I det nye budget for København er der store, grønne planer for området mellem Rådhuspladsen og Bernstorffsgade. Faktisk har planerne ligget og brygget i omkring fem år, men nu ser det ud til at fortalerne efterhånden har vundet det politiske tovtrækkeri.
- Lige nu er det bare en gennemgangspassage, hvor der flyver et par poser med skrald og går nogle turister. At kunne bruge området til ophold er en kæmpe mulighed, siger Radikale Venstres Christopher Røhl Andersen, medlem af Økonomiudvalget og Teknik- og Miljøudvalget, til TV 2 Kosmopol.
Så meget trafik er der dagligt på Vestebro Passage lige nu
over 12.000 biler
over 26.000 fodgængere
over 10.000 cyklister
Cirka 60 busafgange fordelt på seks buslinjer
Kilde: Trafikal analyse Bypark Vesterbro Passage, Artelia Group
Det vil sige, at der skal etableres et bilfrit byrum på Vesterbrogade mellem Bernstorffsgade og H.C. Andersens Boulevard. I første omgang er det et 'midlertidigt byrumsforsøg', der skal køre fra maj til og med oktober i 2026. Og det vil give besøgende et helt anden oplevelse, mener Christopher Røhl.
- I dag er Hovedbanegården ikke et særlig spændende møde med København. Der er veje på begge sider, og Tivoli står som et monument midt i en stor rundkørsel, siger Christopher Røhl.
I budgetaftalen er der sat 13 millioner af til at omdanne vejen til en midlertidig park i sommerhalvåret. De cirka 220 meter firesporet vej skal fyldes op med bænke og træer i potter for at teste, om københavnerne kommer til at bruge byrummet, og hvad det præcist vil gøre for trafikken.
Efter de seks måneder er det så planen, at der igen åbnes for biler, mens politikerne i samarbejde med de forskellige aktører i området skal planlægge, hvordan en permanent løsning vil se ud.
Spørg Os - Formular
_
Christopher Røhl mener, at Tivoli er en åbenlys samarbejdspartner, og de har også tidligere vist interesse for en bypark foran deres hovedindgang.
I de seks måneder kommer der stadig til at være plads til cykler og el-busser. Der var ellers flere ønsker om at få busserne ud, så der kun vil være cyklister og fodgængere i det nye grønne byrum:
- I fremtiden vil vi gerne have kørt busserne den anden vej om Vesterport. Det ville jeg gerne have haft gjort allerede i testperioden, men sådan er det at indgå en bred aftale. Det her er et godt sted at starte, siger Christopher Røhl.