Politiet vil stoppe farlig "lemmingeffekt" på cykelstierne

Politiet forsøger at gøre op med cyklisters dårlige vaner som at køre over for rød, over et fodgængerfelt og andre overtrædelser af færdselsloven.

De københavnske cykelstier er ofte fyldt med tohjulede, der alle har travlt med at komme frem til deres destination.

Det betyder, at der er nogle af færdselsreglerne, der bliver set stort på. Men det er en bekymrende udvikling, der kan skabe en lemmingeffekt, hvis ikke man får sat en stopper for det.

quote Det slår vi ned på og giver selvfølgelig en bøde, hvis vi ser det

Anne Tønnes, politichef, Københavns Politi

Sådan lyder det fra både Københavns Politi og Rådet for Sikker Trafik.

- Når det skal gå lidt hurtigt, kører man hen over fodgængerfeltet. Man kører "liiige" op på fortovet og rundt om de andre, så man kan komme lidt hurtigere frem. Hvis man drister sig længere ud, kører man over for rødt. Og det er en rigtig alvorlig overtrædelse af færdselsloven, fortæller Anne Tønnes, der er politichef hos Københavns Politi:

- Det er rigtig farligt, og det er også der, vi ser de rigtig alvorlige ulykker. Det slår vi ned på og giver selvfølgelig en bøde, hvis vi ser det, uddyber hun.

Politi på cykelstien
Serie

Politi på cykelstien

København er kendt som en af verdens bedste cykelbyer – men berygtet for sin cykelkultur. Over halvdelen af alle dræbte og tilskadekomne i trafikken i København er cyklister. Derfor sætter Københavns Politi nu ind overfor den farlige cykelkultur. 

 Se serien her

Dårlige vaner opstår, når folk har travlt

Der er alt for mange, der tager chancen og cykler over for rødt, mener Jesper Hemmingsen, der er specialkonsulent hos Rådet for Sikker Trafik.

De sender hvert år et spørgeskema ud til et repræsentativt udsnit af danske cyklister. Heri bliver de blandt andet spurgt, om de har cyklet over for rødt indenfor det seneste år. Det svarer seks til otte procent ja til i den seneste undersøgelse.

- Det er et sted, hvor de virkelig halter efter, og det burde sige sig selv, at det er farligt at køre over for rødt. Problemet er den ene dag, hvor man bliver ramt. Uanset om man har hjelm eller sikkerhedsudstyr på, slår man sig altså, og så ser man ikke særlig køn ud, når man ender inde på et traumecenter, og der står 16 personer og tager imod en, lyder det fra Jesper Hemmingsen. 

quote Det er ikke nogen hemmelighed, at vi forsøger at opdrage på cyklisterne

Peter, nærbetjent, Frederiksberg og Vanløse

Det er særligt i myldretiden om morgenen og eftermiddagen, hvor der er mange cyklister på stierne og vejene, at problemet opstår. Folk har ikke tid til at vente, og det kan desværre ende i ulykker.

- Når vi ser på dræbte og alvorligt tilskadekomne på cykel, er det mellem klokken syv og otte og igen mellem klokken 15 og 17, at vi har allerflest ulykker, fortæller Jesper Hemmingsen.

(Artiklen fortsætter under billedet.)

En cyklist ser sit snit til at cykle over et fodgængerfelt og dermed spare et par sekunder.
En cyklist ser sit snit til at cykle over et fodgængerfelt og dermed spare et par sekunder.
Foto: Bull House Media

Københavns Politi har etableret et såkaldt borgerråd, hvor københavnerne kan være med til at bestemme, hvad politiet skal fokusere på. Ved det seneste borgerråd, stod det klart, at utrygheden på cykelstierne fylder utroligt meget.

Derfor forøger politikredsen at være mere synlige i gadebilledet og holder mere øje med, hvordan cyklisterne gebærder sig.

(Artiklen fortsætter under faktaboksen.)

Hvad er et borgerråd?

  • Borgerrådet er et sted, hvor københavnerne - og dem der færdes der ofte - kan give deres besyv om, hvad de mener, politiet skal have fokus på. Man kan give sin mening til kende om aktuelle emner på https://mitkbhpoliti.dk/da-DK/.

  • Det første tema er ’Sikkerhed for cyklister’, der skal hjælpe politiet til at blive klogere på, hvad de kan gøre for at øge sikkerheden på cykelstierne i hovedstaden.

  • Københavns Politi gennemfører løbende færdselskontroller, særligt hastighedskontroller, men også kontrol af cyklisters adfærd, herunder uopmærksomhed.  

Jens fra nærpolitiet på Frederiksberg og Vanløse holder skarpt øje med de dårlige cykelvaner, der viser sig, når folk har for travlt og skal hurtigt frem.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at vi forsøger at opdrage på cyklisterne. Vi tager en dialog med dem, og vi har nogle foldere med om sikkerhed for cyklister, og så kan det også være, at vi er nødt til at skrive en bøde eller to, siger han.

Pak "bare" væk

I morgentrafikken er der flere forseelser, der gentager sig. Der er både cyklister, der kører over fodgængerfelt, i modsat retning og på fortovet. Men den går ikke.

Det kan nemlig være både farligt og ubehageligt for gående, når der kommer en cyklist kørende, hvor man ikke forventer dem, lyder det fra Rådet for Sikker Trafik.

- Når man kommer gående som nybagt mor med sin guldklump i barnevognen, eller er man en ældre borger, der er en lille smule gangbesværet, så bliver man hamrende utryg, hvis der pludselig kommer en cyklist høvlende med 25 kilometer i timen. 

quote Så, pak "bare" væk og overhold reglerne. Det er bare det

Jimmy, nærbetjent, Københavns Politi

På Dronning Louises Bro kan nærbetjenten Jimmi ved selvsyn konstatere den københavnske cykeltrafik, når han patruljerer. 

Han kalder kulturen på cykelstierne for en "bare"-kultur, hvor de fleste undskyldninger fra dem, han stopper, starter med, at man "bare" gør som alle de andre.

- Det er den der ”bare”-kultur, der er problemet. Det ender med, at man ”bare” falder, ”bare” rammer en andens forhjul eller rammer en fodgænger og så videre. Så, pak "bare" væk og overhold reglerne. Det er bare det, lyder hans opfordring.

Du kan se fjerde og sidste afsnit af cykelturen i København herunder.

I myldretiden tager cyklisterne alle kneb i brug for at komme hurtigt frem. Men en del af dem udløser en bøde.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik