Rådgivere udpeget: Nu begynder arbejdet med den kommende M5-metro

Der er nu valgt et konsortium, som skal tage sig af det indledende arbejde med planlægningen af den nye metrolinje, M5.

Arbejdet med den nye M4-linje til Københavns Sydhavn vil næppe stå færdig næste år, før byggeriet af den planlagte M5-linje, kan tage fart. Der går dog endnu et par år, før maskinerne kan komme i jorden.

Metroselskabet oplyste fredag, at et konsortium, som er dannet af virksomhederne COWI A/S og Ove Arup & Partners Denmark A/S nu er udpeget til at stå for det helt indledende arbejde.


Konsortiet skal udføre den miljøkonsekvensvurdering, der skal være på plads før det egentlige arbejde skal starte, og dernæst er konsortiet også rådgiver på det enorme arbejde med ledningsomlægning og endelig selve anlægsprojekteringen.

- Vi byder rådgiverne velkomne på projektet og ser frem til samarbejdet om at løfte den vigtige samfundsopgave, som det er at undersøge og planlægge hovedstadens kommende metrolinje.  Miljøkonsekvensvurderingen er en meget vigtig del af denne proces, siger Russell Saltmarsh, der er projektdirektør på M5 i en pressemeddelelse fra Metroselskabet. 

Klar i 2035

Det er Københavns Kommune, som sammen med Frederiksberg Kommune og staten, der har besluttet at sætte arbejdet med miljøkonsekvensvurderingen i gang.

Og går alt arbejdet som foreløbig planlagt, så kan københavnerne om godt ti år tage metroen fra Hovedbanegården, under havnen til Islands Brygge og derfra videre mod Lynetteholm, inden linjen foreløbigt ender ved Østerport efter endnu en tur under havnen. Der er åbnet mulighed for, at linen kan forlænges via Rigshospitalet og tilbage til Københavns Hovedbanegård. Det vil give linjen 13 stop.

Prisen for strækningen mellem Hovedbanegården og Lynetteholm er beregnet til 14,7 milliarder kroner, mens videreførslen til Østerport endnu ikke er beregnet. 

Københavns Kommune oplyser, at når arbejdet med en miljøkonsekvensrapport er færdigt, skal projektet i otte ugers offentlig høring. Derefter skal Folketinget vedtage en anlægslov, og der skal udstedes de nødvendige myndighedstilladelser til projektet.

Når kalenderen siger 2026, begynder selve det fysiske arbejde med metrolinjen, der forventes at åbne i 2035.

Her ses den forventede linjeføring for M5 (lilla)
Her ses den forventede linjeføring for M5 (lilla)
Foto: Grafik: Louise Cassens/TV 2 Kosmopol





Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik