Taskforce skal søge hurtige løsninger efter afsløring af massiv luftforurening i metroen

På et møde mellem de ansatte i metroen og ledelsen hos Metro Service blev det besluttet, at man vil søge løsninger og se fremad.

På et møde onsdag eftermiddag besluttede metroarbejderne og ledelsen af Metro Service, der driver den københavnske metro, at nedsætte en taskforce, som skal klarlægge og implementere løsninger, der kan nedsætte luftforureningen i metroen hurtigst muligt.

Det oplyser Dansk Jernbaneforbunds pressechef Simon Bauer til TV 2 Kosmopol.

Metro Service bekræfter, at alle arbejdsmiljørepræsentanter og tillidsrepræsentanter fra hele organisationen var med til mødet med ledelsen.

- Der var et godt og konstruktivt møde mellem ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanter fra de berørte medarbejdergrupper. Her kom ledelsen med en række bud på løsninger, som man nu går i gang med at undersøge nærmere, siger han til TV 2 Kosmopol.

Mødet mellem metroarbejderne og ledelsen af Metro Service er kommet i stand efter forskere fra Københavns og Aarhus Universitet i en netop offentliggjort rapport afslørede, at luftforureningen i metroens tog, særligt på strækningen Cityringen, var op til 20 gange højere end på HC Andersens Boulevard, der anses for at være det sted i hovedstaden, hvor luftforureningen er højest.

Ifølge Dansk Jernbaneforbund er snakken om partikler og luftforurening i metroen dog ikke noget nyt.

- Jeg tror, at alle, som arbejder med og i metroen, er overrasket over det, man har målt og dokumenteret. Og den seneste rapport sætter en tyk streg under, at der skal ske noget nu, siger Simon Bauer.

quote Den seneste rapport sætter en tyk streg under, at der skal ske noget nu,

Simon Bauer, pressechef Dansk Jernbaneforbund

Ifølge pressechefen er både medarbejdere og ledelse enige om et tæt samarbejde, hvor man ser fremad på løsninger hurtigst muligt.

- Der er en ambition om, at man skal rykke på det her hurtigst muligt. Derfor ser vi fremad og kigger efter måder, hvor man kan komme det her til livs, siger han og understreger samtidig, at ”ingen konkrete løsninger er klar til at blive rullet ud i morgen”.

Som en del af løsningerne ser man blandt andet på, om øget udluftning og rengøring kan have en effekt på luftkvaliteten.

Hurtige løsninger er dog ikke en selvfølge i branchen, erkender Simon Bauer.

- Hver gang man har med jernbaner at gøre, så er der rigtig mange sikkerhedskrav, som skal ses igennem – og så tager det tid.

- Men der er en helt pallette af tiltag, som man nu går i gang med at undersøge, mens man undervejs måler på luftkvaliteten, siger han.

Ifølge Dansk Jernbaneforbund skal den kommende taskforce bestå af medlemmer fra ledelsen i Metro Service og repræsentanter fra de berørte medarbejdergrupper.

Samtidig vil ændringerne ske i tæt dialog med Metroselskabet, der ejer metroen, ligesom eksterne eksperter vil blive rådført, oplyser Metro Service til TV 2 Kosmopol.

Dansk Jernbaneforbund organiserer de omkring 100 stewards, der arbejder i metrotogene. 

Derudover arbejder en større gruppe af teknisk personale også i tunnellerne med vedligehold af skinner og systemer, og den personalegruppe er også direkte berørt af den dårlige og skadelige luft i metroen.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik