Nyt forslag: Bilister skal betale for nyt storstilet byggeprojekt i København

Projektet kan koste op mod 10,5 milliarder kroner - og politikerne er ikke helt enige om, hvor de penge skal komme fra.

'Den Grønne Boulevard' kan sende bilerne på Åboulevarden, H.C Andersens Boulevard og Amager Boulevard i København under jorden. 

Og mens der tegner sig et flertal i kommunens Teknik- og Miljøudvalg for at gå videre med projektet, er der ikke enighed om, hvor pengene til projektet skal komme fra. 

Planen er, at biltrafikken skal graves ned i en tunnel, mens grønne arealer og muligvis boliger skal springe frem på overfladen. 

Der er to forskellige løsninger i spil, som Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til mandag. 

Og der er stor forskel på, hvor mange penge, politikerne skal grave frem, alt efter hvad de vælger. 

Mens den ene løsning vil koste omkring 5,5 milliarder kroner, vil den anden nemlig koste omkring 10,5 milliarder kroner. 

Og hvordan finder man så så stort et beløb?

Christopher Røhl og resten af Radikale Venstre er ikke i tvivl. 

- I Radikale Venstre så vi gerne, at finansieringen af tunnelløsningen, hvor vi graver trafikken ned under byen, bliver med det, der hedder roadpricing, siger han til TV 2 Kosmopol. 

Roadpricing er en afgift på kørslen, hvor der betales for den faktisk kørte strækning i stedet for et standardbeløb. 

- Hvis man alene kiggede på roadpricing, vil vi inden for 20 år kunne finansiere Den Grønne Boulevard, vurderer Christopher Røhl. 

Det er dog ikke alle politikerne, der mener, at kørselsafgift er den rigtige vej at gå. 

(Artiklen fortsætter efter faktaboksen og billederne.)

Her er de to mulige løsninger:

Løsning 1: To korte tunneler uden afkørsler. En tunnel fra Bispeengbuen til Søerne, og en tunnel fra Jarmers Plads til Rysensteensgade (før Langebro).

Løsning 2: En lang tunnel med afkørsler. En tunnel fra Bispeengbuen til Ørestad Boulevard på Amager (efter Langebro) med til/frakørsler ved Bülowsvej og ved Søerne.

Det estimeres, at det vil tage minimum syv år at anlægge løsning 1.
Det estimeres, at det vil tage minimum syv år at anlægge løsning 1.
Foto: Amanda Sofie Bjerregaard / TV 2 Kosmopol
Det estimeres, at det vil tage minimum otte år at anlægge løsning 2.
Det estimeres, at det vil tage minimum otte år at anlægge løsning 2.
Foto: Amanda Sofie Bjerregaard / TV 2 Kosmopol

Penge fra kommunekassen

Louise Theilade Thomsen fra Venstre synes, at bilejerne i forvejen betaler "rigeligt med afgifter", så det ønsker Venstre ikke at indføre mere af. 

- Vi synes, man skal kigge på nogen af de byggegrunde, som der vil komme oven på tunnellen. Vi synes også, man kan se på noget parkering, som formentlig bliver etableret. Forhåbentlig kunne staten have lyst til at putte nogle penge i, og så skal vi finde nogle penge i kommunekassen, siger hun til TV 2 Kosmopol. 

Hos Socialdemokratiet er man ikke helt ligeså afvisende over for Radikale Venstres forslag. 

- Det kan være, at roadpricing kan være en del af finansieringen, men vi ser primært, at de indtægter, der kommer ind fra roadpricing, skal gå til at forbedre den kollektive trafik, siger Lars Weiss (S) til TV 2 Kosmopol. 

Hvis projektet skal realiseres, så mener Socialdemokratiet, at der er behov for at kigge på flere forskellige former for finansiering. 

Det er Radikale Venstre også åbne over for, fortæller Christopher Røhl. 

- Vi skal selvfølgelig se på andre løsninger, men vi ser det her som en oplagt mulighed for at få det her finansieret sådan, så det er bilisterne, der betaler for deres egen trafik, siger han. 

I den hollandske by Maastricht har man også gravet trafik fra en befærdet vej ned under jorden. Det kostede ni milliarder kroner - og det kan du læse meget mere om her. 


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik