHåndbolds formand døde pludselig af et hjertestop 1. november. Han satte et stort aftryk på håndbolden i Danmark og resten af verden, og derfor har EHF posthumt tildelt ham forbundets ærespris.

I samme ombæring har EHF besluttet at opkalde sine nye initiativer inden for breddehåndbolden efter Morten Stig Christensen.

- For at holde hans arv i live og i anerkendelse af hans indsats for håndbolden, er det nye EHF Grassroots Charter opkaldt efter Morten Stig Christensen og vil blive kaldt "Christensen Grassroots Charter", siger EHF-præsident Michael Wiederer ifølge DanskHåndbold.

Morten Stig Christensen var selv landsholdsspiller i håndbold. Siden blev han direktør og generalsekretær, før han i 2021 overtog formandsposten i DanskHåndbold.

Link kopieret!
play-circle play-circle Læs op

Borgmestre jubler over historisk bevilling

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

Fredag kom det frem, at Kystdirektoratet har tildelt 22,7 millioner kroner til et kystbeskyttelsesprojekt, der skal sikre Greve, Ishøj, Vallensbæk og Brøndby mod stormfloder og stigende vandstand.

Bevillingen skal styrke kystbeskyttelsen ved Køge Bugt Strandpark, som dækker en samlet kyststrækning på tværs af de fire kommuner.

Og det er en nyhed, der - ikke overraskende - skaber jubel hos de fire kommuners borgmestre.

I en fælles pressemeddelelse understreger de, at de er meget tilfredse med den økonomiske millionindsprøjtning, der dækker op mod 40 procent af projektets estimerede udgifter på 57 millioner kroner.

- Vi er meget tilfredse med bevillingen, der gør det muligt at beskytte vores nordlige kyst og dermed skabe tryghed for borgerne i den del af kommunen. De ydre klitdiger og indre diger vil stå som en stærk mur, når fremtidens storme rammer Strandparken, og det er et kæmpe skridt for borgerne bagved, udtaler Greves borgmester, Pernille Beckmann (V), i pressemeddelelsen.

Det er planen, at anlægsarbejdet for kystbeskyttelsesområdet starter i 2027 og projektet forventes afsluttet inden 2030.

Link kopieret!

TV 2 Kosmopol app
Få de vigtigste nyheder fra metropolen
lige ved hånden.

Dit digitale aftryk

Vi indsamler information for at huske indstillinger, forbedre sikkerheden, analysere statistik samt vise dig funktioner fra sociale medier. Vi sporer dig ikke systematisk på vores hjemmeside eller på tværs af andre hjemmesider og apps. Vi bruger både egne og tredjepart cookies. Tredjepart kan anvende cookiedata til markedsføring på egne eller andres platforme.

Du kan altid ændre dine præferencer senere.

Her kan du finde en oversigt over hvilke cookies vi potentielt sætter.
Du kan se flere detaljer om vores cookies her

Funktionelle cookies

Funktionelle cookies giver os mulighed for at huske dine præferencer og forbedre din brugeroplevelse. Disse cookies er ikke strengt nødvendige, men de gør din oplevelse mere personlig og problemfri.

Navn Udbyder
__cf_bm Vimeo
_cfuvid Vimeo
AWSALB Amazon Web Services
AWSALBAPP-0 Amazon Web Services
AWSALBAPP-1 Amazon Web Services
AWSALBAPP-2 Amazon Web Services
AWSALBAPP-3 Amazon Web Services
beyondwords no-domain
csrftoken Instagram
csrftoken Openstreetmap
jwplayer.bandwidthEstimate no-domain
jwplayerLocalId no-domain

Nødvendige cookies

Disse cookies er essentielle for at vores hjemmeside fungerer korrekt. De sikrer grundlæggende funktioner. Uden disse cookies ville siden ikke kunne fungere optimalt.

Navn Udbyder
__whseenVerticalVideosCrate tv2kosmopol.dk
-test-amp-cookie-tmp tv2kosmopol.dk
frequencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
kosmopol_ovp_session kosmopol.tv2reg.stream
recencyCategoryV2 tv2kosmopol.dk
recencyLastVisitV2 tv2kosmopol.dk
SRVNAME kosmopol.tv2reg.stream
tv2reg_cookie_consent tv2kosmopol.dk
visitedPagesV2 tv2kosmopol.dk
visitHistoryFrequencyV2 tv2kosmopol.dk
XSRF-TOKEN kosmopol.tv2reg.stream

Statistikcookies

Statistikcookies hjælper os med at forstå, hvordan vores hjemmeside bliver brugt, så vi kan forbedre den. Vi forsøger at minimere brugen af eksterne tjenester og sikrer, at dine data anonymiseres så vidt muligt.

Navn Udbyder
_cb Chartbeat
_cb Chartbeat
_cb_expires Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref Chartbeat
_cb_svref_expires Chartbeat
_cbt Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2 Chartbeat
_chartbeat2_expires Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests Chartbeat
_t_tests_expires Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3 Chartbeat
_v__chartbeat3_expires Chartbeat
userId tv2kosmopol.dk

Markedsføringscookies

Vi anvender ikke selv markedsføringscookies, men vi har valgt at kategorisere en række cookies, som eksterne partnere sætter, som netop markedsføringscookies for at gøre dig som bruger opmærksomme på dem. Vi anvender kun eksternt indhold når det er vores vurdering, at det løfter kvaliteten af vores journalistik eller at det er bydende nødvendigt.

Navn Udbyder
_ga Google
ct0 X
guest_id X
iutk issuu.com
LAST_RESULT_ENTRY_KEY YouTube
remote_sid YouTube
TESTCOOKIESENABLED YouTube
VISITOR_INFO1_LIVE YouTube
VISITOR_PRIVACY_METADATA YouTube
YSC YouTube

Præference-cookies

Præference-cookies husker dine valg, så vi kan tilpasse hjemmesiden efter dine behov. Disse cookies sikrer, at du får en mere personlig oplevelse ved hvert besøg.

Navn Udbyder
NID Google