Vær opmærksom: Her bliver fartgrænserne sænket i København

Fartgrænserne sænkes på tre af Københavns store veje.

Nu skal du holde ekstra godt øje med fartskiltene, når du kører på de store veje i København.

Hastigheden bliver sat ned fra 60 km/t til 50 km/t på Tuborgvej, Lersø Park Alle og Universitetsparken, hvor Københavns Kommune allerede onsdag begynder at skifte skiltene ud.

- Det nedbringer støj fra trafikken, det giver færre og mindre alvorlige ulykker og øger følelsen af tryghed, lyder det fra enhedslistens teknik- og miljøborgmester, Line Barfod.

Hastighedsnedsættelsen sker som led i en handlingsplan for vejstøj, der sætter fokus på blandt andet hastighedsgrænser på flere af de store veje i kommunen.

quote Skridt for skridt bliver trafikken i København grønnere og mere sikker, og det er enormt positivt

Line Barfod, Teknik- og Miljøborgmester, Enhedslisten

De nye farttavler forventes opsat i slutningen af april, og i de efterfølgende måneder vil der være “Husk 50 km/t” skilte oppe til at minde bilisterne om den nye hastighedsgrænse. 

Ifølge Line Barfod skal manøvren også gøre kommunens trafik mere grøn.

- Det kan på længere sigt bidrage til at folk vælger privatbilen fra og skifter til mere bæredygtige transportformer, siger hun og uddyber:

- Det er på de største veje, at støjen og luftforureningen er højest, og derfor er det også dér, effekten af hastighedsnedsættelserne er størst. Skridt for skridt bliver trafikken i København grønnere og mere sikker, og det er enormt positivt.

På kortet herunder kan du se, hvor der nu må køres 50 km/t i stedet for 60 km/t.

(Artiklen fortsætter under billedet...)

Udklip
Foto: Københavns Kommune

Hvad betyder det for trængslen?

Det bliver mere sikkert og det bliver mere grønt, men hvad betyder det for trængslen på de københavnske veje?

Ifølge Vejdirektoratet skal Københavns bilister ikke frygte trængsel og kødannelser som følge af de nye fartgrænser.

- Hvis man sætter hastigheden ned på byveje med 10 km/t, så vil det formentlig ikke have nogen konsekvens for trafikken, oplyser Charlotte Vithen, der er områdechef i Vejdirektoratet.

Hun peger på, at det i stedet er trafikreguleringen, der styrer trafikken i København.

- I byer har man oftest trafikregulering, som dikterer trafikken, så det burde ikke gøre nogen stor forskel for trængslen, slår hun fast.

Københavns Kommune har også taget højde for eventuelle trafikpåvirkninger i sine beregninger før beslutningen blev truffet.

- Vi har været opmærksomme på, at når vi sænker hastigheden, så skal trafikken jo også fortsat glide optimalt, og derfor har vi haft fokus på blandt andet trafikreguleringen, oplyser Line Barfod.

Flere fartgrænser på vej

Med de første tre store veje krydset af listen, er der fortsat flere veje, hvor kommunen gerne vil sænke bilernes hastighed. Målet er at sænke hastigheden på bilerne i hele byen.

- Vi arbejder på, at få farten ned over hele byen, og det vil vi have fokus på over de kommende år. Lige nu ser vi på hvor vi kan sætte hastigheden ned, og hvor meget den kan sættes ned. Det afhænger af politiet, som skal godkende beslutningen, hvornår vi kan gøre det andre steder, fortæller Line Barfod.

Her kan du se, hvilke veje kommunen også har fokus på

  • Roskildevej
  • Jyllingevej
  • Frederikssundsvej
  • Vejlands Allé
  • Center Boulevard
  • Ågade
  • Bispeengbuen
  • Hareskovvej


Kilde: Udkast til Handlingsplan for Vejstøj 2018-2023, Københavns Kommune.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik